kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۱۶۲
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۴
گزارش کیهان از آخرین روز ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری

آیت‌الله رئیسی: رقیب من نامزدها نیستند فساد و ناکارآمدی است

پرونده ثبت‌نام انتخابات دوره سیزدهم ریاست جمهوری دیروز بسته شد.


سرویس سیاسی ـ

ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری دیروز پایان یافت و روند دوره سیزدهم این انتخابات یک گام دیگر به پیش رفت. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی که مردم او را با کارنامه روشن در مبارزه با فساد، گسترش عدالت و تحول می‌شناسند و انتظار ثبت‌نام او در افکار عمومی شکل گرفته بود، پیش از ظهر دیروز به ستاد انتخابات کشور رفت و نام‌نویسی کرد.
آیت‌الله رئیسی بر همین اساس، دیروز اعلام کرد که خود را رقیب فساد و ناکارآمدی می‌داند نه گروه‌های سیاسی و تصریح کرد که بانیان وضع موجود و شریکان آنها نمی‌توانند مدعی تغییر در وضع موجود باشند.
سعید جلیلی، محسن رضایی، عزت‌الله ضرغامی، علیرضا زاکانی، علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری و محسن‌ هاشمی ‌از چهره‌های شناخته‌شده دیگری هستند که دیروز با حضور در وزارت کشور در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کردند. آیت‌الله رئیسی پس از ثبت‌نام در انتخابات در جمع خبرنگاران اظهار داشت: لازم می‌دانم از دست‌اندرکاران انتخابات در حوزه اجرایی و نظارت تقدیر کنم و نیز از اصحاب رسانه تشکر کنم.
رئیس دستگاه قضا افزود: از مردم عزیز جای جای کشور که برای حضورم در انتخابات دعوت کردند و از گروه‌ها و تشکل‌های مختلف و همه زنان و مردان کشورم تشکر می‌کنم و برای اجابت دعوت آنها که به ‌اشکال مختلف آن را تکرار کردند، به صحنه آمده‌ام.
آیت‌الله رئیسی ابراز داشت: برخی عزیزان و دغدغه‌مندان معتقد بودند که تحول باید در قوه قضائیه و امر مبارزه با فساد ادامه یابد و نگرانی ادامه کار قوه قضائیه را داشتند؛ به‌خاطر این دغدغه از آنها تشکر می‌کنم، ولی مسئله با اولویت قوه مجریه و معیشت و مشکلات و بیماری و سفره مردم و مسئله اقتصادی آنها نیز دغدغه ایجاد می‌کند. وی با بیان اینکه خود را رقیب فساد و ناکارآمدی می‌دانم نه گروه‌های سیاسی، تأکید کرد: بانیان و شرکای وضع موجود نمی‌توانند مدعی تغییر در وضع موجود باشند.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با‌ اشاره به لزوم مشارکت حداکثری در انتخابات بیان داشت: مردم خانه‌های خود را ستاد انتخاباتی کنند و هر خانه یک ستاد خواهد بود و امید داریم که با نقش دادن به مردم، مشکلات را حل کنیم.
ایران قوی
رئیس‌ دستگاه قضا با بیان اینکه بنای ایجاد ستاد انتخاباتی و امکان مالی برای هزینه کردن ندارد، تأکید کرد: با همت همگان و با ایجاد تحول در بخش‌های مختلف اجرایی، ایرانی قوی خواهیم داشت. این تحول و این دولت به‌عنوان دولت مردمی می‌تواند شرایطی را رقم بزند که نتیجه آن، «ایران قوی» است.
وی همچنین درباره برنامه‌اش برای معیشت مردم و سیاست خارجی خاطرنشان کرد: سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی تعامل با همه کشورها به‌ویژه همسایگان است. با کسانی که قصد دشمنی نداشته باشد، تعامل خواهیم داشت آن هم به شکل دوستانه، عزتمندانه و مقتدرانه. درباره برنامه‌هایم نیز بیانیه‌ای صادر کردم که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته که اولویت آن مسائل خارجی، تولید، معیشت و اقتصاد و رفع بیکاری جوانان است.
آیت‌الله رئیسی ادامه داد: انتظار من این بود که در این میدان، عزیزی غیر از من حضور پیدا کند چرا که من کار مهم و مأموریتی سنگین داشته و دارم. مأموریتی سنگین که از روز اول کارم تلاش کردم این بخش را برای مردم امیدوارکننده بسازم و نگاه‌های مردم نیز در این زمینه شاهدی است بر اینکه تلاش‌هایی صورت گرفته است.
رئیس قوه قضائیه اظهار داشت: با نزدیکی به ایام انتخابات احساس کردم همه درخواست‌هایی که از سوی مردم و جامعه نخبگانی و دغدغه‌مند می‌شود، برای من مسئولیتی جدی ایجاد می‌کند که دیگر جای راحت‌طلبی و عافیت‌طلبی نیست. من در این قوه کارهایی به عهده ‌دارم اما اهمیت حوزه دستگاه اجرایی از این قوه بیشتر است.
بسترهای فسادزا
در دستگاه اجرا
از ریشه خشکانده می‌شود

