kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۶۳۷۸
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۴

کوتاه از سراسر جهان



فلسطین
فارس: در حالی که پایان روز سه‌شنبه، آخرین مهلت «بنیامین نتانیاهو» برای تشکیل کابینه بود، وی نتوانست حمایت مورد نیاز برای تشکیل کابینه در کنست را به‌دست بیاورد و هم اکنون باید رئیس‌رژیم صهیونیستی درباره مرحله بعدی تصمیم گیری کند.
این گونه بن بست سیاسی در سرزمین‌های اشغالی پس از چهار بار برگزاری انتخابات در سرزمین‌های اشغالی طی کمتر از دو سال گذشته همچنان ادامه دارد. اگر او نتواند در فرصت اضافی نیز دولت تشکیل دهد کار او تمام خواهد شد.
چین
ایسنا: رئیس‌جمهوری چین عنوان جدیدی که آخرین بار از طرف «مائو تسه‌تونگ» استفاده شده بود به خود اختصاص داد، اقدامی که هر چه بیشتر سلطه او بر قدرت را محکم می‌کند. «شی جینپینگ»، رئیس‌و دبیرکل حزب کمونیست چین اکنون نقش «سکاندار» را به خود گرفته است که یک عنوان تجلیلی برای بیان
اقتدار نهایی است.
مقام‌های اطلاعاتی آمریکا مدعی‌اند که این اقدام، شی جینپینگ را در جایگاه کنترل کامل هر جنبه از جامعه چینی قرار می‌دهد، آن هم در شرایطی که او به دنبال سلطه در عرصه جهانی مقابل دموکراسی‌های غربی است.
سوریه
سانا: سامانه‌های پدافند هوایی ارتش سوریه بامداد روز چهارشنبه با حملات موشکی رژیمِ آپارتایدِ صهیونیستی مقابله و برخی از آنها را سرنگون کردند. در جریان این تجاوز یک غیرنظامی شهید شد و ۶ نفر دیگر زخمی شدند که در میان مجروحان یک کودک و مادرش مشاهده می‌شود.
یک منبع نظامی به سانا اعلام کرد پدافند هوایی ارتش با موشک‌های دشمن مقابله و برخی از آنها را سرنگون کرد. او افزود، دشمن اسرائیلی چند فروند موشک از سمت جنوب غرب لاذقیه به برخی اهداف در منطقه ساحلی شلیک کرد.
عراق
بغداد الیوم: یک منبع امنیتی در استان کرکوک از حمله عناصر تروریستی داعش به میدان نفتی «بای حسن» در استان کرکوک (شمال عراق) خبر داد. در پی این حمله تروریستی، یک نفر از نیروهای پلیس حفاظت این میدان کشته و یک نفر دیگر نیز زخمی شد.
در اثر این حمله تولید نفت در دو چاه نفتی در شمال غرب کرکوک متوقف شده است. البته، نیروهای امنیتی کنترل وضعیت را در دست دارند و ترویست‌ها نیز فرار کردند.
فرانسه
فارس: در ادامه نبرد دیپلماتیک اخیر بین روسیه و غرب، وزارت خارجه فرانسه روز سه‌شنبه سفیر روسیه در این کشور را فرا خواند. وزارت خارجه فرانسه دلیل احضار سفیر روسیه را اقدام مسکو در اعمال تحریم‌ها علیه تعدادی از مقامات اتحادیه اروپا اعلام کرد.
طی روزهای اخیر کشورهای غربی از جمله آمریکا، لهستان، جمهوری چک، استونی، لیتوانی و لتونی، با تحریک واشنگتن، تعدادی از دیپلمات‌های روس را از کشور خود اخراج کردند.