kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۱۸۷
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۸
روایت‌هایی از متن و فرامتن فتنه هشتاد و هشت - 10

آمار و ارقام مستند برگزاری انتخابات به روایت نماینده وزارت کشور





رهبر انقلاب: خب، حالا نوبت به آقایان رسید؛ آقایان وزارت کشور و شورای نگهبان؛ اوّل آقایان وزارت کشور اگر مطلبی دارند، [در] پنج دقیقه بفرمایید.
[سخنان نماینده‌ وزارت کشور]
آقای کامران دانشجو: بسم الله الرحمن الرحیم. من هم از حضرتعالی تشکّر می‌کنم؛ خدا را سپاسگزارم خدمت شما هستم. اگر جنابعالی اجازه بفرمایید بنده هیچ تحلیل نمی‌کنم؛ حرف دلم را هم اگر اجازه بفرمایید نمی‌زنم؛ اتّهامات را می‌گذاریم برای اینکه واگذار بشود به خدا در روز آخرت و فقط گزارشی را خدمت شما سریع می‌خوانم:
از ابتدای تیرماه 87 تمهید مقدّمات انتخابات دهمین دوره‌ ریاست‌جمهوری با ارزیابی انتخابات دوره‌های گذشته و جمع‌بندی نقاط قوّت و کاستی‌ها، شروع و برنامه‌هایی در جهت رفع کاستی‌ها _ که عمدتاً در زمینه‌ آموزش مجریان بود _ تدوین گردید. لوازم موردنیاز انتخابات از قبیل تعرفه‌ها، مهرها و تعداد صندوق‌های اخذ رأی با نظرخواهی از استان‌ها برآورد و برای تهیّه‌ آنها سفارش داده شد. در این دوره از انتخابات برای تعداد 57 میلیون تعرفه بنا به درخواست و برآورد استان‌های کشور با چاپخانه‌ بانک ملّی عقد قرارداد شد و سپس با درخواست مجدّد برخی استان‌ها این تعداد به 58.875.000 تعرفه افزایش یافت. تعداد واجدین شرایط شرکت در انتخابات با حضور نمایندگان مرکز آمار ایران، سازمان ثبت احوال، وزارت اطّلاعات و شورای نگهبان طیّ جلسات متعدّد تعیین و رقم 46.200.000 نفر به ستاد انتخابات اعلام گردید.
در 26 اسفند 87 با حکم وزیر محترم کشور، ستاد انتخابات کشور به‌صورت رسمی آغاز به کار نموده و کمیته‌های 6‌گانه‌ ذی‌ربط تشکیل شد. هیئت‌های اجرائی در 366 شهرستان و 558 بخش از تاریخ 15/2/88 شروع به کار نمودند و با تصویب هیئت‌های اجرائی شهرستان‌ها، نهایتاً تعداد 45.713 صندوق اخذ رأی در سراسر کشور مصوّب شد که از این تعداد، 31.455 صندوق ثابت و 14.258 صندوق سیّار بودند. با توافق شورای محترم نگهبان برای هر شعبه‌ اخذ رأی دو عدد مهر آماده گردید. تعداد مجریان انتخابات اعمّ از هیئت‌های اجرائی، اعضای اجرائی شعب، نمایندگان فرماندار و بخشدار، بازرسین، محافظین صندوق‌ها و عوامل خدماتی، بیش از 650.000 نفر بودند که همگی، بیشتر از مردم عادی هستند و در هر شعبه‌ اخذ رأی به‌صورت متوسّط سه نفر ناظر شورای نگهبان حضور داشتند. با دعوت ستاد انتخابات کشور از نامزدهای انتخابات در 2/3/88 مقرّر گردید که ستادها نمایندگان نامزدها را معرّفی نمایند و نهایتاً برای تعداد 92.661 تن از نمایندگان نامزدها کارت جهت حضور در شعب اخذ رأی و ستادها صادر گردید که از این تعداد، 6.574 کارت برای نمایندگان نامزدها در شهر تهران صادر شد. آمار را به تفکیک به استحضار می‌رساند _ در تهران را اوّل می‌گویم _ آقای احمدی‌نژاد 2.712، جناب آقای موسوی 2.915، جناب آقای رضایی 348، جناب آقای کروبی 599. در کشور، جناب آقای احمدی‌نژاد 33.058، جناب آقای موسوی 40.676، جناب آقای رضایی 5.421 و جناب آقای کروبی 13.506.
