kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۶۴۲۱
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
رئیس ‌سازمان حفظ نباتات کشور خبر داد

مبارزه با آفت ملخ در اراضی شمالی کشور

رئیس ‌سازمان حفظ نباتات کشور گفت: 75 هزار هکتار از نخلستان‌های کشور به آفت چوبخوار دچار شده‌اند که درصورت عدم مقابله بیشتر می‌شود.





کیخسرو چنگلوایی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، درباره خسارات آفات کشاورزی و باغداری تصریح کرد: آفت چوبخوار، معروف به سوسک شاخه بلند و سوسک کرگدنی است و قدمت آن به 30 تا 40 سال گذشته بر می‌گردد و مسئله تازه‌ای نیست و اکنون 75 هزار هکتار از نخیلات کشور درگیر این آفت هستند.
وی افزود: 256 هزار هکتار سطح کل نخیلات کشور است که 75 هزار هکتار آن طی 40 سال گذشته به این آفت مبتلا شده و 10 تا 15 درصد در هر هکتار تولید خرما را کاهش داده و می‌دهد و در صورت عدم مبارزه همینطور ادامه می‌یابد. یعنی اگر امسال کاهش تولید 500 کیلوگرم در هکتار باشد سال آینده به 800 کیلوگرم می‌رسد.
رئیس ‌سازمان حفظ نباتات کشور درباره مقابله با ملخ‌های صحرایی ادامه داد: تاکنون حدود ۱۴ هزار هکتار با ملخ صحرایی مقابله شده که پنج هزار هکتار آن با پوره بوده است. بیش از ۷۵ درصد مقابله در استان خوزستان و بعد در بوشهر و ایلام صورت گرفته است. البته تاکنون در نوار شمالی کشور از استان خراسان رضوی تا کردستان و کرمانشاه در سطح ۷۰ هزار هکتار مبارزه با ملخ‌های بومی که اکثرا «ملخ مراکشی» بوده انجام شده و ادامه دارد.
چنگلوایی افزود: چهار استان خوزستان، بوشهر، ایلام و هرمزگان در حال حاضر درگیر ملخ‌ها هستند که ظرفیت درگیر شدن هفت استان دیگر نیز وجود دارد. سال گذشته 11 استان درگیر آفت ملخ بودند. 11 استانی که اکنون درگیر ملخ هستند، 42 درصد تولیدات زراعی و باغی کشور را دارند و مقابله با آنها به حدی مهم است که اگر سال گذشته انجام نمی‌شد تنها در زمینه گندم روزانه 11 میلیارد و 500 میلیون تومان خسارت وارد می‌کرد.
وی گفت: از وزیر کشور درخواست 80 میلیارد تومان اعتبار برای تامین تجهیزات مقابله با این آفت کرده‌ایم که قرار است از طریق سازمان برنامه و بودجه در هیئت دولت مطرح شود.