kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۳۰۰
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰

هاآرتص: کاری که مقاومت فلسطین با اسرائیل می‌کند از توان ارتش‌های زیادی خارج است

روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» با اشاره به حملات بی‌امان و غافلگیرکننده مقاومت فلسطین به رژیم صهیونیستی نوشته، مقاومت فلسطینیان، نقاب «شکست ناپذیری نظامیان اسرائیلی» را کنار زد و کاری انجام داد که حتی از توان نظامی ارتش‌های زیادی خارج است.... بهتر است از رویای پوچ «اسرائیل بزرگ» دست برداریم.

 

سرویس خارجی-

در ادامه اعتراف رسانه‌های صهیونیستی به شکست این رژیم در عملیات سیف القدس، روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» اذعان کرد: «کاری که مقاومت فلسطینی انجام داد حتی از توان نظامی ارتش‌های زیادی خارج است چرا که سرزمین فلسطین متعلق به آنهاست و در دفاع از آن هر کاری را انجام می‌دهند. اکنون نقاب از چهره «نظامیان اسرائیلی شکست ناپذیر» فرو افتاده است». به گزارش خبرگزاری فلسطینی (سما)؛ مقاله نویس روزنامه‌هاآرتص در ادامه اعتراف کرد:« خسارت‌هایی که متحمل می‌شویم عبارت است از: ۹۱۲ میلیون دلار ناشی از به پرواز درآمدن جنگنده‌ها و هواپیماها، قیمت موشک‌های پاتریوت، و تجهیز دستگاه‌ها به سوخت و مصرف مهمات. افزون بر آن، به اختلال در فعالیت‌های تجاری، کاهش شاخص بورس، تعلیق اکثر موسسات و فعالیت‌های ساختمانی، مرگ دام و طیور در مزارع به ارزش ده‌ها میلیون دلار، اختلال در برخی فرودگاه‌ها و برخی خطوط قطار و هزینه تغذیه کسانی که به پناهگاه‌ها روی می‌آورند نیز می‌توان اشاره کرد...همچنین تخریب خانه‌ها، مغازه‌ها، خودرو‌ها و کارخانه‌ها با موشک‌های مقاومت فلسطینی نیز از جمله خسارت‌هاست، ما در معرض جنگی قرار داریم که خود، آن را مدیریت نمی‌کنیم و قطعا ما کسانی نیستیم که به این جنگ پایان می‌دهند، به خصوص که ساکنان شهر‌های عربی در اسرائیل (فلسطین اشغالی) همه را با این انقلاب عظیم علیه ما، شگفت زده کردند؛ این در حالی است که ما فکر می‌کردیم ساکنان آن هویت فلسطینی خود را از دست داده‌اند.»
در این یادداشت روزنامه‌ هاآرتص همچنین آمده است:« ارتش‌های کشور‌ها با تمام تجهیزات نظامی خود جرأت نکردند آنچه را که مقاومت فلسطینی تنها طی چند روز محقق کرد انجام دهند! بنابراین در حال حاضر نقاب از چهره «نظامیان اسرائیلی شکست ناپذیر» افتاده است، زیرا سربازان اسرائیلی نیز در معرض کشته شدن یا ربوده شدن قرار دارند؛ بنابراین حالا که تل‌آویو طعم موشک‌های مقاومت را چشید بهتر است از خیال‌پردازی‌های دروغین خود در زمینه اسرائیل بزرگ دست برداریم؛ بنابراین باید برای فلسطینیان کشوری در همسایگی ما وجود باشد و به طور مسالمت‌آمیز با آنها زندگی کنیم و این تنها کاری است که می‌تواند طول عمر بقای ما را در این سرزمین برای چند سال دیگر افزایش دهد».