اخذ رأی در روز انتخابات رأس ساعت 8 صبح در کلّیّه‌ شعب شروع و باتوجّه‌به استقبال بی‌سابقه‌ مردم تعدادی از شهرستان‌ها تقاضای تعرفه‌ جدید نمودند که تعداد 200 هزار تعرفه‌ جدید تحویل استان آذربایجان شرقی، همچنین تعداد 100 هزار تعرفه به استان اصفهان و یک میلیون و 100 هزار تعرفه به استان تهران و 50 هزار تعرفه به استان قم تحویل شد. در ساعت 18 باتوجّه‌به اتمام مهلت قانونی اخذ رأی و حضور پرشور مردم در شعبه‌ها، مهلت اخذ رأی به‌صورت ساعت به ساعت با مجوّز وزیر محترم کشور تا ساعت 22 تمدید گردید و پس از آن نیز تمامی افرادی که در صف بودند، به داخل شعب هدایت شده و تا پاسی از نیمه‌شب اخذ رأی در تعداد زیادی از شعب ادامه یافت. اخذ رأی در خارج از کشور نیز در 130 نمایندگی و در 304 شعبه اخذ رأی انجام گردید و باتوجّه‌به استقبال گسترده‌ هم‌وطنان خارج از کشور و با موافقت وزیر محترم کشور در 55 نمایندگی مدّت اخذ رأی دو ساعت تمدید شد. از ابتدای روز رأی‌گیری، نماینده‌ محترم شورای نگهبان در دفتر مرکزی ستاد انتخابات حضور یافت و امور انتخابات با ایشان هماهنگ شده و وی نیز با شورای نگهبان هماهنگی می‌نمود. اعلام نتایج انتخابات بر اساس فرم‌های 22، یعنی فرم‌های تکمیل‌شده در هریک از شعب که به‌صورت برخط و رایانه‌ای از شعب اخذ رأی واصل می‌شد با توافق قبلی و به‌صورت تدریجی از ساعت 12 و 15 دقیقه‌ نیمه‌شب آغاز گردید و ساعت به ساعت تا 10 صبح ادامه یافت. عمدتاً این آمار مربوط به صندوق‌های روستایی و شهرهای کوچک بود. از این ساعت به بعد با عنایت به اینکه سرعت اینترنت کاسته شده بود و همچنین آمار شهرهای پرجمعیّت شروع می‌شد، اطّلاع‌رسانی به مدّت بیش از 2 و نیم ساعت متوقّف گردید و در ساعت 12 چون فرم‌های 28، یعنی فرم‌هایی که بر اساس تمامی شعب اخذ رأی یک شهرستان تکمیل می‌شود و مشخّص‌کننده‌ رأی نامزدها در هر شهرستان می‌باشد واصل گردید، از این ساعت اطّلاع‌رسانی بر اساس فرم‌های 28 آغاز و تا ساعت 13 و 14 نیز ادامه یافت و نهایتاً در ساعت 16 نتیجه‌ نهایی انتخابات توسّط وزیر محترم کشور اعلام گردید.
روز یکشنبه جلسه‌ای با جناب آقای دکتر کدخدایی در شورای نگهبان برگزار و آمار نتایج انتخابات با ایشان مرور گردید و در یک بررسی اجمالی و اوّلیّه مشخّص شد که تفاوت قابل‌ملاحظه‌ای بین آمار شورای نگهبان و ستاد انتخابات وجود ندارد که باعث دلگرمی بیشتر مسئولین ستاد انتخابات کشور گردیده و قرار شد که نتایج به‌صورت استانی و شهرستانی اعلام گردد. سپس جلسه‌ای با جناب آقای مهندس ضرغامی....
رهبر انقلاب: ساعت را هم یک نگاهی بکنید.
آقای دانشجو: برگزار و آمار مذکور از طریق صداوسیما اعلام شد. باتوجّه‌به تبلیغات سوء و مغرضانه پیرامون سلامت انتخابات تصمیم گرفته شد که از روز دوشنبه مسئولین ستاد انتخابات و استان تهران در برنامه‌های تلویزیونی به این شبهات پاسخ گویند. در پایان به استحضار می‌رساند که هیچ‌گونه اعتراض مستندی در روز برگزاری انتخابات و پس از آن تا این تاریخ به ستاد انتخابات کشور واصل نشده است. والسّلام علیکم و رحمة‌الله و برکاته.
رهبر انقلاب: و علیکم السّلام و رحمهًْ‌الله. خب [نماینده‌] شورای محترم نگهبان...