kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۶۲۸۳
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۶
نایب رئیس مجلس خطاب به روحانی:

کجای افزایش قیمت شکر به تحریم وابسته است؟!

نایب رئیس مجلس نوشت: بنا به گفته دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی، قیمت فعلی شکر، متناسب با دلار 45 هزار تومانی است. جناب آقای روحانی کجای این نابه‌سامانی وابسته به تحریم‌هاست؟

به گزارش مشرق، علی نیکزاد در توئیتی نوشت: بنا به گفته دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی، قیمت فعلی شکر، متناسب با دلار 45 هزار تومانی است. جناب آقای روحانی کجای این نابه‌سامانی وابسته به تحریم‌هاست؟
گفتنی است، قیمت شکر در خرده‌فروشی‌ها به کیلویی 15 هزار تومان رسیده است. این در حالی است که بیشتر شکر مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود.
صدیف بیک‌زاده؛ مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت در گفت‌وگو با مهر در مورد کمبود شکر با نرخ مصوب دولتی، گفته بود: بحث سهمیه بندی و کمبود شکر تنظیم بازاری مطرح نیست. شاید برخی از فروشگاه‌ها تخلف کنند و شکر عرضه نکنند ولی در مجموع هم سطح عرضه مناسب است و هر عرضه‌کننده‌ای نیاز به شکر داشته باشد، تحویل می‌دهیم.
وی در مورد علت چند نرخی شدن شکر در بازار، گفته بود: ارز مورد نیاز شکر از اواخر سال ۹۸ نیمایی شد. وقتی ارز نیمایی شود به طور طبیعی نرخ کالا بالاتر می‌رود از این رو قیمت شکری که از طریق بنکداری و به صورت عمده تحویل صنف می‌شود حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است اما شکر مورد مصرف خانوار در سطح کشور با قیمت تعدیل شده 8700 تومان عرضه می‌شود. البته شکر مورد مصرف صنف و صنعت همچون شیرینی‌فروشی‌ها با قیمت‌های تمام شده مدنظر بخش خصوصی، کارخانجات تولید داخل و شرکت بازرگانی دولتی عرضه می‌شود. مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت درخصوص اینکه آیا بعد از ماه رمضان، افزایش قیمت شکر خواهیم داشت یا خیر، افزوده بود: فعلاً در بخش شکر خانوار بنا بر افزایش قیمت نداریم.
همچنین قاسمعلی حسنی؛ دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد علت کمبود شکر با نرخ مصوب، گفته بود: در مورد شکر و برخی اقلام مصرفی با سوءمدیریت و چندگانگی نرخ‌ها مواجه هستیم و در کنار این مسئله سودجویی برخی تولیدکنندگان و بی‌انصافی برخی فروشندگان مشکلات را بیشتر می‌کند.
وی با بیان اینکه اکنون شکر در بازار پنج نرخ دارد، تصریح کرده بود: در حال حاضر نرخ مصوب شکر برای عرضه به واحدهای تولیدی 6650 تومان و نرخ مصوب هر بسته شکر یک کیلوگرمی برای مصرف‌کننده 8700 تومان است. ضمن اینکه دولت توزیع شکر با قیمت مصوب 8700 تومان برای مصرف‌کنندگان را در اختیار فروشگاه‌های زنجیره‌ای گذاشته است.
دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی با بیان اینکه نرخ عرضه شکر سهمیه‌ای در بنکداری‌ها 11 هزار و 500 تومان تعیین شده است، گفته بود: اما با توجه به کمبود سهمیه‌ای بنکداری‌ها، شکر را از کارخانه‌ها با قیمتی خریداری می‌کنند که نمی‌توانند کمتر از 13 هزار و 500 تومان عرضه کنند.
بنابراین در حال حاضر بنکداری‌ها هر کیلوگرم شکر را در کیسه‌های 50 کیلوگرمی به قیمت آزاد 13 هزار و 500 تومان عرضه می‌کنند. همچنین با گران‌فروشی هر بسته شکر یک کیلویی در واحدهای صنفی تا 15 هزار تومان به مصرف‌کننده عرضه می‌شود.