هشتمین روز جنگ
هشتمین روز عملیات شمشیر قدس در حالی سپری شد که مقاومت فلسطینی قدرت خود را به رژیم صهیونیستی در تمام عرصه‌ها ثابت کرده است. در مقابل نیز این رژیم برای انتقام از عملیات موشکی مقاومت تنها به کشتار کودکان و زنان در نوار غزه مشغول است. وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرده، در تجاوز و حملات یک هفته اخیر رژیم صهیونیستی به ملت فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری و قدس ۲۱۸ تن شهید و بیش از ۵۶۰۴ نفر مجروح شده‌اند که در میان آنها ۵۸ کودک و ۳۴ زن حضور دارند. در این میان صهیونیست‌ها نیز طبق روال معمول، مشغول سانسور شدید آمار تلفات و خسارات خود هستند چرا که خوب می‌دانند، بزرگترین عامل مهاجرت معکوس صهیونیست‌ها، نبود امنیت و آگاهی یافتن ساکنان این سرزمین غصب شده، از این آمارهاست.
اما با وجود شهادت 218 فلسطینی در این حملات، نیروهای مقاومت طی 8 روز گذشته دشمن صهیونیست را به زانو در آورده‌اند.
اما در ادامه عملیات سیف القدس، گردان‌های القسام اعلام کرد که یکشنبه شب شهر «بئر السبع» و «سدیروت» و شهرک‌های «نتیفوت» و «اوواکیم» را هدف حمله راکتی قرار‌داده است. سرایا القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی نیز از حمله موشکی به سدیروت و نتیفوت در چندین نوبت خبر داده است. ارتش رژیم صهیونیستی نیز با تایید این حملات اعلام کرده از ساعت ۷ یکشنبه شب تا ۷ صبح دوشنبه ۶۰ موشک و راکت به سمت اراضی اشغالی شلیک شده است. رژیم صهیونیستی همچنین اعلام کرده که از آغاز این دور از درگیری‌ها ۱۱۸۰ نقطه را در نوار غزه بمباران کرده و شلیک ۳۱۶۰ موشک و راکت از این باریکه به سمت اراضی اشغالی را رصد کرده است. گردان‌های قسام همچنین از حمله موشکی به یک ناو ارتش رژیم صهیونیستی در نزدیکی ساحل غزه خبر داد.
پایگاه شنود یگان ۸۲۰۰ (أوریم) در صحرای نقب و ۳۰ کیلومتری بئرالسبع از دیگر مقرهایی بوده که مقاومت فلسطین اعلام کرده آن را هدف قرار‌داده است. مهم‌ترین تأسیسات شنود الکترونیک ارتش رژیم صهیونیستی در پایگاه شنود الکترونیک أوریم قرار دارد که بخشی از یگان ۸۲۰۰ است.
نقطه عطف تاریخی
در پی تجاوزهای رژیم صهیونیستی به قدس و مسجدالاقصی، گروه‌های مقاومت فلسطینی از دوشنبه هفته گذشته (۲۰ اردیبهشت) دست به کار شدند و بیش از 3000 موشک و راکت به سمت فلسطین اشغالی شلیک کردند. در همین ارتباط «اسماعیل هنیه» رئیس‌دفتر سیاسی حماس به روزنامه «الاخبار» گفت: «ما اراده و توانایی مقاومت بیش از تصور دشمن را داریم. آنچه تاکنون رخ داده یک نقطه عطف در نبرد نامحدود بزرگ برای بازپس‌گیری حقمان در فلسطین است... نبردی که غزه وارد آن شده یک مانور برای مطالبات نوار غزه محاصره شده نیست بلکه نبردی برای حمایت از قدس به عنوان مسئله مرکزی فلسطین است. آنچه تاکنون در کرانه باختری‌، قدس و اراضی اشغالی ۱۹۴۸ رخ داده نشان از بازگشت وحدت به فلسطین است و اینکه قدس عنوان هر نبردی خواهد بود».
