kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۶۶۵۰
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۰
وندی شرمن:

آمریکا با همراهی تروئیکای اروپا دنبال توافق موشکی و منطقه‌ای با ایران است!

آمریکا و اروپا به‌دنبال آن هستند تا بدون لغو تحریم‌ها و بدون هیچ هزینه‌ای به برجام بازگشته و سپس دائمی‌کردن محدودیت‌های برجامی ایران و تعمیم برجام به توان موشکی و منطقه‌ای ایران را پی بگیرند.



سرویس سیاسی-

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا گفته پیشرفت‌هایی در مذاکرات جاری در وین برای اجرای کامل برجام توسط همه طرف‌ها حاصل شده اما هنوز راه درازی باقی مانده است.
این مقام آمریکایی در مصاحبه‌ای با اندیشکده «آتلانتیک» از تلاش کشورهای اروپایی برای ورود مجدد آمریکا به برجام و مبنا قرار دادن آن برای رسیدن به توافقی «طولانی‌تر، قوی‌تر و بهتر» تشکر کرد.
شرمن گفت: می‌خواهم از شریکان اروپایی‌مان تشکر کنم که حقیقتاً سررشته مذاکرات با هدف بازگشت مجدد آمریکا به برجام و مبنا قرار دادن آن برای رسیدن به توافقی طولانی‌تر، قوی‌تر و بهتر جهت پرداختن به همه مسائل محل نگرانی از جانب ایران مانند رفتارش در منطقه، موشک‌های بالیستیک، تجارت تسلیحاتی و سوابق حقوق بشری‌اش در داخل آن کشور و در سراسر دنیا را در دست دارند.
وندی شرمن در بخش دیگری از اظهاراتش درباره پیشرفت‌های حاصل‌شده در مذاکرات وین گفت: پیشرفت‌هایی حاصل شده اما هنوز راه درازی باقی مانده است. معاون وزیر خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد آمریکا بتواند به تفاهمی در مذاکرات وین دست پیدا کند تا بتوان توافق فنی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در پایان ماه جاری میلادی منقضی می‌شود را تمدید کرد.
او گفت: امیدوارم بتوانیم به تفاهماتی دست پیدا کنیم تا بتوان توافق فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران را که اواخر ماه مه منقضی می‌شود را تمدید کنیم.
اهداف انتخاباتی مذاکرات وین
شرمن در ادامه گفت: امیدوارم ما بتوانیم به پیشرفت‌های کافی دست پیدا کنیم که بتواند تا برگزاری انتخابات ایران در ماه ژوئن پایدار بماند.
در روزهای گذشته ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه با گاردین گفته بود: «با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، برنامه فشرده‌ای داریم». در هفته‌های گذشته نیز سفیر فرانسه در تهران در اظهارنظری مشابه گفته بود:«تلاش می‌‌‌کنیم برجام، قبل از انتخابات ایران احیا شود». این اظهارنظر مقامات غربی حکایت از آن دارد که آمریکا و اروپا در پی آن هستند تا از نیاز دولت به نتیجه مذاکرات وین، حداکثر امتیاز را کسب کرده و از اضطرار دولت روحانی در آستانه انتخابات، میوه‌های برجامی خود را بچینند. آمریکا با شراکت اروپا در پی آن است تا بدون لغو تحریم‌ها و بدون هیچ هزینه‌ای به برجام بازگشته و سپس دائمی‌کردن محدودیت‌های برجامی ایران و تعمیم برجام به توان موشکی و منطقه‌ای ایران را به‌عنوان مسئله اصلی در برجام جا بزند.
وندی شرمن در ادامه گفت: نمی‌دانم آیا ما می‌توانیم تا ضرب‌الاجل انتخابات آنها در ماه ژوئن به توافقی برای پایبندی در برابر پایبندی و توافقی برای ادامه رایزنی‌ها بعد از آن دست پیدا کنیم یا خیر. همچنین «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا گفت ایران در مذاکرات وین جدی است، اما تا چه اندازه جدی است و آماده انجام چه اقداماتی است روشن نیست. جو بایدن سیاست «فشار حداکثری» که دولت پیش از او بعد از خروج از برجام علیه ایران در پیش گرفت را «شکست‌خورده» توصیف کرده اما تاکنون اقدامی در جهت بازگشت از آن سیاست انجام نداده است.
شرط و شروط کاخ سفید
برای ایران!

