kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۶۸۱۶
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۵
ظرفیت موضوع مدافعان حرم برای نویسندگان

جایزه شهید همدانی؛ ادبیات در میدان(اخبار ادبی و هنری)

جایزه شهید همدانی در پی یادآوری ظرفیت موضوع مدافعان حرم برای نویسندگان است؛ این جایزه ادبیات را در میدان نبرد و مقاومت مطرح می‌کند.

دومین دوره‌ دوسالانه انتخاب آثار برتر مدافعان حرم با عنوان «جایزه شهید حاج حسین همدانی» در ۱۶ مهر، همزمان با ششمین سالگرد شهادت این شهید برگزار خواهد شد. به همین مناسبت چندی قبل، گلعلی بابایی نویسنده دفاع مقدس به‌عنوان دبیر علمی ‌دومین دوره‌ دوسالانه انتخاب آثار برتر مدافعان حرم منصوب شد. این نویسنده درباره جایزه ادبی شهید همدانی گفت: هدف از برگزاری چنین جایزه‌ای حفظ روحیه دفاعی در میان جوانان و افراد مستعد و نورافکنی به ابعاد ناشناخته مقابله با خشن‌ترین و مخوف‌ترین ‌تروریسم بین‌المللی است که تحت عنوان مدافعان حرم مطرح است. جایزه دوسالانه نیز به‌منظور رونق بخشیدن به تولید اثر پیرامون این اتفاق فرهنگی- نظامی بوده و به تجلیل از جهاد مظلومانه جهادگران در این عرصه کمک شایانی خواهد کرد.
وی افزود: در این مورد خاص، وقتی 300 یا 400 عنوان کتاب با موضوع مدافعین حرم توسط داوران مجرب و کارآزموده مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و از میان آنها چند کتاب برتر در زمینه‌های؛ خاطره، زندگینامه، مستند، رمان و شعر به جامعه ادبی معرفی می‌شود، فی‌نفسه ماندگاری این آثار را هم به همراه خواهد داشت، هم آثار برگزیده و هم آثاری که در چرخه رقابت قرار گرفته بودند.
 بابایی درباره نامگذاری این جایزه با عنوان شهید همدانی توضیح داد: اولین دلیل، سابقه فرهنگی این شهید میدان است. آقای همدانی چه در دوران دفاع مقدس و چه در جنگ سوریه یک فرمانده میدانی بود با وجهه کاملاًً نظامی. اما این فرمانده مقتدر میدان، همان‌طور که به جزئیات وقایع نظامی اطراف خودش توجه داشت، به همان مقدار هم از نگاه فرهنگی و کاملاًً انسانی به این اتفاقات نگاه می‌کرد. اگر بگوییم که در تبیین تاریخ دفاع مقدس چه در لشکر 27 و چه برای استان همدان بهترین مشوق و محرک‌ شخص شهید همدانی بود، گزاف نگفته‌ایم. ایشان در زمان شروع غائله سوریه، مسئولیت مستشاری آنجا را به‌عهده گرفت و علاوه بر اقدامات مستشاری و مشورت‌هایی که در زمینه‌های نظامی به مسئولان سوری می‌داد، برای تهییج نظامیان و مردم آن کشور جهت مقابله با دشمنی که به شهرها، روستاها و خانه‌هایشان هجوم آورده بود، کتاب‌های ‌ترجمه‌شده به زبان عربی، مربوط به‌خاطرات رزمندگان ایرانی در جنگ هشت ساله را به آنها می‌داد تا مطالعه کنند و الگو بگیرند. یعنی شده بود یک عنصر فرهنگی حاضر در میدان جنگ. دومین دلیل برمی‌گردد به نوع نگاه‌ها و اتفاقاتی که تا قبل از مهر 94 یعنی زمان شهادت حاج حسین در کشورمان حاکم بود. تا قبل از شهادت شهید همدانی، ‌عزیزانی که در سوریه و عراق به شهادت می‌رسیدند، خیلی مظلومانه و حتی به‌عنوان شهدای مناطقی از ایران در گلزارهای شهدا دفن می‌شدند و اسمی ‌از شهید مدافع حرم یا القابی مشابه برده نمی‌شد، اما وقتی که در روز شانزدهم مهر 1394 حاج حسین در سوریه شهید شد، از آن پس شهدای سوریه و عراق با عنوان «شهید مدافع حرم» با عزت و عظمت تشییع و خاکسپاری ‌شدند. اطلاق این لقب زیبا به آن شهدای عزیزی که هزاران کیلومتر دورتر از خانواده‌هایشان به شهادت می‌رسیدند در حقیقت دستاورد شهادت حاج حسین بود. لذا برای ماندگار شدن نام این شهید بزرگوار به ذهن دوستان آمد که چنین جایزه‌ای را با نام ایشان پایه‌ریزی کنند.