kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۰۱۴
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۸
پس لرزه‌های یک حمله بزرگ سایبری

هجوم مردم آمریکا به پمپ بنزین‌ها پس از تعطیلی بزرگ‌ترین خط لوله نفت این کشور

با وقوع یک حمله سایبری بزرگ به شرکت خط لوله فرآورده‌های نفتی «کلونیال» آمریکا، فعالیت قسمت اصلی شبکه انتقال سوخت در مناطق زیادی از این کشور مختل شده و شهرهای زیادی دچار کمبود شدید بنزین و افزایش قیمت آن شده‌اند. مردم برای اینکه بی‌سوخت نمانند، به پمپ بنزین‌ها هجوم آورده و صف‌های طولانی تشکیل داده‌اند.


سرویس خارجی-

18 اردیبهشت بود که خبرگزاری‌ها خبر دادند بزرگترین شرکت خط لوله انتقال سوخت و محصولات پالایشی آمریکا به نان «کلونیال» در بیانیه‌ای از هدف گرفته شدن به وسیله یک حمله سایبری حرفه‌ای خبر داده است. این شرکتِ انتقالِ محصولاتِ پالایشی اعلام کرد پس از آنکه هدف حمله قرار گرفت، شبکه به شکل کامل از کار افتاد و تعطیل شد.
تبعات این حمله اما، همچنان ادامه دارد. کمبود بنزین در کنار وحشت مردم از بی‌سوخت ماندن باعث ایجاد صفوف طویل در برابر جایگاه‌های سوخت و افزایش قیمت آن شده است. از رانندگان آمریکایی خواسته شده در واکنش به کمبود سوخت به خاطر مسدود شدن یک خط لوله اصلی انتقال نفت در نتیجه حمله سایبری از احتکار بنزین خودداری کنند.
وضعیت اضطراری در چندین ایالت
پس از این حمله سایبری و کمبود بنزین در جایگاه‌های تحویل سوخت و افزایش قیمت، تعدادی از رانندگان در مناطق جنوب شرق آمریکا به خرید و ذخیره‌‌سازی بنزین مبادرت کرده‌اند. به گفته منابع خبری، انجمن اتومبیلرانی آمریکا هم گفته که در نتیجه کمبود بنزین، متوسط قیمت آن در روز سه‌شنبه به هر گالن ۲ دلار و ۹۸ سنت رسیده که بالاترین قیمت از نوامبر ۲۰۱۴ بوده است. به خاطر کمبود سوخت خودرو، در 17 ایالت‌ از جمله کارولینای شمالی، ویرجینیا و فلوریدا «وضعیت اضطراری» اعلام شده است.
ابتدا اعلام شد، این حمله دقیق و حرفه‌ای، کار روس‌هاست اما بعدها «جوبایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا اذعان کرد که این حمله، کار روس‌ها نبوده است. به گفته «اف‌بی‌آی» یک گروه تبهکار به نام «دارک ساید» مسئول این «حمله باج افزاری» بوده است. با وجود اینکه دولت روسیه از سوی «بایدن» و «اف بی‌آی» از عاملیت این حمله تبرئه شده‌اند به گفته برخی کارشناسان فضای مجازی، اعتقاد بر این است که این گروه در روسیه یا اروپای شرقی مستقر است و از هدف قرار‌دادن رایانه‌هایی که زبان‌های جمهوری‌های شوروی سابق را به کار می‌برند پرهیز می‌کند. این اتهامات می‌تواند روابط آمریکا و روسیه را تیره‌تر از قبل کند. برخی منابع می‌گویند، هکرها از شرکت «کلونیال» 5 میلیون دلار باج خواسته‌اند.
گفتنی است، شرکت بررگ «کلونیال»، اقدام به
سوخت رسانی از پالایشگاه آمریکا در خلیج مکزیک به مناطق پرجمعیت در مناطق شرقی و جنوبی آمریکا می‌کرد. این شرکت روزانه ۲.۵ میلیون بشکه بنزین، دیزل، سوخت هواپیما و دیگر محصولات تصفیه شده را از فاصله ۵۵۰۰ مایلی (معادل ۸ هزار و ۸۵۰ کیلومتری) جابجا می‌کرد و حالا با مختل شدن روند کاری‌اش، آمریکا –حداقل بخش‌های قابل توجهی از آن– دچار هرج و مرج سوختی شده است.