kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۶۹۹۹
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۳
روایت‌هایی از متن و فرامتن فتنه هشتاد و هشت - 9

قانون؛ تنها راه رفع شبهات



رهبر انقلاب: [از ستاد] آقای احمدی‌نژاد؛ یکی‌تان بگویید آقایان. [بلندگو را] بیاورید.
[سخنان نماینده ستاد آقای احمدی‌نژاد]
آقای مجتبی ثمره‌هاشمی: بسم الله الرحمن الرحیم. اللّهم عجّل لولیّک الفرج و العافیة و النصر و اجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه. خدای را سپاسگزارم که این توفیق را عنایت فرمود، امروز خدمت حضرتعالی شرفیاب بشویم. تبریک عرض می‌کنم به‌مناسبت این پیروزی بزرگ و حضور و مشارکت فعّال و کم‌سابقه‌ ملّت ایران در این انتخابات. در واقع این حضور لبّیکی بود به حضرتعالی که دعوت فرمودید از همه مشارکت جدّی داشته باشند و حضور پیدا بکنند. عظمت این واقعه یک عظمتی نیست که بشود آن را پوشاند؛ یک عظمت درخشنده است، ممتاز است. همه‌ دنیا متأثّر شدند؛ یعنی مورد توجّه قرار‌دادند این عظمت ملّت ایران را؛ و ما از نحوه‌ موضع‌گیری‌ دوستان و دشمنان انقلاب متوجّه می‌شویم که چه واقعه‌ عظیمی در کشور اتّفاق افتاده. حقیقتاً موجب اقتدار و عزّت ملّی ملّت ایران بود و در واقع نشانی از حیات بالنده‌ یک ملّت بزرگ. این را صمیمانه خدمت حضرتعالی و همه‌ ملّت ایران تبریک عرض می‌کنم.
مهم این است که این دستاورد، صیانت بشود. این دستاورد، در واقع هم توجّه عمیق به جمهوریّت نظام در بطن آن هست، و هم به اسلامیّت نظام. جمهوریّت از حیث حضور و مشارکت کم‌سابقه، و اسلامیّت ازاین‌جهت که در واقع مردم لبّیک گفتند به پیام حضرتعالی و مشارکت وسیع داشتند. آقایانی که اشاره می‌کنند به جمهوریّت، سؤال از آن طرف هست؛ خب شما به رأی ملّت احترام بگذارید؛ چرا به رأی ملّت احترام نمی‌گذارید؟ بالاخره مردم آمدند مشارکت کردند؛ حدود 84 درصد مشارکت کردند. این رقم کمی نیست؛ قابل قیاس با دوره‌های قبل است. در بعضی از استان‌ها که اصلاً پیش‌بینی نمی‌شد این مشارکت وجود داشته باشد، مشارکت‌های بسیار بالا انجام شده و همه‌ چیز مشخّص و معلوم است، همه چیز روشن است، قابل بررسی است. اگر بالاخره آن چیزی اتّفاق افتاده که مورد میل آقایان نبوده، موردنظر آقایان نبوده، نباید اصلش را زیر سؤال ببرند. خب اگر دلایلی دارند، دلایل را مطرح بکنند؛ قانون هست، از طریق قانون کار پیگیری بشود. امّا اینکه یک شکوه و یک عظمت کم‌نظیر را این‌طور ما زیر سؤال ببریم، به نظرم جفای به ملّت است، جفای به آراء ملّت است، جفای به نظام اسلامی است و نباید این جفاها صورت بپذیرد. آقایان باز برگشتند بعضی نکات را که در دوره‌ انتخابات مطرح شده بود مطرح کردند که به نظر من جای آن نبود اینجا مطرح بشود؛ مثل بحث اینکه _ نمی‌دانم _ دیوان محاسبات گفته 2 هزار تخلّف وجود دارد. من عذرخواهی می‌کنم؛ بالاخره سه نفر در مقابل یک نفر [هستند]، در مقابل سه نفر دارم پاسخ می‌دهم، وقت پنج دقیقه شاید خیلی کم باشد.
رهبر انقلاب: نه، همان پنج دقیقه است دیگر، دبّه درنیاورید!
آقای ثمره‌هاشمی: چشم. هر جور حضرتعالی بفرمایید، همان را عمل می‌کنیم. بله، اینکه باز اشاره کردند به اینکه در آن دوره یک پرداخت‌هایی انجام شده، بالاخره قانون خدمات کشوری 2 سال قبل تصویب شد؛ خب بودجه‌ آن در مجلس پیش‌بینی نشده بود، در این دوره پیش‌بینی شده بود، اقدام کردند. یا آقایانی که می‌گویند که تأمین اجتماعی حقوق‌ها را افزایش داد، [آیا] اصلاً امکان‌پذیر هست که حقوق‌ها یک‌مرتبه افزایش پیدا بکند؟ الّا اینکه از قبل تمهیداتی انجام شده باشد، کارهای زیادی شده باشد، ماه‌‌ها کار می‌برد تا منابعش تأمین بشود. چطور آقایان که خودشان در جریان کار هستند، این ایرادها را می‌گیرند؟ به نظرم منصفانه نیست. بحث قانون‌گرایی را مطرح می‌کنند. خب بالاخره در این دوره ما فهمیدیم قانون‌گرا کیست؛ همه‌ ملّت ایران متوجّه شدند که قانون‌گرا کیست. آیا این درست بود که قبل از اینکه نتیجه‌ آراء مشخّص بشود، جناب آقای موسوی بروند مصاحبه بکنند، خبرنگاران را جمع بکنند و اعلام پیروزی بکنند؟ این مشخّص است. آقایانی که در شورای نگهبان هستند می‌توانند بگویند که چه اتّفاقاتی وقت شمردن آراء افتاد و چطور آقایان القا می‌کردند که زودتر پیروزی را اعلام بکنیم؛ خب این درست نیست. و به نظرم نباید این اتّفاق بزرگ و این شکوه بزرگ را و این شیرینی حضور را تلخ کرد با عصبانیّت و ناراحتی. همان‌طور که حضرتعالی فرمودید1 قانون هست، از طریق قانون کار را می‌شود پیگیری کرد. چون فرمودید ما باید مقیّد به وقت باشیم، عذرخواهی می‌کنم. والسّلام علیکم و رحمة‌اللّه.
