kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۶۹۳۳
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۶
دیروز در صحن علنی مجلس

تحقیق و تفحص از مرکز بررسی­‌های استراتژیک ریاست ­جمهوری تصویب شد




در جلسه علنی دیروز سؤال نمایندگان اراک و شیراز از وزیر آموزش و پرورش مطرح شد و وزیر به آنها پاسخ داد، همچنین تحقیق و تفحص از مرکز بررسی‌های ریاست‌جمهوری به تصویب نمایندگان رسید.
جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دیروز به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد. رئیس‌مجلس در نطق پیش از دستور جلسه علنی دیروز اظهار داشت: لازم می‌دانم جنایت‌هایی را که رژیم غاصب صهیونیستی در هتک حرمت مسجدالاقصی انجام داد و مردم فلسطین مخصوصاً کودکان آن سرزمین را به خاک و خون کشید محکوم کنم.
وی بیان کرد: رژیم صهیونیستی به هیچ وجه حقوق بشر را مراعات نمی‌کند و هر روز جنایت‌های آنان را می‌بینیم و سؤال ما این است حقوق بشر جهانی کجاست که اینگونه عمل می‌شود و کسی چیزی نمی‌گوید؟ آنها مطمئن باشند که در مقابل این نسل کشی که انجام می‌دهند، امت اسلامی ایستاده است و می‌بینیم که مردم غزه چگونه مقابل رژیم صهیونیستی مقاومت می‌کنند.
وی اظهار داشت: همچنین لازم می‌دانم حرکت تروریستی که در افغانستان اتفاق افتاد و منجر به شهادت تعداد زیادی از دختران و کودکان در مدرسه سیدالشهدا شد را محکوم کنم و از همین جا هم به همه مسلمانان و به ویژه مردم عزیز افغانستان و خانواده این شهدا تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم.
بیانیه‌­ها در مورد جنایات صورت گرفته
در افغانستان ­و­ فلسطین
سید محسن دهنوی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز بیانیه ۲۱۱ نفر از نمایندگان را در محکومیت جنایت تروریستی در افغانستان قرائت کرد که در بخشی از آن آمده: «جنایت وحشیانه ایادی آمریکا که منجر به شهادت ۸۵ دانش‌آموز بی‌گناه و ۱۷۰ زخمی در مدرسه سیدالشهدا در کابل شد، نشان از شکست سیاست‌های آمریکا در ۲۰ سال حضور ننگین در افغانستان می‌باشد. مجلس شورای اسلامی ضمن محکوم کردن این جنایت هولناک، از مجامع بین‌المللی می‌خواهد عاملان این جنایت تروریستی را شناسایی و مجازات نموده و اجازه دهند ملت شجاع، فهیم و آگاه افغانستان سرنوشت خود را به دور از هر گونه مداخله خارجی که نقض صریح حاکمیت ملی افغانستان و منشور ملل متحد است تعیین نمایند.»
دیگر اینکه دهنوی بیاینه بیش از 215 نفر از نمایندگان مجلس را در محکومیت اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های‌اشغالی قرائت کرد.
در این بیانیه آمده است: «محور مقاومت با راهبری نیروی قدس و با استعانت از روح شهدای مقاومت به ویژه بزرگ میدان‌دار مقاومت شهید حاج قاسم سلیمانی سرزمین فلسطین را از چنگال آن رژیم منحوس آزاد خواهد کرد. قدس به دست نیروی قدس آزاد می‌شود. ادعای مضموم صهیونیست‌ها در بنای هیکل سلیمان و در بیت‌المقدس باطل گردیده و به جای آن تمثال حاج قاسم سلیمانی بر دروازه‌های مسجدالاقصی برافراشته خواهد شد. مجلس شورای اسلامی ضمن محکومیت جنایات رژیم غاصب اسرائیل با مردم فلسطین، پارلمان و نمایندگان این کشور ابراز همدردی و همبستگی نموده و آمادگی کامل خود را برای هرگونه کمک به ملت مظلوم فلسطین اعلام می‌کنیم. مقاومت را تنها راه رهایی و آزادی فلسطین دانسته و با تأکید بر وحدت داخلی فلسطینی از ملت‌های مسلمان منطقه می‌خواهد تا برادران و خواهران فلسطینی خود را یاری رسانند.»
تصویب دو تحقیق و تفحص
گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری و فعالیت‌ها و عملکرد آن مرکز و نیز عملکرد وزارت امور خارجه در حفظ اطلاعات محرمانه کشور در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گرفت.
در ادامه جلسه، نمایندگان با ۱۷۹ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۶ نماینده حاضر در جلسه علنی با این تحقیق و تفحص موافقت کردند.
همچنین بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت‌های زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا و شرکت کفش ملی در دستور کار صحن علنی قرار گرفت. در پایان نمایندگان با ۱۳۳ رأی موافق با تحقیق و تفحص از این شرکت موافقت کردند.
قانع نشدن نمایندگان
 از پاسخ وزیر آموزش‌ و پرورش
در ادامه جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی بررسی سؤال ابراهیم عزیزی نماینده شیراز از وزیر آموزش و پرورش در دستور کار صحن علنی قرار گرفت. سؤال ابراهیم عزیزی نماینده شیراز از وزیر آموزش و پرورش در مورد عملکرد این وزارتخانه برای ارتقاء وضعیت فرهنگیان و اجرای سند تحول بود.
