kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۶۴۴۴
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۷
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

منتظر پاس گل انتخاباتی روحانی از وین هستیم!



سرویس سیاسی-
غلامعلی رجایی، فعال سیاسی مدعی اصلاحات و مشاور سابق مرحوم‌هاشمی رفسنجانی در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:« اصلاح‌طلبان باخت‌شان به این راحتی نیست به دلیل اینکه اگر چهره‌های اصلی آنها تایید صلاحیت شده، در مناظرات قوی ظاهر شوند و به خصوص مذاکرات وین نتیجه دهد و این توافق و لغو تحریم‌ها در این دولت اتفاق بیفتد و دولت روحانی این پاس گل را به اصلاح‌طلبان بدهد به نظرم آورده خوبی برای اصلاح‌طلبان خواهد بود».
مقامات دولت بایدن صراحتا اعلام کرده‌اند که تحریم‌های ضدایرانی را لغو نکرده و ایران باید ابتدا به تعهدات کامل بازگردد.
آمریکا با شراکت اروپا به دنبال بازگشت بدون هزینه به برجام است. به عبارت دیگر آمریکا در پی آن است تا بدون لغو تحریم‌ها به برجام بازگشته و در ادامه مذاکرات موشکی و منطقه‌ای و دائمی کردن محدودیت‌های برجامی ایران را به عنوان مسئله اصلی برجام جا بزند.
در این میان این احتمال وجود دارد که آمریکا با حفظ ساختار تحریم‌ها، امتیازات نمایشی و بی‌خاصیت را به عنوان تعهدات برجامی روی میز بیاورد.
با این‌حال طیف مدعی اصلاحات با دهن کجی به منافع ملی و عزت مردم، برای ماندن در پاستور، به دنبال فریبکاری با استفاده از مذاکرات وین است.
ارگان دولت یا سخنگوی آمریکا؟!
روزنامه دولتی ایران دیروز در گزارشی نوشت: «مشکل اصلی دستیابی مذاکرات جاری، تحریم‌های غیر مرتبط به برجام است که در دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا تشدید شد. او کوشید تحریم‌های جدیدی را به بهانه موضوعات غیرهسته‌ای از قبیل مسائل حقوق بشری و تروریستی علیه ایران تصویب کند تا لغو آنها به سادگی امکانپذیر نباشد. اینک ایران خواستار رفع کامل تحریم‌هاست و معتقد است آمریکا باید کلیه تحریم‌های مرتبط به برجام و بعد از برجام را که بعد از خروج یکجانبه آمریکا از این توافق به تصویب رسیده است، بردارد. در حقیقت ایران خواهان برداشته شدن همه تحریم‌هایی است که انتفاع آن را از دستاوردهای اقتصادی برجام مسدود کرده است. خواسته تهران طیف گسترده‌ای از تحریم‌ها را شامل می‌شود که هم بواسطه اختلاف بر سر برجام و هم به بهانه نقش‌آفرینی نیروهای نظامی در منطقه به تصویب رسیده است».
ارگان رسانه‌ای دولت در ادامه نوشت:«مقام‌های کاخ سفید از تهران خواسته‌اند برای لغو تحریم‌های فرابرجامی باید مذاکرات جداگانه‌ای با مقام‌های ایرانی انجام شود. به این معنا که محقق شدن خواسته ایران برای رسیدن به برجام پلاس تنها با برگزاری مذاکرات فرابرجامی امکان‌پذیر است... این همان موضوعی است که مخالفان داخلی برجام به بهانه آن با رویکرد جاری ایران در مذاکرات وین مخالفت می‌کنند.»
مدعیان اصلاحات سرمایه‌ها و امیدهای دشمنان و بدخواهان انقلاب اسلامی و ملت ایران‌اند؛ همان‌گونه که از بوش تا اوباما تصریح کردند که از آنها در ایران حمایت می‌کنند، در جریان فتنه 88 نتانیاهو به‌صراحت گفته بود اصلاح‌طلبان اصلی‌ترین سرمایه اسرائیل در ایران هستند و شیمون پرز اعلام کرد اصلاح‌طلبان به نمایندگی از اسرائیل با جمهوری اسلامی می‌جنگند.
