kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۰۴۹
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۵
تازه‌ترین خبرها از ثبت نام نامزدها

۳۰۴ نفر تا آخر وقت دیروز به عنوان نامزد ریاست جمهوری ثبت نام کردند!

سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره آمار چهارمین روز ثبت‌نام از داوطلبین ریاست جمهوری گفت: ‌در مجموع این چهار روز 304 نفر به ستاد انتخابات وزارت کشور برای ثبت‌نام مراجعه کرده‌اند.


سرویس سیاسی-

بر اساس فرمان روحانی و عدم اجرای ابلاغیه شورای نگهبان، تالار وزارت کشور با حضور افرادی بدون صلاحیت پر شده است،برخی از این افراد به دلیل نوع پوشش و آرایش سوژه عکاسان و رسانه‌های خبری شده‌اند.
سیداسماعیل موسوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور دیروز (جمعه ۲۴ اردیبهشت) در گفت‌وگوی تلویزیونی درباره تعداد داوطلبین ثبت‌نام شده در انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: امروز چهارمین روز از فرآیند ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری بود که از ساعت ۸ صبح ثبت‌نام‌ها تا ساعت ۱۸ ادامه داشت.
وی ادامه داد:‌ در مجموع ۴ روز ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری ۳۰۴ نفر ثبت‌نام کرده‌اند.
سخنگوی ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: فردا صبح (شنبه) آخرین روز از روند ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری است و همکارانم در ستاد انتخابات کشور از ساعت ۸ تا ۱۸ آماده ثبت‌نام از این داوطلبان هستند و بطور قطع تمدیدی برای ثبت‌نام نخواهیم داشت.
هیچ ابهامی‌در هماهنگی شورای نگهبان و وزارت کشور نیست
عبدالرضا رحمانی فضلی که در سومین روز از ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در تالار وزارت کشور حاضر شده بود، با قدردانی از اصحاب رسانه و خبرنگاران بابت همکاری در انتخابات و آرزوی قبولی طاعات و عبادات، گفت: هیچ ابهامی‌در هماهنگی شورای نگهبان و وزارت کشور نیست. هم ما، هم شورای نگهبان و هم داوطلبان قانونی عمل کردیم.
وی با بیان اینکه قانون انتخابات نه لغو و نه اصلاح شد، اظهار کرد: در ماده ۵۵ و ۵۹ قانون انتخابات این موضوع آمده و ماده ۵۹ دست ما را باز گذاشته که این مدارک و ویژگی‌ها را از داوطلبان بخواهیم و مدارک را رتبه‌بندی شده تحویل شورای نگهبان می‌دهیم.
وزیر کشور خاطرنشان کرد: قرار شد حرکت عظیمی‌مانند انتخابات را با تدبیر و هماهنگی حل کنیم خیلی‌ها از فضاها شاید برداشت نامناسب از هماهنگی کنند که خوشبختانه مشکلی نیست.
رحمانی فضلی اضافه کرد: شورای نگهبان با توجه به سیاست‌گذاری‌های کلی نظام، شرایط برای تفسیر رجل سیاسی مذهبی را در نظر گرفته که ما هم در کنار آن این مدارکی مانند تحصیلات، گواهی عدم سوء پیشینه و سابقه مدیریتی را تحویل می‌گیریم.
چهارمین روز ثبت‌نام
 انتخابات ریاست جمهوری
چهارمین روز از ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم دیروز (جمعه 24 اردیبهشت) در محل ستاد انتخابات کشور در وزارت کشور آغاز و تا ساعت ۱۸ ادامه داشت.
بازدید کدخدایی
 از ستاد انتخابات کشور
عباسعلی کدخدایی، عضو حقوقدان شورای نگهبان و سخنگوی این شورا، ظهر دیروز با حضور در ستاد انتخابات کشور از مراحل مختلف ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری بازدید کرد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه آیا صلاحیت داوطلبان در چارچوب مصوبه جدید شورای نگهبان قرار است بررسی شود یا خیر؟ گفت: شورای نگهبان این‌بار از بین کسانی که دارای شرایطی که شورای نگهبان اعلام کرده وجود دارند، بررسی صلاحیت‌ها را صورت خواهد داد. در بررسی صلاحیت نامزدها ملاک مصوبه شورای نگهبان است.
وی درپاسخ به سؤال دیگری بر این اساس که مطالبی درباره اینکه شورای نگهبان تعداد صندلی‌های نامزدها انتخاباتی را به صداوسیما اعلام کرده است، تصریح کرد: این بیشتر به یک شوخی شبیه بود و مثل این است که ما بگوییم دوستان در وزارت کشور می‌دانند که چند نفر ثبت‌نام می‌کنند. قطعا این مسئله را هیچ‌کس نمی‌تواند تشخیص و تعیین کند.
کدخدایی تصریح کرد: ملاک و معیار قانون است و اعضای شورای نگهبان بر اساس معیارهای قانونی اعلام نظر خواهند کرد و طبیعتاً رویه‌ای هم که در گذشته بوده است و تنوع تعدادی که ما در گذشته داشتیم این مطلب را تایید می‌کند.
وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه قبلاً اعلام کرده بودید که چهره‌هایی که قبلاً رد صلاحیت شدند در انتخابات حضور نیابند اما شاهد بودیم در این چند روز افرادی برای ثبت‌نام آمدند که شرایط را نداشتند، بنابراین آیا ملاکتان رد صلاحیت قبلی است یا پرونده این افراد را مجدداً بررسی می‌کنید؟، خاطرنشان کرد: من بارها توضیح دادم که قانون ملاک ما است و قانون منعی برای ثبت‌نام ندارد.
کدخدایی افزود: بنده به جهت توصیه شخصی نه در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری بلکه در مورد انتخابات مجلس نیز معمولا این توصیه‌هایی به افرادی که وضعیت گذشته‌شان تغییری نکرده داریم.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر اینکه برخی از نامزدها بعد از ثبت‌نام بیانیه سیاسی می‌خوانند و ساختارشکنی می‌کنند آیا شورای نگهبان برای تایید صلاحیت این رفتارها را رصد می‌کند یا خیر و در کل در تبلیغات انتخاباتی مباحث مالی و سیاسی نامزدها رصد می‌شود یا خیر؟ گفت: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران از این‌تریبون‌های مجانی زیاده دارد که در اختیار افراد قرار داده و افراد هم هرچه دلشان می‌خواهد مطرح می‌کنند.
وی ادامه داد: شورای نگهبان نسبت به این اظهارات هیچ اظهارنظری ندارد اما در مسیر تبلیغات قطعا اگر مطالبی باشد که خلاف مقررات باشد مدنظر قرار خواهد داد.
کدخدایی تصریح کرد: در مورد هزینه تبلیغات قانون حداقلی وجود دارد که اگر خلاف آن قانون باشد در بررسی صلاحیت‌ها مدنظر قرار خواهد گرفت.
فریدون عباسی ثبت‌نام کرد
فریدون عباسی رئیس کمیسیون انرژی مجلس و رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی‌هم از چهره‌هایی بود که دیروز با حضور در ستاد انتخابات کشور، در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد.
عباسی در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: دولتی که مبلغ آن هستم نخبگانی نام دارد و شعار ما بازگشت به مردم با صداقت است.
نیامدم با کسی رقابت کنم
و به نفع کسی کنار بروم
وی گفت: من نیامدم با کسی رقابت کنم و به نفع کسی کنار بروم. ما همراه سایر داوطلبان هستیم که تایید شورای نگهبان را اخذ کرده باشند. اگر شورای نگهبان تایید کند با توجه به سوابق مدیریتی و اجرایی و علمی‌اینجانب و جزو افرادی باشم که در جلساتی به مردم معرفی شوم فرصت دارم که حرف‌های خود را بزنم و نفع و ضرر اینجا معنی ندارد که به نفع یا ضرر کسی کنار بروم.
سردار افشار: بخش عمده مسائل اجرایی در دولت متمرکز شده است
سردار علیرضا افشار فرمانده اسبق بسیج مستضعفین نیز پس از نام‌نویسی در انتخابات اظهار داشت: باید همت کنیم دولت توانمند جهادی و انقلابی را سرکار بیاوریم. بنده با توجه به تجارب گذشته در جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی، دفاع مقدس و سپس در بسیج به میدان آمدم.
ثبت‌نام نماینده سابق مجلس
گفتنی است شاهین محمدصادقی نماینده سابق مجلس، دیروز جمعه از اولین چهره‌هایی بود که با حضور در ستاد انتخابات کشور برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد.
به گزارش فارس، در روزهای گذشته چهره‌های شناخته‌ای مانند محمدحسن نامی‌ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دهم، سعید محمد فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، حسین دهقان وزیر سابق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور دولت‌های نهم و دهم، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی‌نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان دولت دهم، رستم قاسمی‌وزیر نفت دولت دهم در این انتخابات ثبت‌نام کردند.
همچنین روز جمعه هم چهره‌های مشهوری مانند محمدرضا صباغیان نماینده مجلس یازدهم، علی مطهری نایب‌رئیس مجلس دهم، محسن مهرعلیزاده معاون دولت اصلاحات، محمود صادقی نماینده سابق مردم تهران در مجلس و رامین مهمان‌پرست سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه ثبت‌نام کرده بودند.
25 اردیبهشت پایان مهلت ثبت‌نام
ثبت‌نام از نامزدهای داوطلب ریاست جمهوری ار روز 21 اردیبهشت آغاز شده بود و امروز ۲۵ اردیبهشت به پایان می‌رسد.
شورای نگهبان ‌در فاصله روزهای ۲۶ تا۳۰ اردیبهشت صلاحیت داوطلبان را بر اساس معیارهایی که اخیرا اعلام کرده است، رسیدگی می‌کند. از روز ۳۱ اردیبهشت تا ۴ خرداد نیز شورای نگهبان فرصت دارد تا به شکایت داوطلبان ردصلاحیت شده رسیدگی کند. روز پنجم خرداد لیست داوطلبان تایید صلاحیت شده اعلام خواهد شد. این در حالی است که کاندیداهای تایید صلاحیت شده ۲۰ روز فرصت تبلیغات خواهند داشت.
سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در روز جمعه ۲۸ خرداد برگزار خواهد شد.