جنیفر ساکی، سخنگوی کاخ سفید در جمع خبرنگاران گفت تحریم‌ها علیه ایران تنها در صورت بازگشت ایران به تعهدات برجامی قابل رفع است.
سخنگوی کاخ سفید افزود: در چهارمین دور گفت‌وگوهای غیرمستقیم با ایران بر سر برجام پیشرفت‌هایی حاصل شده است. مذاکرات وین طولانی خواهد بود اما طی هفته‌های گذشته نشانه‌های مثبتی مشاهده شده است.
مطالبه ایران این است که آمریکا به‌صورت عملی و دائمی، تحریم‌های کاتسا، آیسا، ویزا و سیسادا را لغو کند و ایران بتواند این موضوع را در ظرف زمانی لازم راستی آزمایی کند. اما طرف آمریکایی به هیچ عنوان حاضر به انجام چنین کاری نیست و با گستاخی برای ایران شرط و شروط می گذارد.
تحریم‌های ترامپ را
حفظ می‌کنیم

یک مقام آمریکایی گفت، برخی تحریم‌ها که توسط دولت قبلی آمریکا علیه ایران وضع شده و به برجام مرتبط نیست، زیر سوال نخواهد رفت.
به نوشته پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، این دیپلمات ارشد آمریکایی که از شرکت‌کنندگان در مذاکرات وین برای احیای برجام است، در یک کنفراس خبری تلفنی گفت، سه دور قبلی مذاکرات به شفافیت انتخاب‌هایی که باید توسط تهران و واشنگتن صورت گیرد کمک کرد.
او در ادامه گفت: فکر می‌کنم انتخاب‌هایی که باید صورت گیرند کاملاً روشن هستند زیرا قرار نیست چیز جدیدی را اختراع کنیم. این‌ها در برجام نوشته شده است.
این مقام آمریکایی بدون اشاره به پیشرفت قابل توجه کارگروه تعهدات هسته‌ای ایران و کندی عملکرد کارگروه رفع تحریم‌ها در مذاکرات وین مدعی شد، اگر ایران تصمیم بگیرد به برجام بازگردد کار به سرعت پیش خواهد رفت و عملی شدن آن نیز سریع خواهد بود.
او در ادامه گفت: اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم و ایالات متحده اینطور است، ایالات متحده می‌داند برای بازگشت به پایبندی، چه کارهایی برای برداشتن تحریم‌هایی که در برجام به آن متعهد شده باید انجام دهد. ما همچنین می‌دانیم ایران باید چه کارهایی برای بازگشت به پایبندی نسبت به تعهدات برجامی انجام دهد و دوباره می‌گویم این چیزی نیست که بخواهیم ابداع کنیم. فقط کافی است متن برجام را بخوانیم و دوباره می‌گویم متعهد به انجام آن هستیم و باید ببینیم  در روزها و هفته‌های آتی ایران چنین خواهد بود.
وی افزود: مبنای استنادی برخی تحریم‌ها که توسط دولت ترامپ وضع شده‌اند را زیر سوال نمی‌بریم. چیزی که آن را مورد سوال قرار می‌دهیم این است که آیا آن تحریم‌ها با بازگشت به برجام سازگار هستند یا خیر. ارزیابی ما و تشخیص امنیت ملی ما این است که در راستای امنیت ملی ما است که در صورت بازگشت ایران به پایبندی به برجام ما هم به پایبندی به این توافق بازگردیم.
برجام فقط گام اول است!
این دیپلمات آمریکایی گفت: تا زمانی که بر سر همه چیز توافق صورت نگیرد، هیچ چیزی مورد توافق نیست و این مسئله در اینجا هم صدق می‌کند.  در زمینه توافق بر سر تحریم‌ها، گام‌های هسته‌ای و همچنین ترتیب‌بندی و جدول زمانی برای اجرایی شدن این گام‌ها از سوی دو طرف، کارهای زیادی باید انجام شود. وی در پاسخ به سوالی درباره برنامه موشکی و حضور ایران در منطقه مدعی شد: جهان حین انجام مذاکرات ما ساکن نیست. آمریکا برای مقابله با فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران و همکاری با شرکا و متحدانمان در این خصوص به اقدامات لازم ادامه می‌دهد. متذکر می‌شوم که گفت‌وگوهای مهمی میان ایران و همسایگانش صورت گرفته و این چیزی است که آمریکا از آن استقبال می‌کند. اما از نظر رسیدن به تفاهمات گسترده‌تر، دیدگاه رئیس جمهور همواره این بوده که برجام فقط گام اول است. این گامی ضروری است اما از دید ما استفاده از آن به عنوان بستری برای تقویت توافق نیز امری ضروری است.
از تحریم‌های ترامپ
هیچ چیز به دست نیاوردیم

