kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۶۲۸۲
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۶
عضو انجمن صنایع خوراک دام خبر داد

فعالیت 640 کارخانه خوراک دام با یک چهارم ظرفیت

عضو انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران با بیان اینکه سیاست‌های اشتباه دولت تولید‌کنندگان را به خاک سیاه نشانده است، گفت: 640 کارخانه خوراک دام به دلیل اینکه وزارت جهاد نهاده به آنها نمی‌دهد با 25 درصد ظرفیت کار می‌کنند.

سید کاظم موسوی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس عنوان کرد: سیاست‌های اشتباه دولت به ویژه وزارت جهاد کشاورزی در چند سال اخیر مشکلات زیادی را به تولید‌کنندگان کشور تحمیل کرده است.
وی با بیان اینکه صنعت طیور کشور پس از نفت دومین صنعت بزرگ کشور است افزود: علی‌رغم اینکه 18 الی 23 درصد ظرفیت تولید مازاد مرغ  در کشور وجود دارد اما به دلیل سیاست‌های اشتباه، مردم در شرایط کرونا ساعت‌ها برای صف‌های طویل مرغ ایستادند.
عضو انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران حذف مواد اولیه کارخانجات خوراک دام کشور را یکی از این سیاست‌های اشتباه عنوان کرد و یادآور شد: در یک سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی هیچ سهمیه نهاده‌ای برای تولید خوراک آماده به کارخانجات خوراک دام کشور نداده است.
موسوی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی در حالی از تحویل نهاده به این کارخانه‌ها ممانعت می‌کند که بر اساس مصوبات ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان 40 درصد نهاده وارداتی باید به سمت کارخانه‌ها هدایت شوند.
 به گفته این مسئول، 640 کارخانه خوراک دام در کشور وجود دارد که قبل از سال 99 حدود 80 درصد خوراک دام و طیور کشور را تامین می‌کردند، اما امروز کار به جایی رسیده که این کارخانه‌ها تنها با یک چهارم ظرفیت کار می‌کنند. وی افزود: در یکسال گذشته وزارت جهاد کشاورزی تعمدا هیچ نهاده‌ای به کارخانه‌ها نداده و نهاده خام را مستقیم به مرغدار و دامدار تحویل می‌دهد و بسیاری از بازارهای سیاه از این طریق شکل می‌گیرد چرا که برای مرغدار فروش یک کامیون سویا 200 میلیون تومان سودآوری دارد.
موسوی مسئله کمبود عرضه مرغ در بازار را به مشکلات کارخانه‌های خوراک دام مرتبط دانست و توضیح داد: واقعیت این است که مرغداران و دامداران دسترسی به خوراک آماده که کارخانه‌ها تولید می‌کردند ندارند، آنها مجبورند که خودشان نهاده‌ها را به روش‌های غلط ترکیب کنند که هزینه‌های تولید را به شدت بالا می‌برد. وی بیان کرد: استفاده از خوراک آماده برای دامداران 15 درصد صرفه‌جویی در مصرف نهاده را به دنبال خواهد داشت.
این فعال اقتصادی ادامه داد: مرغدار و دامدار بخشی از نهاده خود را به کارخانه‌ها می‌دهد یعنی ما به طور غیرمستقیم و به مقدار بسیار اندک از تولید‌کنندگان می‌گیریم و آنها خوراک آماده را از ما به نرخ مصوب دولتی دریافت می‌کنند. موسوی گفت: اکنون کارخانه‌های خوراک دام از چرخه تولید خارج شده‌اند و اشتغال این بخش هم خوابیده است در حالی که میلیاردها تومان برای این کارخانه‌ها هزینه شده است و توقف فعالیت آنها در واقع چرخ تولید را از حرکت باز داشته است.
وی به این نکته هم اشاره کرد که درخواست‌ها و تقاضاهای کارخانه‌ها از معاون وزیر جهاد کشاورزی که مسئول مستقیم تولیدات دام و طیور کشور است ماه‌ها بی‌پاسخ مانده است.
بر اساس این گزارش، کارخانه‌های خوراک با ترکیب صحیح انواع نهاده‌ها و اضافه کردن افزودنی‌های مجاز و شکستن فیبر غلات، ضریب تبدیل خوراک را کاهش می‌دهند که برای مرغداران به صرفه است.