برخلاف ادعاهای غوغاسالاران داخلی اعلام شد:
آلمان و سوئیس: بنزین تهران در سال 91 بهتر از سال 93 بوده است
پس از آنکه کمیسیونهای بهداشت و انرژی مجلس صراحتاً اعلام کردند سازمان حفاظت از محیط زیست و مدیران آن هیچ مدرکی درباره اثبات آلایندگی بنزین پتروشیمی به مجلس ارائه نکرده است، وکلایی که از مسعود میرکاظمی به دلیل توزیع بنزین پتروشیمی شکایت کرده بودند، تاکید کردند اگر این سازمان و وزارت بهداشت اسناد آلایندگی بنزین پتروشیمیها را به دادسرا ارائه نکنند بهعنوان شهروند به دلیل تشویش اذهان عمومی از آنها شکایت خواهند کرد.
به گزارش فارس، بعد از کش و قوسهای فراوان بالاخره سازمان محیط زیست اسنادی به دادسرا درباره کیفیت بنزین تهران در سال 91 ارائه کرد اما وکلای شاکی این اسناد را چندان قابل استناد و محکم ارزیابی نکردند. مصطفی ترکهمدانی، یکی از این 3 وکیل در این باره گفت: «سازمان محیط زیست پس از تاخیر بسیار زیاد 2 برگ نامه داخلی خود را که زیاد قابل استناد نیست به عنوان اسناد آلایندگی بنزین به دادسرا ارائه کرد. در یکی از نامهها که در تاریخ 23 فروردین سال 93 از سوی مدیر کل پایش سازمان محیط زیست به سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی این سازمان نوشته است آمده است: در سال 91 میزان آروماتیک، الفین و بنزن بنزین عرضه شده در تهران بسیار بیشتر از سال 92 بوده است که این استدلال براساس آزمایشی بوده که در جایگاههای شهر آرا، آیتالله کاشانی، امام حسین، فشم و شوش بهدست آمده است.
نامه دیگری نیز در تاریخ 12 خرداد ماه سال 93 نوشته شده که در آن گفته شده قرار است از عرضه بنزین در تهران، کرج و اراک آزمایشاتی صورت بگیرد که هنوز نتایجش به دست نیامده است.»
در عین حال براساس گفتههای مسئولین فعلی و سابق وزارت نفت، بنزین پتروشیمی در تهران توزیع نشده است.
خبرگزاری فارس، اسنادی را منتشر میکند که نشان می دهد بنزین توزیعی در تهران قبل از آغاز واردات بنزین، شاخصهای زیست محیطی به مراتب بهتری از بنزین وارداتی در ماههای اخیر که اغلب محمولههای آن از بندر فجیره در امارات بارگیری شده، دارد.
بر این اساس، شرکت سوئیسی و مرجع SGS که شعبههایی در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله هلند و آمریکا دارد و به صورت تخصصی کیفیت فراوردههای نفتی را آزمایش میکند، 6 محموله از بنزین توزیع شده در تهران را از جایگاههای میرداماد، ولیعصر، آزادگان، بزرگراه تهران کرج، یوسفآباد و اکباتان را آزمایش و نتایج آن را ارائه کرده است.
نتایج این آزمایشها نشان میدهد، محتوای بنزن در بنزین تهران در محدود 1/67 تا 2 درصد حجمی بوده است. بنزن از سوی مسئولان و مشاوران سازمان محیط زیست بهعنوان مهمترین عامل آلاینده در بنزین معرفی شده است.
این در حالی است که نتایج آنالیز محمولههای مختلف بنزین وارداتی انجام شده توسط همین بازرس وجود ترکیبات ممنوعهای مانند فروسین، مشتقات الکلی و MMT و 1982-SR را در محمولههای وارداتی نشان میدهد. اغلب این ترکیبات آثار نامطلوبی بر عملکرد خودرو و محیط زیست و سلامت انسان دارد و استفاده از بسیاری از آنها سالهاست که در دنیا ممنوع شده است.
در عین حال براساس نمونهبرداری واحد پایش و پیشبینی آلودگی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران وابسته به شهرداری تهران از جایگاههای رسالت و شریعتی در دیماه 1390، جایگاههای سهروردی و آپادانا در شهریور ماه سال 1391، جایگاههای اسلامشهر و آپادانا در بهمن ماه 1391 که توسط آزمایشگاه ASG آلمان آنالیز شدهاند، محتوای بنزن در محدوده 1/7 تا 2/5 درصد حجمی گزارش شده است. بر این اساس آزمون بنزن در بنزین عرضه شده نشانگر روند بهبود کیفیت سوخت نسبت به سالهای قبل است.
نکته مهم آنجا است در اسناد اغلب محمولههای تولید داخل و وارداتی انجام آزمونهای بنزن و آروماتیک مشاهده نمیشود.
تنها در هفتههای اخیر و پس از اطلاع رسانی رسانهها و حساسیت نمایندگان مجلس دو محموله بنزین یورو 4 از اروپا به ایران وارد شده است. پیش از این اغلب محمولههای وارداتی کیفیت بسیار نازلی داشتهاند و بیشتر آنها نیز از امارات به سمت ایران بارگیری شدهاند.
مسئولان محیط زیست در حالی بنزین تهران در سالهای 90 و 91 را آلاینده و غیراستاندارد اعلام کردهاند که بنزین تولیدی در پالایشگاه تهران که در شهر تهران توزیع میشد در سال 1381 حاوی نزدیک به 5 درصد بنزن بوده است.
با توجه به این اسناد، مشخص نیست استدلال سازمان محیط زیست و تایید وزارت نفت مبنی بر آلایندگی بنزین پتروشیمی و متهم کردن کارشناسان و صنعتگران نفت و ترجیح واردات به تولید داخل بر کدام واقعیت عینی و سندی استوار است؟
کما اینکه تاکنون مهمترین تکیهگاه این مدیران اشاره به کاهش آلودگی هوای تهران در بهار سال جاری و منتسب کردن آن به توقف تولید بنزین در پتروشیمیها بوده است. بدون اینکه به این واقعیت اشاره کنند که براساس اعلام رسمی شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، در میان آلایندههای هوای شهر تهران مقام نخست در اختیار سوزاندن مازوت در نیروگاهها و مقام دوم در اختیار گازوئیل بوده و بنزین در جایگاه سوم قرار داشته است. توقف سوزاندن مازوت در نیروگاههای تهران و جایگزینی آن با گاز در فصل بهار دلیل اصلی کاهش آلودگی هوا بوده است و توزیع گازوئیل یورو 4 پالایشگاه شازند اراک پس از بهرهبرداری از سرمایهگذاریهای 4 سال گذشته و توزیع بنزین یورو 4 پالایشگاه اراک در تهران نیز به کاهش آلودگی هوای این شهر کمک کرده است و بنزین وارداتی کوچکترین نقشی در کاهش آلودگی هوای تهران نداشته است. کما اینکه بنزین پتروشیمی به دلیل آنکه بنا به اذعان بعضی مسئولان فعلی صنعت نفت و محیط زیست در تهران توزیع نشده نقشی در آلودگی هوای تهران نداشته است.