kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۲۹۶
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰

ابعاد جدید فاجعه کرونا؛ رودخانه‌ها در هند مملو از اجساد قربانیان شده است

همزمان با عبور تعداد فوتی‌های کرونا از 274 هزار نفر در هند، رسانه‌ها از پیدا شدن صدها جسد در اطراف رودخانه‌ها در این کشور خبر می‌دهند.

هر روز ابعاد جدیدی از بحران بسیار عمیق کرونا و افزایش تصاعدی مبتلاها و قربانیان این ویروس در کشور هند منتشر می‌شود. بر اساس داده‌های وبگاه «ورلدامترز»، تا عصر دیروز شمار مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور، از مرز 25 میلیون نفر فراتر رفته و شمار فوتی‌ها نیز به بیش از 274 هزار نفر رسیده است.
بر اساس گزارش «یورونیوز»، افزایش وحشتناک تعداد فوتی‌ها در اثر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در هند، سبب شده تا بسیاری از افراد نتوانند از پس هزینه‌های مربوط به مراسم سنتی سوزاندن جنازه‌ها برآیند. کمبود چوب باعث شد هزینه سوزاندن جنازه به سه برابر بیشتر افزایش یابد و به حدود ۱۵ هزار روپیه (۱۶۸ یورو) برسد، رقمی که بسیاری از هندی‌ها توان آن را ندارند.
از سوی دیگر، گزارش‌ها از پیدا شدن صدها جسد در اطراف رودخانه‌های هند حکایت دارد. مقامات در پرجمعیت‌ترین ایالت هند، یعنی «اوتار پرادش»، که بیش از ۲۴۰ میلیون نفر را در خود جای داده به نیروهای دولتی دستور داده‌اند تا برای جلوگیری از سپرده شدن اجساد به رودخانه‌ها، نیروهای مسلح و گروه‌های گشت‌زنی را در اطراف رودخانه‌ها مستقر کنند. برخی از رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که حتی تا 2000 جسد در رودخانه‌های این کشور رها شده‌اند. وزارت کشور هند می‌گوید در حال بررسی صحت این ادعا است.
رویترز نیز گزارش داد، یک مقام ارشد هندی در ایالت شمالی
اوتار پرادش تایید کرد، اجسادی که آب‌ رود گنگ آنها را بیرون زده است، قربانیان ویروس کرونا هستند. مقام‌های هندی می‌گویند فقر و بی‌بضاعتی و ناتوانی در سوزاندن اجساد و به جای آوردن مراسم سنتی و مذهبی هندوها و نیز ترس از انتقال بیماری، احتمالا از دلایل این کار بوده است.
خبرنگار خبرگزاری رویترز گزارش داد‌، نامه‌ای را مشاهده کردکه در آن، یکی از مقام‌های ارشد هندی تایید می‌کند افراد در هند به جای اینکه اجساد را طبق آیین سنتی خود بسوزانند، در رودخانه‌ها رها می‌کنند.
این گزارش می‌افزاید، پیدا شدن صدها جسد در گورهای ماسه‌ای در روستاهای شمال هند موجب نگرانی مسئولان این کشور شده است. ماموران پلیس با قایق و خودروهای جیپ و با بلندگو از روستائیان می‌خواهند که اجساد را به رودخانه‌ها نسپارند. ماموران به مردم اطمینان خاطر می‌دهند که در برگزاری آیین‌های سنتی سوزاندن اجساد، به آنها کمک می‌کنند. روز جمعه بارش باران باعث نمایان شدن جسدهایی شد که در پوشش‌های پارچه‌ای و در گورهای ماسه‌ای کم عمق در حاشیه رودخانه پرایاگرج در ایالت اوتار پرادش هند دفن شده بودند. هفته گذشته نیز تصاویر مشابهی در چندین ایالت دیگر هند مشاهده شده بود. هرچند در ابتدا برخی از مقام‌های محلی مدعی بودند که این اجساد ارتباطی با قربانیان کووید-۱۹ ندارند، ولی حالا رسما تایید شده است که مردم جنازه عزیزان
جان باخته خود را در نزدیکی سواحل رودخانه‌ها رها کرده‌اند.مسئولان نگرانند دفن کردن اجساد قربانیان کووید ۱۹، مشکلات بهداشتی و زیست محیطی را دو چندان کند.
نژادپرستی در آمریکا
در آمریکا نیز «آنتونی فائوچی» کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی این کشور، اعلام کرد، پاندمی کرونا به طور آشکار و روشن، نابرابری‌های نژادی را در سراسر آمریکا بر ملا کرده است. فائوچی تاکید کرد: شیوع ویروس کرونا، اثرات غیرقابل انکار نژادپرستی در جامعه ما را به خوبی نشان داده است.
وی در ادامه، به نرخ بالای مرگ و میر ناشی از کرونا در بین سیاهپوستان، لاتین تبارها و اقلیت قومی- قبیله‌ای آمریکا اشاره کرد و گفت: این واقعیت نشانگر نابرابری‌های گسترده اجتماعی است که موجب شده اقلیت‌های قومی و نژادی در آمریکا بیشتر از همه، از بحران کرونا آسیب ببینند. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا پاییز گذشته اعلام کرده بود که نرخ مرگ و میر در بین سیاهپوستان و لاتین تبارها، به طور نامتناسبی در مقایسه با سایر گروه‌های جمعیتی و قومی و قبیله‌ای، بالا بوده است.