kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۶۸۳۷
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۱

حمله اغتشاشگران به کنسولگری ایران در کربلای معلی

منابع خبری شامگاه یکشنبه از اقدام اغتشاشگران در آتش زدن دیوار خارجی کنسولگری ایران در شهر کربلا خبر دادند.


شبکه خبری العالم در گزارشی از این حادثه خبر داد که عده‌ای از آشوبگران اقدام به برگزاری تجمع در برابر کنسولگری ایران در کربلا کردند و در این تجمع کانکس‌های نیروهای حفاظتی در بیرون کنسولگری آتش زده شد و نیروهای امنیتی تجمع کنندگان را متفرق کردند. گفتنی است که منابع عراقی بامداد یکشنبه از کشته شدن «ایهاب جواد» از فعالان عراقی، در حمله مسلحانه‌ای در کربلا خبر دادند که کنسولگری ایران در کربلا در بیانیه‌ای ترور این فعال عراقی را محکوم کرد. کنسولگری ایران در کربلا این اقدام تروریستی را محکوم کرد و با ابراز تسلیت و همدردی، اینگونه اقدامات را در چارچوب ناامنی و بی‌ثبات کردن کشور عراق دانست. از کربلا گزارش شده است که در اعتراض امشب نزدیک کنسولگری ایران در کربلا هیچ آسیبی به ساختمان کنسولگری وارد نشده است و نیروهای ضد شورش معترضین را از نزدیک ساختمان کنسولگری دور کردند.
واکنش خطیب‌زاده به آتش زدن
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص اتفاقات صورت گرفته در حمله به سرکنسولگری ایران در عراق گفت: متاسفانه عده‌ای تعرضی را به سرکنسولگری ما در کربلا داشتند که از همان ابتدا با مراجع ذیربط در عراق توسط سرکنسولگری و سفارت‌مان در بغداد ارتباط گرفته شد و توسط نیروهای امنیتی عراق با خاطیان برخوردهایی شد. خطیب‌زاده تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران تعرض به اماکن دیپلماتیک خود را محکوم می‌کند و امیدوار است دولت عراق در حفاظت و صیانت از اماکن دیپلماتیک ایران در عراق عمل کند. همچنین شب گذشته نامه‌ای از سوی وزارت امور خارجه به سفارت عراق در ایران داده شده است و از آنها خواستیم که به وظایف خودشان عمل کنند.
حضور سفیر عراق در وزارت خارجه
بر اساس اطلاعات اداره ‌کل اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه ایران، مدیرکل تشریفات وزارت امور خارجه در پی اقدام عده‌ای آشوبگر در حمله به سرکنسولگری ایران در کربلا و در ادامه مجموعه اقدامات صورت‌گرفته از سوی وزارت امور خارجه از شب گذشته، در ملاقات با سفیر عراق، اقدام انجام شده علیه نمایندگی ایران در کربلا را محکوم کرد.  وی در این ملاقات، خواستار حفظ تدابیر و تمهیدات امنیتی از سوی مقامات مربوطه در دولت عراق برای نگهداری از اماکن دیپلماتیک ایران بر اساس کنوانسیون 1963 وین شد.  سفیر عراق نیز در این نشست گفت: دولت عراق به عنوان دولت میزبان درخصوص تضمین امنیت و ایمنی اماکن نمایندگی‌ها متعهد است.
الکاظمی: ایران حامی دولت عراق است
همچنین مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق نیز دستور پیگیری ماجرا و شناسایی عاملان ترور اخیر را در اسرع وقت صادر کرد. نخست‌وزیر عراق در گفت وگو با الجزیره همچنین گفت: ایرانی‌ها ثابت کردند که واقع گرا هستند و تلاش می‌کنند از دولت (عراق) حمایت کنند و مانع این شوند که شبه‌نظامیان دولت را تضعیف کنند.