ارگان دولت سیاست قطعی نظام در لغو همه تحریم‌ها را آشکارا تحریف می‌کند و با تقلیل آن، خواهان باقی ماندن تحریم‌های دوره ترامپ است. آن زمان که وعده لغو همه تحریم‌ها را دادند، رگبار تحریم‌های اوباما و ترامپ را به ارمغان آوردند، امروز که با غرض انتخاباتی و با تقلای فریب مردم، لغو نمایشی بخشی از تحریم‌ها را دنبال می‌کنند!
ارگان دولت همچنین، غلط زیادی آمریکا در تقلای مذاکره بر سر توان موشکی و نقش‌آفرینی منطقه‌ای ایران را پمپاژ می‌کند و سخنگوی این رژیم متقلب و عهدشکن شده است.
نکته دیگر اینکه، این روزنامه در بخشی از گزارش، لغو همه تحریم‌ها را مطالبه ایران و در بخش دیگری مطالبه منتقدان می‌داند و آشکارا ضدیت خود را با ایران و کاسه‌لیسی خود برای آمریکا را جار می‌زند.
رشد اقتصادی ایران در ۱۰ سال گذشته صفر درصد بوده!
ابتکار، روزنامه مدعی اصلاح‌طلبی در یادداشتی نوشت: رشد اقتصادی ایران در ۱۰ سال گذشته به طور متوسط صفر درصد است!
در ادامه این مطلب آمده است: این گزاره در هر جای جهان مطرح شود موجبات نگرانی بسیاری را ایجاد می‌کند و پایه تغییرات اساسی در رویکرد سیاستگذاران اقتصادی می‌شود، اما در ایران امروز بسیاری از در ندیدن آن می‌آیند. رشد اقتصادی یکی از معیارهای مهم توسعه است، برای مثال اقتصاد چین ۴ دهه است که رشد ممتد اقتصادی تا ۲۰۲۰ ثبت کرده است، ۱۳ کشور جهان رشدی بالای ۸ درصد و ۳۰ ساله را تجربه کرده‌اند (برزیل، امارات، ‌بتسوانا‌، هنگ کنگ، ژاپن، کره جنوبی و)
ابتکار نوشت: عدم رشد اقتصادی در بازده ۱۰ ساله زنگ خطر نیست بلکه خود خطر است.
شایان ذکر است که مدعیان اصلاحات در طول 8 سال گذشته به میزان رشد اقتصادی کشور کاری نداشتند و حالا که تنها یک ماه به عمر دولت مورد حمایتشان مانده از عقب ماندن رشد اقتصادی کشور می‌گویند؛ آنهم بدون بررسی و نقد عملکرد 8 ساله دولت تدبیر و امید!
اکنون باید پاسخگوی 6 سالی باشید که وزیر بودید
روزنامه شرق در شماره دیروز خود بیانیه‌ای از عباس آخوندی منتشر کرده است که در ابتدای آن آمده: «بی‌گمان تشکیل نهاد اجماع‌ساز در جبهه اصلاح‌طلبان یک گام مؤثر در پیشگیری از تشتت آرا و مجموع‌نگه‌داشتن جبهه بود و این امر مدیون جناب آقای خاتمی و همراهی احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب و تحول‌خواه است. حال که این نهاد در گام یک موفق به ارائه سیاهه بلندی[!!] از نامزدهای مورد پذیرش اولیه خویش شده، در گام دوم با توجه به مسئله‌های ایران و تدقیق اهداف، انتظار است که به سمت گفتمان تحول‌خواهی به‌ پیش رود.»
دو نکته در این سطرها دیده می‌شود نخست آنکه آخوندی «شخصیت محوری» در طیف موسوم به اصلاح‌طلب را سبب جلوگیری از تشتت آرا دانسته اما در همین یادداشت وی شخصیت محوری را برای جامعه بد دانسته است. دومین نکته سیاهه بلندی از اصلاح‌طلبانی که مشتاق رسیدن به پست ریاست جمهوری هستند، یعنی همین جماعتی که در سال‌های گذشته و برای توجیح وضعیت بدمدیریتی به مسایلی مانند تدارکاتچی بودن رئیس‌جمهور و اختیارات نداشتن وی روی آورده بودند حالا برای پست تدارکاتچی چنین مشتاق به میدان آمده‌اند!
