kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۲۲۰
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۱
استاد دانشگاه تهران:

در دولت روحانی سینما در خدمت پولشویی و جریانات سیاسی قرار گرفت(اخبار ادبی و هنری)

عضو هیئت علمی‌دانشگاه تهران گفت: اصل اساسی فرهنگ و هنر در دولت آقای روحانی هیچ‌گاه اولویت نداشت به همین علت سینما هم در این سال‌ها به قهقرا و حاشیه رفت؛ ما طی سال‌های اخیر شاهد انحطاط هنر و ارزش‌های انسانی و فرهنگی و قربانی شدن آنها در مسلخ پول‌های کثیف بودیم، از سوی دیگر بخش‌های افراطی جناح اصلاحات آمدند و به شکل افراطی نگاه ابزاری به سینما کردند تا این هنر- صنعت در خدمت قدرت‌طلبی‌شان قرار گیرد.



محمدصادق کوشکی در گفت‌وگو با سینماپرس یادآور شد: در این سال‌ها اتفاقات تلخی در سینمای کشور رخ داد؛ سینمای کشور در این سال‌ها عملاًً در اختیار ۲ گروه بود که با تبانی یکدیگر ضربات جبران‌ناپذیری به سینما زدند. یک دسته افرادی بودند که به سینما آمدند تا با پولشویی کاسبی کنند یا فیلم‌های بفروش بسازند که نتیجه این اتفاق انحطاط هنر و ارزش‌های انسانی و فرهنگی و قربانی شدن ارزش‌ها در مسلخ پول‌های کثیف بود.
این کارشناس فرهنگی تأکید کرد: دسته دوم طیف‌های سیاسی و جریانات سیاسی بودند که تلاش‌کردند تا سینما را به خدمت اهداف قدرت طلبانه خودشان بکشانند. بخش‌های افراطی جناح اصلاحات آمدند و به شکل افراطی نگاه ابزاری به سینما کردند که در خدمت قدرت‌طلبی اینها قرار گیرد. در نهایت این ۲ گروه با هم ائتلاف کردند و در عمل سینمای ایران به ورطه‌ای افتاد و به دره‌ای پرت شد که محصولش ساخت فیلم‌های کمدی پایین‌تنه‌ای بود.
وی در ادامه اظهار داشت: سینما باید ارزش‌های متعالی انسانی را مطرح کند. به‌خصوص سینما در کشوری چون جمهوری اسلامی ایران باید حامل ارزش‌های ایرانی- اسلامی باشد اما اسفا که در دوره آقای روحانی سینمای تجاری به ورطه شوخی‌های پایین‌تنه‌ای سقوط کرد و به حضیض ذلت رسید.