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با‌ اشاره به اینکه در حوزه دستگاه اجرا است که بسترهای فسادزا از ریشه خشکانده می‌شود، افزود: حل مسائل در دستگاه اجرایی می‌تواند از مشکلات دستگاه قضایی و از پرونده‌ها بکاهد.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه اگر امور در جای خود به درستی انجام شود دغدغه مردم کاسته می‌شود، یادآور شد: از این رو دستگاه اجرایی را اهم می‌دانیم. من در این حضور نه به دنبال جایگاه قدرت و پست و مقام هستم و نه قصد دارم بر قدرت و جایگاه خود بیفزایم. آنچه قصد داشته‌ام پاسخ مثبت دادن به دعوت و خواست مردم و ان‌شاءالله گره‌گشایی از مشکلات آنها است.
رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: گفته بودم با توجه به مسئولیت در قوه قضائیه نمی‌خواهم بیایم اما وضعیت و عرصه به نحوی پیش رفت که این مسئولیت به گردن من افتاد تا جایی‌که احساس کردم اگر از زیر بار آن شانه خالی کنم فرار از مسئولیت و خدمتگزاری به مردم است.
از مردم، در مردم
 و با مردم

وی در ادامه با تأکید بر اینکه مردم از وضع موجود گله‌مند و ناراحتند و باید به این وضع خاتمه داد، افزود: حضور بنده به دلیل این است که من خودم را «از مردم، در مردم و با مردم» می‌دانم و با حضور آنها می‌توان مشکلات را حل کرد، اگر خود را منتسب به جناح خاصی ندانیم. حل مسائل کشور جناح و خط سیاسی نمی‌شناسد، به دولتی مردمی برای شکل‌گیری ایرانی قوی نیاز داریم.
انجام وظیفه
شکست ندارد

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: برای کسی که وارد میدان می‌شود تا انجام وظیفه کند، شکست معنا ندارد. انجام وظیفه نتیجه‌ای جز پیروزی ندارد.
آیت‌الله رئیسی همچنین بیانیه‌ای صادر کرد که در بخشی از آن آمده است: تجربه طولانی اینجانب در سطوح مختلف مدیریتی، به روشنی بر من ثابت کرده است که اگر فساد و مبارزه با آن در کانون‌های اصلی خود مهار نشود و به علاج یک قوه قاهره بیرونی گره بخورد، جریان آن در شکل‌های مختلف ادامه می‌یابد و بلکه روز به روز گسترده‌تر می‌شود. بر این مبنا، حضور خود در عرصه انتخابات را مجاهدتی بنیادین برای مبارزه کانونی با فساد می‌دانم که ان‌شاء‌الله با هزینه‌های بسیار کمتر، ریشه‌ها و بسترهای فسادزا را بخشکاند.
جهانگیری چه کاری می‌خواهد انجام دهد
 که الان نمی‌تواند؟

سایت عصر ایران، از سایت‌های حامی‌‌دولت و اصلاح‌طلبان نوشته بود: برخی از آنها [اصلاح‌طلبان] به دنبال جهانگیری هستند و فکر می‌کنند معاون اول دولت دوازدهم می‌تواند کشتی طوفان‌زده را به ساحل آرامش برساند. از این جمع باید پرسید در صورت پیروزی جهانگیری در انتخابات، او چه کاری انجام می‌دهد که الان نمی‌تواند انجام بدهد؟
ما اصلاح‌طلبان یادمان رفته
که باید پاسخگو باشیم نه پرسشگر

