kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۶۷۹۱
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۶

توانمندسازی زندانیان اولویت اصلی دستگاه قضا در حوزه زندانبانی

یکی از موارد تحولی در زندان‌های کشور در دوره تحول، توجه به مقوله ‌اشتغال زندانیان و کسب درآمد آنها در دوران تحمل محکومیت است.

به گزارش خبرگزاری میزان، طی دو سال اخیر در دوره تحول در دستگاه قضایی، بر اساس سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب و بنا به تاکیدات آیت‌الله رئیسی در جهت اصلاح امور زندان و زندانیان گام‌های ارزنده‌ای برداشته‌ شده است. یکی از موارد تحولی در زندان‌های کشور در دوره تحول، توجه به مقوله ‌اشتغال زندانیان و کسب درآمد آنها در دوران تحمل محکومیت است؛ امری که به فرآیند اصلاح و بازاجتماعی زندانیان و همچنین رفاه معیشتی خانواده‌های‌شان کمک شایانی کرده است.
«می‌خواهیم زندانیان را توانمند سازیم تا شغل آبرومندانه با درآمد مکفی داشته باشند»؛ این جمله حاج‌محمدی رئیس ‌سازمان زندان‌ها، برآیند راهبردی است که دستگاه قضایی در دوره تحول بر روی آن متمرکز است؛ راهبردی که برگرفته از نگاه به زندانی در نظام زندانبانی اسلامی است؛ نگاهی که زندان را یک آموزشگاه و محل تربیت و بازاجتماعی کردن زندانیان می‌انگارد. به طور کلی، زندانبانی در نظام دینی با نظام‌های غیردینی تفاوت دارد و یکی از شاخصه‌های مهم در این نظام زندانبانی، بی‌تفاوت نبودن نسبت به زندانی و سرنوشت اوست.
  از بین بردن یکی از زمینه‌های محرز جرم
 با ‌اشتغالزایی برای زندانیان
در نظام جمهوری اسلامی ایران هدف آن است که تمهیداتی فراهم شود که زمینه بازگشت زندانی به زندان از بین برود؛ بر همین اساس، از آنجایی که یکی از زمینه‌های بروز جرم، بیکاری و نداشتن شغل است، لذا توانمند کردن زندانیان و کمک به آنها برای حرفه‌آموزی و مشغول شدن به یک حرفه و شغل آبرومند و درآمدساز، به عنوان یکی از اهداف دستگاه قضایی و سازمان زندان‌ها تعریف شده است که در دوره تحول به این مهم، توجه دوچندان شده است.  زندانی در طول تحمل حبس، زمان لازم و مناسبی برای فراگرفتن شغل و حرفه‌ای منطبق با مبانی فکری و فرهنگی و نیز استعدادهای فردی و توان ذاتی‌اش را دارا می‌باشد و دستگاه قضایی و سازمان زندان‌ها شرایط و زیرساخت‌های لازم را برای حرفه‌آموزی زندانیان فراهم آورده‌اند.
  «اشتغال زندانیان»
در صدر اولویت‌های ۱۲گانه سازمان زندان‌ها
«اشتغال زندانیان» در کنار مقوله‌های دیگری نظیر «ارتقای امنیت در زندان‌ها»، «توسعه اقدامات بهداشتی و سلامت زندانیان»، «انتقال زندان‌ها به خارج از حریم شهرها»، «تقویت دادرسی الکترونیک و پابندها»، «کاهش جمعیت کیفری به ویژه محکومین جرایم مالی» و غیره در زمره اولویت‌های ۱2گانه سازمان زندان‌ها برای سال ۹۹ بود؛ بر همین اساس، در ابتدای سال ۹۹، رسیدن به ‌اشتغال ۵۰ درصدی زندانیان هدفگذاری شد. رئیس ‌دستگاه قضا در تاریخ ۲۵ اسفند سال گذشته در جریان آخرین جلسه شورای عالی قوه قضائیه در سال ۹۹ به موضوع ‌اشتغالزایی در زندان و توجه به وضعیت اقتصادی خانواده‌های زندانیان ‌اشاره کرد و گفت که توجه به ‌اشتغال در زندان از ۱۵ و ۲۰ درصد به ۵۰ درصد رسیده و در برخی استان‌ها حتی بیش از این رقم بوده است.
  تحقق آمار ۵۴ درصدی ‌اشتغال زندانیان
 در سال ۹۹
حاج‌محمدی، رئیس ‌سازمان زندان‌ها نیز در همان جلسه با ‌اشاره به وعده این سازمان مبنی بر تحقق آمار ۵۰ درصدی ‌اشتغال زندانیان در ابتدای سال ۹۹ اعلام کرد: برای اولین بار سازمان زندان‌ها موفق شد آمار ۵۴ درصدی‌اشتغال زندانیان در زندان‌ها را محقق کند که بر این اساس افراد در ازای فعالیت خود در زندان‌ها مزد دریافت کرده و ارزش افزوده ایجاد می‌کنند. تحقق آمار ۵۴ درصدی ‌اشتغال زندانیان در سال ۹۹ یک رکورد در این زمینه محسوب می‌شود که با فراهم شدن زیرساخت‌های حرفه‌آموزی و‌ اشتغال در زندان‌های کشور از سوی مسئولان قضایی محقق شد و حکایت از اهتمام قوه قضائیه در دوره تحول به مقوله ‌اشتغال زندانیان و اصلاح و بازاجتماعی کردن آنها و رفاه معیشتی خانواده آنها دارد.
  هدفگذاری ۸۰ درصدی‌ اشتغال زندانیان
 در سال جدید
رئیس‌ سازمان زندان‌ها ۲۵ فروردین در مراسم «رونمایی از سامانه حمایت از خانواده زندانیان» گفت: «هدفگذاری امسال سازمان زندان‌ها،‌ اشتغال ۸۰ درصدی زندانیان است».  حاج‌محمدی افزود: در سال ۱۴۰۰ چشم‌انداز سازمان زندان‌ها، اجرای سند تحول قضایی است؛ در سال ۱۴۰۰ علاوه‌بر آنچه در سال قبل اعلام کردیم، چهار اولویت اصلی مدنظر است؛ یکی ‌اشتغال ۸۰ درصدی زندانیان است و بحث دیگر رسیدگی به خانواده زندانیان و تلاش بیشتر برای اجرای دقیق‌تر تفکیک و طبقه‌بندی زندانیان می‌باشد و اولویت دیگر ما اصلاح بزهکاران و مقوله توبه است.
  سال ۱۴۰۰، سال ‌اشتغال‌زایی ۸۰ درصدی
 در زندان‌های تهران
 مدیرکل زندان‌های استان تهران روز ۲۳ فروردین در جلسه هم‌اندیشی و نشست تخصصی کارشناسان ‌اشتغال و حرفه آموزی زندان‌های استان تهران با ‌اشاره به‌ اشتغال زندانیان به عنوان یکی از اولویت‌های کلیدی و مورد تاکید رئیس‌ سازمان زندان‌ها گفت: با توجه به جمعیت کیفری این استان و ظرفیت‌های موجود، سال ۱۴۰۰ سال ‌اشتغال ۸۰ درصدی در زندان‌های استان تهران خواهد بود. سیدحشمت‌اله حیات‌الغیب افزود: ضمن استفاده از ظرفیت‌های درون و برون سازمانی و ارائه راهکارهای توسعه فعالیت‌های مهارت‌آموزی به عنوان رکن اصلی توسعه ‌اشتغال، با تمام امکانات موجود برای تحقق این اولويت گام برمی‌داریم.