هنیه این را هم گفت که: «همه جهان خصوصا غرب به رهبری آمریکا باید تحولات جاری کنونی را به خوبی بفهمند و باید بداند که از حالا به بعد ملزم به تعامل با ملت فلسطین به شیوه‌ای دیگر است. حتی باید بداند که تعامل با جنبش‌های مقاومتی را بایدتغییر دهد و آنها را از لیست گروه‌های تروریستی خارج کند». وی در زمینه میدانی هم تصریح کرد: «گردان‌های عزالدین القسام و فرماندهی نظامی آن امروز در وضعیت بسیار خوبی هستند و ما امروز شاهد نقطه عطف تاریخی در سطح توانایی مقاومت هستیم و حجم تحولات در کارکرد فرماندهی نظامی مقاومت را به جهان نشان دادیم». هنیه درباره تماس‌ها برای برقراری آتش‌بس هم گفت، طرف‌های زیادی از جمله مصر، قطر، روسیه و سازمان ملل تماس گرفته‌اند و به آنها گفته شده دلیل آنچه رخ داده اقدام دشمن در یهودی ‌سازی قدس و آواره کردن مردم از محله‌های قدس و نیز تجاوز مستمر به مسجدالاقصی است. به تماس گیرندگان تأکید شده که دشمن همان طرفی است که نبرد را آغاز کرده و مقاومت راه‌حلی که در سطح فداکاری ملت فلسطین نباشد، قبول نمی‌کند. سخنگوی جنبش حماس هم تاکید کرده که رژیم صهیونیستی سرانجام تسلیم شروط مقاومت خواهد شد.
عملیات شهادت طلبانه در محله شیخ جراح
اما در ادامه درگیری‌های بین فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها در محله شیخ جراح در قدس این بار چند صهیونیست هدف عملیات یک فلسطینی قرار گرفتند. رسانه‌های رژیم صهیونیستی از حمله یک فلسطینی با خودرو به نظامیان رژیم صهیونیستی در محله «الشیخ جراح» در قدس خبر داد. بر اساس گزارش‌ها،‌ نظامیان رژیم صهیونیستی به سوی این فلسطینی شلیک کرده و وی را به شهادت رساندند. خبرگزاری فلسطینی صفا نیز خبر داد که در این عملیات زیرگیری دست کم 4 نظامی صهیونیست مجروح شدند. المیادین نیز گزارش داد که در این عملیات دست کم هفت نظامی رژیم صهیونیستی مجروح شده‌اند.
استعفای خلبانان صهیونیست
از سوی دیگر، یک خلبان سابق نیروی هوایی رژیم صهیونیستی که در سال ۲۰۰۳ از ارتش برکنار شد، در یک مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری «آناتولی» ترکیه گفت، رژیم صهیونیستی و فرماندهان ارتش آن، «جنایتکاران جنگی» هستند. «یوناتان شاپیرا» کارزاری را برای تشویق سایر اعضای ارتش به استعفا با توجه به وضعیتی که در آن قرار دارند، به راه‌انداخته است.
در نتیجه کارزار او و دوستانش، ۲۷ خلبان دیگر ارتش رژیم صهیونیستی از سمت‌های خود در نیروی هوایی از سال ۲۰۰۳ استعفا کرده‌اند. این خلبان سابق ارتش رژیم صهیونیستی گفت: «من در انتفاضه دوم متوجه شدم آنچه نیروی هوایی اسرائیل و ارتش انجام می‌دهد، جنایت جنگی، ایجاد رعب و وحشت در بین جمعیت میلیون‌ها فلسطینی است و وقتی این را فهمیدم تصمیم گرفتم نه تنها (ارتش را) ترک کنم بلکه سایر خلبان‌ها را سازماندهی کنم که علناً از شرکت در این جنایت خودداری کنند».
وی افزود: «به عنوان یک کودک در اسرائیل (فلسطین اشغالی) شما به شدت با آموزش نظامی‌گرایی صهیونیستی بزرگ می‌شوید. تقریباً چیزی درباره فلسطین نمی‌دانید، درباره فاجعه [اشغال فلسطین در] سال ۱۹۴۸ چیزی نمی‌دانید، درباره ظلم و ستم جاری چیزی نمی‌دانید». او با اشاره به خلبان‌هایی که در کشتار جمعی غیرنظامیان شرکت می‌کنند، گفت: «آن‌ها را می‌فرستند تا موشک و بمب بر سر شهرهای فلسطینی بریزند. یک جایی فهمیدم که این اقدام تروریستی است. این اشغالگری، عملی جنایتکارانه و جنایت جنگی است و ما حاضر نیستیم به مشارکت در این جنایت جنگی ادامه دهیم.» این اظهارات در حالی است که رژیم صهیونیستی از دوشنبه گذشته (۲۰ اردیبهشت) حملات خود به مناطق مختلف نوار غزه را آغاز کرده و تاکنون ۹۰ ساختمان از جمله سه برج مسکونی را تخریب کرده است.