در ادامه این مطلب آمده بود: اسحاق اصلاح‌طلبان الان معاون اول دولت روحانی است و حتما باید در کارزار انتخابات پاسخگوی عملکرد خود و دولتی که در آن مسئولیت داشته است باشد. به‌نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان یک نکته مهم را فراموش کرده‌اند و آن هم به این معناست که در انتخابات پیش‌رو، چندان نمی‌توانند سؤال‌کننده باشند و بیشتر باید پاسخگو باشند.
اصلاح‌طلبان چه بخواهند چه نخواهند روحانی به پای آنها نوشته شده است
عصر ایران افزوده بود: آنها چه بخواهند چه نخواهند روحانی به پای آنها نوشته شده است. مردم به حرف اصلاح‌طلبان به «شیخ دیپلمات» رای دادند... بهتر نیست تا قبل از اینکه مورد سؤال قرار بگیرند، خود سؤال کنند و پاسخ بدهند؟
چرا فکر می‌کنیم مردم در انتخابات 1400 به یک اصلاح‌طلب رای می‌دهند؟!
در بخش دیگری از این مطلب آمده بود: چرا فکر می‌کنیم این مردم در انتخابات 1400 به یک اصلاح‌طلب رای می‌دهند؟ اصلاح‌طلبان در سال‌های پیش رو باید کمی ‌‌بیشتر فکر کنند. نمی‌شود شعار داد و وقتی در قدرت بود به آنها عمل نکرد. حاصل این رفتار می‌شود آنچه که می‌بینیم.
عبدالله ناصری، عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیز گفته بود: دوره ظریف و جهانگیری و عارف و لاریجانی برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری تمام شده است.
صادق زیباکلام هم گفته بود: در واقع کارگزاران همان‌قدر زنده است که جبهه مشارکت یا سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی زنده‌اند... هیچ‌کس به جهانگیری و محسن ‌هاشمی‌ رأی نمی‌دهد.
پادگان و دادگاه!
علی لاریجانی، رئیس مجلس هشتم، نهم و دهم نیز در حاشیه حضور در ستاد انتخابات کشور و ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم، در نقد «شعار» سخن گفت اما خودش دائما شعار داد. وی گفت: به‌دلیل پیچیدگی موضوع و چند بعدی بودن آن، ساده‌لوحی است که فکر شود با چند اقدام نمایشیِ پوپولیستی، مسئله قابل حل است و یا کلید جادویی برای آن وجود دارد و یا با «سوپرمن» بازی و یا داغ و درفش می‌توان به راه‌حلی دست یافت.
وی اظهار داشت: ملت به افراد رای می‌دهند که همین مشکلات نظیر مسایل پیچیده بین‌المللی را حل کنند نه آنکه درباره آن روضه خوانی سیاسی راه بیندازند و نه اینکه با طرح مسایل فرعی و افزایش مشکلات ملت، نردبانی برای هوس‌های سیاسی ـ پوپولیستی خود تدارک نمایند. ضمنا، صحنه بین‌المللی با شعارهای تندِ غریزی آرام نمی‌گیرد.
لاریجانی بیان داشت: حوزه اقتصاد، نه پادگان است و نه دادگاه که با تشر و دستور اداره شود. سیاست روشن و ثبات در قواعد می‌خواهد و فعل و انفعالات طبیعی خود را می‌طلبد و با اقدامات نمایشی، مسایل پیچیده کشاورزان، بازنشستگان، کارگران، بیکاران و... حل نمی‌شود. هر کسی وعده بهشت در این شرایط پیچیده کشور می‌دهد خلاف می‌گوید. باید اول آتش جهنم اختلاف و لجبازی و افراطی‌گری و کارنابلدی را خاموش کرد. حل مشکلات کشور با هوسهای پوپولیستی و نردبان‌سازی از محرومیت ملت حل نمی‌شود، بلکه کشور برای تحققِ پیشرفتِ اقتصادیِ شتابان و مردمی، به همبستگی ملی در داخل، تعامل هوشمندانه با غرب، همکاری سازنده و پویا با شرق، و هماهنگی برادرانه با همسایگان نیاز دارد. و این امر احتیاج به علم و دانش و تجربه دارد.
رئیس سابق مجلس خاطرنشان کرد: من به کسانی که فکر می‌کنند با شعار، مسایل اقتصادی مردم حل می‌شود عرض می‌کنم به‌جای متخصص بازی در دور زدن تحریم‌ها، قدری از وقت خود را صرف فراهم نمودن شرایط آرام برای زندگی مردم بکنند که بتوانند برای زندگی خود و فرزندانشان برنامه‌ریزی کنند. باید برای حل مسایل سخت کشور، با شجاعت و از خود گذشتگی و ریسک در آبرو، به میدان گام نهاد.
اظهار‌نظر علی لاریجانی درباره دادگاه و پادگان را می‌توان توهین وی به نیروهای نظامی که خود برخاسته آن است و قوه قضائیه در برخورد با مفاسد اقتصادی دانست.
گفتنی است؛ برخی تحلیلگران، دولت لاریجانی را دولت سوم روحانی می‌دانند.
سودای دولت سوم روحانی را
در سر می‌پرورانند
در آن سو، علیرضا زاکانی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، پس از ثبت‌نام در انتخابات،‌ بیانیه‌ای صادر کرد که در آن آمده است: تصمیم اینجانب تا دیروز نیامدنی بود و همه تلاش خود را معطوف به تبیین شرایط سخت کشور و انسجام جبهه انقلاب نمودم، اما آرایش جدیدی در صحنه رقابت شکل گرفته است. تمام نمادهای فساد، ‌اشرافیت سیاسی و ناکارآمدی به صحنه آمده‌اند. مسببین وضع اسفبار فعلی و حامیان آنها طلبکارانه به عرصه آمده‌اند و سودای دولت سوم روحانی را در سر می‌پرورانند. در پاسخ به نیاز جبهه انقلاب و با اهتمام به منطق وحدت، پذیرفتم به میدان بیایم تا ان‌شاءالله با زمین زدن شبکه فساد و نفوذ، ایرانی قوی و پیشرفته محقق شود.
دوقطبی میز قدرت‌پرستی
 و میدان خدمت‌رسانی