یک نماینده مجلس سنای آمریکا گفته کشورش هیچ چیز از تحریم‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا علیه ایران به دست نیاورده است.
کریس مورفی، در حساب کاربری خود در توییتر نوشته است: «جنگ‌طلبان علیه ایران می‌گویند اگر ما برای ورود مجدد به برجام هر کدام از تحریم‌های غیراقتصادی ترامپ علیه ایران را برداریم آسمان به زمین می‌رسد.» او در ادامه نوشته است: اما به یاد داشته باشید آمریکا از تحریم‌های ترامپ هیچ چیزی به دست نیاورد. در واقع، رفتار ایران بدتر شد. آن تحریم‌ها هیچ اثر عملی نداشتند.
شکست مفتضحانه
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، نتیجه خروج آمریکا از برجام را «شکست مفتضحانه» توصیف کرد.
او در توییتر نوشت: سه سال پیش در چنین روزی آمریکا از برجام خارج شد و سیاست فشار حداکثری را آغاز کرد. این کار موجب تضعیف توافق هسته‌ای، پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران و وخیم شدن اوضاع در خلیج فارس منجر شد. شکستی مفتحضانه! اکنون، احتمال بازگشت آمریکا به برجام در دستور کار مذاکرات وین قرار دارد.
نمایندگی چین در سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز تاکید کرد که این کشور به تلاش‌های خود برای بازگشت آمریکا و ایران به اجرای کامل برجام ادامه خواهد داد.
اتهام به شهروند ایرانی در آمریکا
وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد یک شهروند ایرانی را به دلیل آنچه نقض تحریم‌ها علیه ایران خوانده شده محاکمه کرده است.
مطابق این بیانیه هیئت منصفه یک دادگاه فدرال یک شهروند ایران به همراه دو نفر دیگر را به نقض قانون «ممنوعیت تجارت با ایران» متهم کرده و مدعی شده آنها تلاش کرده‌اند قطعات دارای کاربری‌های دوگانه به ایران ارسال کنند.
طبق ادعای وزارت دادگستری آمریکا این شهروند ۳۹ ساله ایران به نام «مهرداد انصاری» با کمک یک ایرانی دیگر و یک شهروند تایوان بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ با انجام بیش از ۱۲۵۰ معامله برای اکتساب بیش از ۱۰۵۰۰۰ قطعه به ارزش ۲۶۳۰۸۰۰ دلار تلاش کرده‌اند.
قوانین آمریکا صادرات، بازصادرات، فروش یا عرضه مستقیم یا غیرمستقیم فناوری‌ها یا کالاهای آمریکایی به ایران را ممنوع می‌کند. دادگستری آمریکا مدعی شده متهمان بدون کسب مجوز از دولت آمریکا ۵۹۹ معامله با ۶۳ شرکت آمریکایی انجام داده‌اند.
درخواست اروپا
برای تسریع احیای برجام

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه تسریع مذاکرات احیای برجام را خواستار شد.
مورا که به عنوان نماینده بروکسل در مذاکرات وین حاضر شده است در پیامی توئیتری نوشت: چهارمین دور از مذاکرات وین را برای احیای برجام برگزار کردیم.
او در ادامه نوشت: ‌ضرب‌الأجلی وجود ندارد ولی به‌عنوان یک هماهنگ‌کننده، فوریتی قطعی را احساس می‌کنم. زمان به نفع ما نیست. خوشحالم که می‌بینم تمام نمایندگان از جمله ایران و آمریکا می‌گویند که همین احساس را دارند.