حاجی‌میرزایی در سخنانش گفت: بیش از هزار مدیر در وزارت آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند، سعی کردم در دوران مدیریتم از ثبات مدیریت در این وزارتخانه حفاظت کنم، ۳۶ درصد تغییر مدیریت در رابطه با کسانی بوده که بازنشسته شده‌اند، ۲۸ درصد ارتقاء، ۲۰ درصد افرادی که به سایر وزارتخانه‌ها مأمور شدند و ۸ درصد به دلیل تعارض منافع بوده است.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: سیاست بنده، تأمین وفاق بین آموزش و پرورش و مقامات استان است. به دنبال این نیستم که نیرویی در آموزش و پرورش داشته باشم که محل اختلاف باشد. به شدت از انتصابات سیاسی پرهیز کردم.
بی‌­توجهی به سند تحول
در ادامه جلسه، ابراهیم عزیزی نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، گفت: وزارت آموزش و پرورش در چنبره مافیای اقتصادی و سیاسی قرار گرفته که بحران جدی برای کشور است. کنار گذاشتن سند تحول آموزش و پرورش و روی آوردن به سندهای ننگین که مورد اخطار رهبری قرار گرفت، موجب شده که وزارت آموزش و پرورش حداقلی باشد.
نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان اینکه شاهد برخی بی‌قانونی‌ها و بدرفتاری‌ها از سوی مدیران آموزش و پرورش هستیم، گفت: آقای وزیر مدعی هستند که کوچک‌ترین مأموریت سیاسی در این وزارتخانه ندارند، این درحالی است که با حکم او، شخصی که در وزارتخانه محکوم شده بود، در جایگاه مدیریت عالی استان ما به کار گرفته شده است. یک سال است که به این موضوع اعتراض می‌کنیم. این وزارتخانه نیازمند انسان‌هایی شایسته و صاحب صلاحیت است. نباید افراد پرونده‌دار و مسئله‌دار در این وزارتخانه به کار گرفته شوند.
عزیزی تأکید کرد: رئیس‌جمهور با انتصاب حاجی‌میرزایی، نزدیک‌ترین فرد خود را برای وزارت آموزش و پرورش انتخاب کرد که گویای سیاسی‌کاری در این وزارتخانه است. نمایندگان نسبت به، به‌کارگیری افراد بدون صلاحیت در این وزارتخانه اعتراض دارند. افراد بی‌صلاحیت و سیاسی در این وزارتخانه در پست‌های مدیریتی قرار دارند.
در ادامه ابراهیم عزیزی اعلام کرد که از پاسخ‌های وزیر قانع نشده و پاسخ‌های حاجی‌میرزایی به رأی نمایندگان گذاشته شد. وکلای ملت با ۱۴۵ رأی موافق اعلام کردند که از پاسخ‌های وزیر قانع شده‌اند.
مدیران صندوق فرهنگیان
از منسوبان جهانگیری
همچنین در جلسه علنی دیروز مجلس سؤال علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی از محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش درباره علت به کارگیری افراد بازنشسته و فاقد صلاحیت در مدیریت صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت‌های تابعه آن در دستور کار قرار گرفت.
پس از ارائه توضیحات وزیر آموزش و پرورش در مورد سؤال مذکور، نماینده مردم اراک گفت: از آنجایی که وزیر آموزش و پرورش قول داد تا پایان مأموریت خود اقدامات لازم را برای اصلاح وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان انجام می‌دهد از به رأی گذاشتن پاسخ‌های وی در صحن علنی مجلس منصرف شدم.
«علی‌اکبر کریمی» در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی و در طرح سؤال خود از محسن حاجی‌میرزایی مبنی بر علت به‌کارگیری افراد بازنشسته و فاقد صلاحیت در مدیریت صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت‌های تابعه آن، گفت: جای تأسف دارد که در ابتدای دولت تدبیر و امید، یکی از افرادی که برای مدیریت صندوق ذخیره فرهنگیان منصوب شد، پس از مدتی به علت فساد اقتصادی کلان دستگیر شد و همگی در جریان پرونده بانک سرمایه هم هستیم که در حال پیگیری است. اغلب مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان مورد حمایت بهزاد نبوی و منسوب به اسحاق جهانگیری هستند، از چهار هلدینگ تابعه صندوق ذخیره فرهنگیان، مدیرعامل سه هلدینگ بازنشسته هستند و در هیئت‌مدیره‌های شرکت‌های تابعه این صندوق هم وضع این‌گونه است و اغلب بازنشستگان آن را اداره می‌کنند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خطاب به حاجی‌میرزایی، گفت: سؤال بنده از شما این است که چطور فردی را که دارای پرونده‌ای مملو از تخلفات سیاسی، اخلاقی و اقتصادی است، بدون اخذ استعلام به عنوان مدیرعامل شرکت انرژی سپهر منصوب کردید؟ همچنین شرکت ماشین‌سازی اراک هم یکی از شرکت‌های تابعه صندوق ذخیره فرهنگیان است که افرادی فاقد صلاحیت از جمله داماد وزیر اسبق آموزش و پرورش بر آن حاکم بودند. داماد وزیر اسبق آموزش و پرورش در آن مقطع برای حمایت از پدر خانم خود و جلوگیری از استیضاح وی، قراردادهای میلیاردی امضاء کرده بود.