وی خاطرنشان کرد: مردم به جای کنترل از راه دور پشت میز حضور در میدان حل مشکلات اقتصادی را می‌خواهند. دوقطبی انتخابات امروز، میز قدرت‌پرستی در برابر حضور جهادی در میدان خدمت‌رسانی و مبارزه بی‌امان با فقر و فساد و تبعیض است. باید به خدا توکل کرد و به مردم اعتماد و تکیه نمود، اهل قلم و شایستگان را محول تحول قرار داد و از همه فرصت‌های جهانی و منطقه‌ای برای پیشبرد مصالح انقلاب و منفعت ملت بهره برد.
عرصه برنامه‌ها نه اغوا
سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: امید دارم که این انتخابات عرصه برنامه‌ها باشد نه اغوا.
وی افزود: چیزی که بسیار اهمیت دارد این است که در این عرصه رقابت‌ها باید ناظر به مسائل واقعی کشور و پاسخ‌های معتبر به آنها باشد.
جلیلی تأکید کرد: در فضای انتخابات نباید مسائل موهوم جای مسائل اصلی را  بگیرد و امروز مسائلی چون معیشت و‌ اشتغال مسائل واقعی مردم است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشت: ان‌شاءالله در این انتخابات لفاظی‌های ضعیف و بی‌اعتبار نتواند بر برنامه محوری غلبه پیدا کند.
کسانی آمدند که خودشان
 مسبب مشکلات کشور بودند
محسن رضایی نیز پس از نام‌نویسی در انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران با‌ اشاره به وضعیت بورس کشور گفت: اینکه اقتصاد پادگان و دادگاه نیست درست است اما محل فلسفه‌بافی نیست. اقتصاد علم است که با  دخالت دولتمردان ما آسیب جدی دیده است. اقتصاد ایران دانش اقتصادی می‌خواهد. نه علم اقتصاد دارند و نه از نظر اقتصاددانان استفاده می‌کنند و هشدار اقتصاددانان را هم جدی نمی‌گیرند.
وی با کنایه به برخی دیگر از کاندیداها گفت: کسانی آمده‌اند اینجا که خودشان مسبب مشکلات کشور بودند،‌ اینها چه ‌تراژدی راه انداختند. یک عده زدند زیر گریه و یک عده آمدند و گفتند نه چکش و نه کلید. شماها عامل بدبختی مردم ایران بودید. اگر دولت‌ها و مجلس‌های گذشته درست عمل کرده بودند، این‌گونه گرفتار نبودیم. آدم اینجا یک‌تراژدی دید، گویی که اصلاً آقایان هیچ دخالتی نداشتند. ما امیدوار هستیم یک‌بار دیگر ملت ایران به خروش بیاید. ما نیاز به یک بسیج عمومی داریم.
زورمداران ریاکار
عزت‌الله ضرغامی، رئیس اسبق سازمان صداوسیما هم پس از نام‌نویسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ‌تردیدی در بی‌تدبیری روحانی ندارم، گفت: آنهایی که باید پاسخگوی رفتار 8 ساله باشند، در پشت دوقطبی مذاکره و عدم مذاکره و دیگری فضای مجازی و فیلترینگ سنگر می‌گیرند.
به گزارش فارس، وی تأکید کرد: ملت ایران بدانند فرصت تاریخی مذاکره را دولت آقای روحانی گرفت. او نشان داد نه توان صحبت با داخلی‌ها و نه توان صحبت با دنیا را دارد و در هر دو مورد شکست خورد.
رئیس اسبق سازمان صداوسیما با بیان اینکه زدن زیر میز، یعنی فرصت زندگی، گفت: فرصت زندگی برای آنانی که با نگاه معصومانه‌ خود انتظار دارند تا پای این زورمداران ریاکار از گلوی نحیف آنان برداشته شده تا نفسی تازه کنند؛ زدن زیر میز یعنی مبارزه!
ضرغامی ‌تصریح کرد: مبارزه با فقر، فساد، تبعیض، ناکارآمدی، ‌اشرافیگری، انحصار، آقازادگی، تبارسالاری، خاصه‌خرجی، پنهان‌کاری، خستگی و بی‌انگیزگی، تکبر و فخرفروشی، تملق و چاپلوسی، فاصله‌ طبقاتی و انواع باستی‌هیلزهای لعنتی! و انجام این رسالت مهم صرفاً در توان کسانی است که خودشان گرفتار انواع تعارض منافع، بدهکاری‌ها و وابستگی‌های حزبی و قبیله‌ای نباشند.
سید شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد دولت دهم و نماینده مجلس شورای اسلامی، مسعود زریبافان رئیس اسبق بنیاد شهید و امور ایثارگران، محمد خوش‌چهره نماینده تهران در هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی و استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، عباس نبوی مدیر موسسه تمدن و توسعه اسلامی، ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل حزب اسلامی ایران، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مسعود پزشکیان وزیر بهداشت دولت هشتم و نماینده مجلس، عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردمسالاری، سید ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی، عباس آخوندی وزیر مستعفی راه و شهرسازی، محسن رهامی، رسول منتجب‌نیا، زهرا شجاعی و جواد حق‌شناس از فعالان اصلاح‌طلب نیز چهره‌های دیگری بودند که روز گذشته در انتخابات نام‌نویسی کردند.
در سوی دیگر، محمدصادق خرازی دبیرکل حزب ندای ایرانیان و محمدرضا عارف معاون اول دولت اصلاحات طی بیانیه‌های جداگانه از نام‌نویسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری انصراف دادند.
انصراف نیکزاد و ناظمی
در حمایت از آیت‌الله رئیسی