رهبر انقلاب: خیلی متشکّر، علیکم السلام. خب آقایان بیاناتشان را فرمودند. من یک جمع‌بندی کوتاهی بکنم. بعد نوبت برسد به نمایندگان مسئولان، یعنی وزارت کشور و شورای محترم نگهبان. به نظرم می‌رسد حتماً بایستی به این شبهه‌هایی که وجود دارد رسیدگی بشود؛ جمع‌بندی‌شده‌تر از همه، همان چیزی بود که در اظهارات آقای الویری بود؛ یعنی آنچه که دوستان گفتند، تقریباً یک بیان دیگری بود از همان شکل جمع‌بندی‌شده‌ای که آقای الویری بیان کردند. و خب این‌ها همه واقعاً شبهه است و در ذهن کسانی وجود دارد و باید هم این شبهات را برطرف کرد. یعنی اگر چنانچه نگاه به مسائل دیگر هم نبود، بالاخره یک جمعی از دوستان و اهالی انقلاب نسبت به یک قضیّه‌ای اگر ابهام دارند، درستش این است که ما ترتیبی بدهیم، کاری بکنیم که این ابهام برطرف بشود. [امّا] راه دارد؛ راه قانونی دارد. البتّه شورای محترم نگهبان معتقد است که برخی از این اشکالات، حلّش متوجّه به شورای نگهبان نیست؛ یعنی شورای نگهبان بعضی از این موارد را خودش متکفّل است که پاسخگویی کند و رفع شبهه کند، بعضی‌ چیزها را هم معتقدند که مربوط به شورای نگهبان نیست و مربوط به دستگاه‌های دیگر است که خب می‌شود مراجعه کرد. به‌هرحال از راه‌های قانونی بایستی دنبال بشود. من فقط یک جمله‌ای که خارج از مسائل بررسی قانونی و اینها است، در بیان آقای دانش‌جعفری بود بگویم که مطلقاً آن‌جور که شما تلقّی کردید، نیست. من در کردستان حرف‌های همیشگی خودم را زدم؛ آن چیزی که من درباره‌ عزّت اسلامی بیان کردم، این‌ها حرف‌های امروز من که نیست؛ این‌ها حرف‌های بیست‌وچند سال من است. شما مراجعه کنید به سابقه‌ سخنرانی‌های من، اظهارات من، در مراحل مختلف؛ خب، در این بیست سال سه تا رئیس‌جمهور در این کشور بودند. شما مراجعه کنید، زمان آقای‌هاشمی، حرف‌های من همین‌ها است؛ حرف‌هایم فرق نکرده. [آنجا] حرف‌های خودم را زدم؛ بازهم من همان حرف‌ها را می‌زنم! یعنی تا وقتی‌که توان گفتن دارم، من همین حرف‌ها را خواهم زد؛ همان مبانی، همان اصول، همان ارزش‌ها؛ آن چیزهایی را که با آن حیات من شکل گرفته تکرار خواهم کرد. ممکن است منطبق بشود با بعضی، با بعضی منطبق نشود؛ یا بعضی با بعضی منطبق کنند، بعضی دیگر با بعضی دیگر منطبق کنند.
من یک سخنرانی یکجا کرده بودم، آقای کروبی آمد گفت که من رفتم ایلام و گفتم این حرف‌هایی که فلانی زد، من را داشت می‌گفت؛ آن منم. خب تلقّی آقای کروبی این است. آن چیزی که من گفتم که باید رئیس‌جمهور این‌جوری باشد، این‌جوری باشد، این‌جوری باشد، یک نامزدی تطبیق می‌کند به خودش، نامزد دیگری تطبیق می‌کند به خودش که این هم اتّفاقاً پیش آمد؛ البتّه غیر از آقای احمدی‌نژاد. یکی از آن دو نامزد محترم دیگر هم، همین را گفته بود که حرف‌هایی که فلانی زده، آنها با من منطبق است. بنابراین به من کسی ایراد نگیرد که چرا شما آن حرف را زدید؛ من حرف‌های خودم را گفتم. این مطالب و مبانی خود من است که من با این مبانی زندگی کرده‌ام و امیدوارم ان‌شاءالله تا آخر عمرم _ حالا هر چند ساعت دیگر، یا چند روز دیگر، یا چند سال دیگر باشد _ با همین مبانی زندگی بکنم.
پانوشت:
1- اشاره است به بیانات رهبر انقلاب در دیدار روز یکشنبه 24 خرداد با آقای موسوی که خطاب به وی گفته بودند: در دوره‌های قبلی انتخابات نیز برخی افراد و نامزدها مسائلی داشتند که از طریق شورای نگهبان به‌عنوان مرجع قانونی رسیدگی به شکایات انتخاباتی، پیگیری کردند و طبعاً در این دوره نیز مسائل باید از طریق قانونی دنبال شود. به شورای نگهبان تأکید شده که با‌دقّت به این نامه [نامه‌ آقای موسوی به شورای نگهبان] رسیدگی شود.