kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۶۲۸۴
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۶
رئیس سازمان بورس تشریح کرد

جزئیات مصوبات سران قوا برای حمایت از بازار سرمایه

رئیس ‌سازمان بورس و اوراق بهادار از تصویب نهایی بسته پیشنهادی این سازمان برای تقویت بازار سرمایه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد علی دهقان دهنوی، با ‌اشاره به نظر مساعد روسای محترم سه قوه درخصوص بسته پیشنهادی سازمان بورس که پیشتر در هیئت دولت مصوب شده بود، از تایید نهایی این مصوبات با اصلاحات جزیی خبر داد و گفت: بر اساس مصوبات روز دوشنبه، مقرر شد 80 درصد از مالیات نقل و انتقال سهام در سال 1400 به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود.
وی افزود: در این جلسه با انتشار 20 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه و صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه با تضمین دولت جمهوری اسلامی ایران موافقت شد.
سخنگوی سازمان بورس تصریح کرد: پیرو مصوبه این جلسه بانک‌ها و موسسات اعتباری برای برنامه‌های حمایت از بازار سرمایه در چارچوب مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی از شمول ماده 16 و 17 قانون رفع موانع تولید خارج خواهند بود.
دهقان دهنوی ادامه داد: در این جلسه به منظور تشویق حمایت از بازار سرمایه مقرر شد شرکت‌هایی که از سهام خود یا شرکت‌های زیرمجموعه‌شان حمایت کنند مالیات بر درآمد آنها در سال جاری امهال و به سال بعد موکول شود. همچنین شرکت‌هایی که سود تقسیم نشده سال 1400 آنها به حساب سرمایه منتقل می‌شود، مشمول مالیات با نرخ صفر خواهند بود. رئیس ‌سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: بر اساس این مصوبه صندوق توسعه ملی مجاز به سرمایه‌گذاری در بازارهای پولی و مالی داخلی از جمله بازار سرمایه شد.
دهقان دهنوی همچنین درخصوص مصوبه مربوط به جبران زیان خریداران واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق قابل معامله پالایش یکم توضیح داد: در این جلسه مقرر شد تا زیان محقق شده آن دسته از خریداران واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق قابل معامله پالایش یکم که واحدهای مذکور را از دولت خریداری کرده‌ و تاکنون به فروش نرسانده‌اند، از طریق اعطای سهام جبران شود. گفتنی است محمدباقر قالیباف رئیس‌مجلس شورای اسلامی پس از این جلسه در پیامی توئیتری نوشت: «به منظور جبران مشکلات ناشی از سیاست‌های گذشته در بازار سرمایه، عمدۀ پیشنهادهای سازمان بورس به تایید شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه رسید. مجلس حامی سهامداران خرد زیان‌دیده از سیاست‌های غلط است. امیدواریم با اصلاح رویه‌ها و عدم استمرار سیاست‌های غیراصولی، اعتماد به این بازار بازگردد».
آثار تغییر نرخ سود بین بانکی
به تازگی بانک مرکزی اقدام به انتشار نرخ سود بین بانکی نموده است. این نرخ در ماه‌های اخیر ازحدود 20 درصد به محدوده 19.5 درصد کاهش یافته است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ در همین رابطه رئیس‌کمیسیون جهش تولید مجلس شورای اسلامی معتقد است،‌ خرداد سال گذشته شاخص کل بورس حدود دو میلیون واحد بود، در اثر سیاستگذاری دولت، سود بین بانکی از زیر 10 درصد تا 17 درصد افزایش پیدا کرد، معلوم است که این تصمیم موجب ریزش بازار سرمایه می‌شود.
سید شمس‌الدین حسینی افزود: شیوه سیاستگذاری در بازار خودرو، آهن، فولاد، سیمان و نظایر آن، موجب ایجاد شکاف عمیق در قیمت درب کارخانه تا بازار شده است. همه این موارد ناشی از سیاستگذاری دولت است و ربطی به تحریم‌ها ندارد.
بر اساس این گزارش،‌ در ابتدای سال گذشته بسیاری از تحلیل گران وابسته به دولت موضوع کرونا را یگانه عامل کاهش نرخ سود بین بانکی عنوان کرده بودند. به عبارت ساده‌تر با کاهش تقاضای پول، نرخ سود در بازار بین بانکی کاهش یافت اما مدتی بعد این نرخ با افزایش تقاضا رشد کرد. نوسان 10 درصدی نرخ سود در بازار بین بانکی یک موضوع بی‌سابقه قلمداد می‌شود. این درحالی است که برخی تاکید دارند این نوسان 10 درصدی برای هدایت نقدینگی به بازار سرمایه و فروش اوراق دولتی انجام شده است.