خبر دیگر اینکه، علی نیکزاد، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود از داوطلب شدن در انتخابات ریاست جمهوری در حمایت از آیت‌الله رئیسی انصراف داد و نوشت: اکنون که سید مدافع محرومان و مظلومان حضرت آیت‌الله رئیسی با همین دغدغه‌ها پا به عرصه انتخابات گذاشته‌اند، این تکلیف انقلابی را از دوش خود برداشته می‌پندارم و انصراف خود را از نامزدی در انتخابات اعلام می‌دارم.
محمد ناظمی‌اردکانی، وزیر اسبق تعاون نیز با انتشار بیانیه‌ای، از نامزدی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حمایت از آیت‌الله رئیسی انصراف داد. در این بیانیه آمده است: در سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها و برنامه‌های انتخاباتی، در پاسخ به سؤالات متعدد مردم در رابطه با اینکه در صورت آمدن جناب آقای رئیسی چه تصمیمی‌ خواهم گرفت، به صراحت اعلام می‌داشتم که قصد رقابت با ایشان را ندارم و از حضور ایشان حمایت خواهم کرد. لذا اکنون، با توجه به حضور این شخصیت شایسته، انقلابی، کارآمد و پاک‌سرشت معتقد هستم که پرچم مبارزه با فساد، تحقق عدالت، بهبود وضعیت اقتصاد ملی، اصلاح امور و تاسیس دولت مردمی و تحولگرا ممکن و مقدور است. همچنین ایشان را برای اداره کشور اصلح می‌دانم، بنابراین لزومی‌نمی‌بینم فرآیند انتخاباتی را ادامه دهم.
592 نفر ثبت‌نام کردند
به گزارش فارس، جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور بعد از پنج روز روند ثبت‌نام از داوطلبان حضور در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد: در مجموع این پنج روز 592 نفر داوطلب در انتخابات ثبت‌نام کردند که از این تعداد 40 نفر خانم و 552 نفر آقا بودند.
وی گفت: شورای نگهبان در مجموع دو بازه پنج روزه فرصت برای احراز صلاحیت‌های داوطلبین انتخابات ریاست جمهوری دارد و در پایان ۱۰ روز هم اسامی‌افراد تأیید صلاحیت شده به داوطلبین اعلام خواهد شد.