نکته قابل تامل‌تر آن است که در این نوشتار آمده: «کشور از 1384 به این سو اسیر چنبره‌ اغتشاش در سیاست‌گذاری عملی و اقدام‌های بی‌هدف شده و از این رهگذر در معرض انواع شکاف‌های اجتماعی و تهدیدهای بین‌المللی قرار گرفته و وضع موجود حاصل آن ‌است؛ بنابراین صلح و امید اجتماع در مخاطره قرار گرفته و مبادله‌های رسمی مالی کشور متوقف، تجارت آن زیرزمینی و تولید در آن مختل شده و ملت در چرخه و تله شوم فقر افتاده‌ است.»
طیف موسوم به اصلاح‌طلب پس از گذشت 8سال هنوز هم می‌گوید وضعیت موجود تقصیر دولت قبل است و عنوان کردن سال 1384 اشاره به همین موضوع است. چنان‌که می‌بینید این جماعت تنها هنرشان این است که به امید غربی‌ها بنشیند تا آنها بیایند و وضعیت کشور را اصلاح کنند. چنان‌که خود عباس آخوندی در 6سالی که وزارت راه و شهر‌سازی را به عهده داشت یک خانه نساخت و دست آخر به این خانه نساختن افتخار هم کرد!
در جایی دیگر از این نوشتار آخوندی به «وجود پول سمی در بانک‌ها و ناسلامتی بسیاری از آنها» اشاره کرده که باید پرسید چرا در این 8سال دولتی که خود آخوندی در آن وزیر بوده کاری برای مواردی که در این بیانیه عنوان شده صورت نداده است؟!
لازم به ذکر است که اخیرا خبری براین اساس منتشر شده است که «بررسی پرونده پسر عباس آخوندی منجر به آن شده که کیفرخواستی صادر شود که این پرونده 26 متهم دارد که عباس آخوندی وزیر سابق شهر‌سازی نیز متهم ردیف بیستم آن است. اتهام محمدمهدی آخوندی مشارکت در ارتشاء شبکه‌ای به میزان 42 میلیارد ریال و تحصیل مال نامشروع عنوان شده است. همچنین عباس آخوندی به پذیرش نفوذ پسرش و یکی دیگر از متهمان پرونده متهم شده است.»
ناامیدی مردم حاصل عملکرد فاجعه بار شماست!
عباس اخوندی وزیر مستعفی دولت تدبیر که اخیرا در پرونده فساد مالی فرزندش هم متهم شده است روز گذشته در روزنامه اعتماد نوشت: « فضاي انتخابات بسيار سرد و اكثريت جامعه خاموشي را برگزيده است. از اين رو تاكيد و تكيه بر اصالت گفتماني، نقد مسئولانه راهِ طي‌شده و صداقت در رويارويي با مردم است. حركت در حاشيه قدرت هيچ جذابيتي براي جذب اين اكثريت خاموش براي ورود به صحنه و ايجاد اميدواري براي امكان‌پذير بودن تحول را ندارد. اين تنها گفتمان تحول‌خواه است كه با فهم مسئله ايران و همدلي و همزباني با ملت بايد راهي براي شكست اين يخ‌زدگي و ايجاد اميد اجتماعي بيابد. اميد كه جبهه اصلاح‌طلبان بتواند گام دوم را نيز با موفقيت و بدون افتادن از نفس بردارد. به ‌اميد سرافرازي جمهوري اسلامي ايران و سربلندي ملت ايران».
آخوندی در حالی نگران سردی فضای انتخابات شده که خود یکی از عاملان اصلی نابودی معیشت مردم و نا امیدی مردم از شرکت کردن در انتخابات است. آخوندی که از او به عنوان عامل شماره یک ویران‌‌سازی بازار مسکن یاد می‌شود عملکردش در دوران وزارتش در دولت تدبیر و امید (از سال ۹۲ تا پایان مهر سال ۹۷) تهی و هیچ بود و پس از ۵ سال حضور در دولت روحانی از سمت خود بدون پاسخگویی و با استعفا فرار کرد؛ اما امروز در جایگاه مدعی ظاهر شده است؛
عملکرد غیرقابل‌دفاع آخوندی در حوزه مسکن و بروز و ظهور وضعیت بحرانی و افزایش چند صددرصدی قیمت مسکن از سال 92 به حدی بود که خود روحانی تیرماه سال گذشته در جلسه هیئت دولت صریحاً گفت که «اعتراف می‌کنم دولت در بخش مسکن دچار عقب‌ماندگی شد»