در همین راستا، الیزیر تولدانو فرمانده نیروهای جنوبی ارتش این رژیم مدعی شد احتمال دارد سران ارشد حماس از جمله «محمد الضیف» فرمانده کل شاخه نظامی حماس و «یحیی السنوار» رئیس‌دفتر سیاسی حماس در نوار غزه را ترور کنند.
تداوم جنایت صهیونیست‌ها
رژیم صهیونیستی در هشتمین روز نبرد نیز به مناطق غیر نظامی غزه حمله کرد. شبکه الجزیره براساس گزارش خبرنگاران خود گزارش داد که توپخانه ارتش رژیم صهیونیستی به مواضعی در شرق خان یونس و اردوگاه‌های البوریج و المغازی حمله کرده است. الجزیره همچنین گزارش داد که یک هواپیمای جنگی رژیم صهیونیستی یک خانه را در محله صبرا در جنوب نوار غزه و یک خانه دیگر را در منطقه رفح هدف بمباران خود قرار ‌داده است. خبرگزاری المیادین نیز می‌گوید که رژیم صهیونیستی به یک خانه در اردوگاه الشاطی در غزه حمله کرده است. خبرگزاری فلسطینی شهاب گزارش داد که حملات هوایی رژیم صهیونیستی در نقاط مختلف غزه از جمله در رفح و خان یونس صورت گرفت.
شبکه آی 24 نیز مدعی شده است که ارتش این رژیم یک مرکز اطلاعاتی حماس را بمباران کرده است. برخی منابع خبری حاضر در غزه نیز گزارش داده‌اند که جنگنده‌های صهیونیستی روز دوشنبه در چند دقیقه حدود 70 حمله هوایی به نوار غزه انجام داده‌اند. شبکه الجزیره براساس تحقیقات خبرنگاران خود گزارش داده است که رژیم صهیونیستی در حملات جدید خود از بمب‌های فسفری آمریکایی که بسیار مخرب و کشنده هستند استفاده کرده است. این بمب‌ها بین 277 تا 907 کیلوگرم وزن دارند. رئیس‌سازمان پزشکان بدون مرز مستقر در نوار غزه نیز از کشته شدن دو پزشک این سازمان در بمباران جنگنده‌های رژیم صهیونیستی خبر داد و تاکید کرد که فقدان این دو دکتر ضربه بزرگی به بخش پزشکی و خدمات درمانی در غزه است.
تداوم حمایت‌ها از فلسطین
اما در ادامه حمایت از مردم فلسطین در برابر تجاوز رژیم صهیونیستی مردم کشورهای مختلف همچنان به تظاهرات خود ادامه می‌دهند. مردم اردن روز یکشنبه برای هفتمین روز متوالی در حمایت از فلسطینیان ساکن قدس و نوار غزه مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در امان تظاهرات کردند. بنابر گزارش خبرگزاری «عمون» اردن، تظاهرکنندگان با سر دادن شعارهایی، اخراج سفیر رژیم صهیونیستی از امان، لغو معاهده صلح با این رژیم و توافقنامه گازی با آن را خواستار شدند.
شهر گلاسکو دراسکاتلند و شهرهای مختلف یمن هم شاهد تجمع مردمی در حمایت از اهالی مظلوم فلسطین و مخالفت با تجاوزات رژیم صهیونیستی بود. هزاران نفر از مردم کانادا نیز با برپایی تظاهرات در تورنتو، پایتخت این کشور و چندین شهر دیگر حملات رژیم صهیونیستی به فلسطینیان را محکوم کردند.
از سوی دیگر، سخنگوی نجبا عراق با اشاره به اینکه اکنون فلسطین با موشک‌های قاسم می‌خوابد و بیدار می‌شود، اعلام کرد که ملت و مقاومت عراق برای حضور مستقیم در میدان جنگ علیه اسرائیل آماده‌اند.