kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۶۱۹۶
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۸
عضو کمیسیون صنایع مجلس:

کانال مالی ایران و عراق باید اصلاح شود

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: باید با عراق توافقی خارج از نظارت آمریکا منعقد شود تا عراق بتواند بدهی خود را پرداخت کند و ایران بتواند از منابع حاصل از صادرات برق و گاز آزادانه استفاده کند.

روح‌الله ایزدخواه، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر درباره لزوم اصلاح مسیر مبادلات تجاری ایران و عراق، اظهار کرد: کشور عراق یکی از مقاصد اصلی صادرات انرژی ایران است و سالانه میلیاردها دلار هزینه صادرات برق و گاز کشور ما به عراق است. در پی توافقی که در سال‌های گذشته میان کشورهای ایران و عراق منعقد شده، ایران باید صادرات برق و گاز خود را به عراق ادامه دهد و در مقابل کشور عراق نیز باید مبلغ صادرات را به شیوه‌ای پرداخت کند اما متأسفانه به دلیل دخالت آمریکا در این توافق مالی، این پول بلوکه شده و وارد کشور نمی‌شود. وی افزود: این کانال مالی باعث شده نتوانیم از پول‌های خودمان در عراق استفاده کنیم و پول ما عملاً بلوکه شده است. عضو هیئت‌رئیسه فراکسیون دیپلماسی اقتصادی همسایگان با‌ اشاره به سفر وزیر برق عراق به تهران تأکید کرد: وزیر برق عراق برای رایزنی درباره شیوه پرداخت بدهی، به کشورمان سفر کرده است. راهکار اصولی برای ادامه صادرات برق ایران به عراق این است که توافقی جدید و خارج از نظارت و تسلط آمریکا منعقد شود تا عراق بتواند بدهی خود به ایران را پرداخت کند و ایران بتواند از منابع مالی حاصل از صادرات برق و گاز آزادانه استفاده کند. ایزدخواه ادامه داد: همچنین خرید کالاهای مورد نیاز ایران می‌تواند راهکار دیگری باشد که به تراز شدن تجارت دو جانبه نیز کمک خواهد کرد. از سوی دیگر ایران در عراق می‌تواند با استفاده از این منابع مالی، پروژه‌های پیمانکاران ایرانی در بازسازی عراق را تأمین مالی کند. وی یادآور شد: حضور آمریکا و دخالت در روابط مالی و اقتصادی کشورهای آسیای غربی، خسارت زیادی به این منطقه زده است و باید با استفاده از روش‌های مبادلاتی مستقل، علاوه‌بر خروج فیزیکی دست آنها را از دخالت در زمینه‌های اقتصادی هم قطع کنیم.
استفاده از مطالبات برای واردات واکسن
گفتنی است رضا اردکانیان، وزیر نیرو روز یکشنبه در نشست خبری مشترک با وزیر برق عراق در پاسخ به سؤالی درباره میزان صادرات برق ایران در تابستان امسال به عراق، گفت: به دلیل ارتباطی که با همه کشورهای همسایه داریم امکان تبادل انرژی وجود دارد، یعنی از یک کشور همسایه برق می‌خریم و به کشور دیگر همسایه برق می‌فروشیم.
به گزارش وزارت نیرو، وی افزود: چون کشوری که به ما برق می‌فروشد وجه آن را نقدا مطالبه می‌کند، کشوری هم که برق می‌خرد وجه آن را باید به موقع پرداخت کند. این از موضوعاتی است که برادران عراقی ما هم در جریان آن هستند و می‌دانند که همواره تلاش کردیم شرایط آنها را هم در نظر بگیریم اما این موضوع نسبی و طرفینی است.
این مقام مسئول با ‌اشاره به پرداخت بخشی از بدهی عراق به ایران برای واردات واکسن طی روزهای آتی، تاکید کرد: خوشبختانه همه ترتیب‌های قراردادی مهیا شده و انتظار ما این است که نخستین پرداخت‌ها (از سوی عراق) ظرف روزهای آتی انجام شود و بتوانیم مسائل مالی تحویل دو میلیون دوز و ثبت سفارش خرید ۶۰ میلیون دوز واکسن را هم بموقع حل کنیم که هیچگونه وقفه و اختلالی برای ورود برنامه‌ریزی شده واکسن‌های مورد تأیید وزارت بهداشت پیش نیاید.