kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۶۱۵۰
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۶

خشکسالی بی‌سابقه در لرستان ۳ هزار میلیاردتومان خسارت وارد کرد


 
رئیس‌ سازمان جهاد کشاورزی لرستان با‌اشاره به خشکسالی بی‌سابقه در این استان، گفت: این امر موجب خسارت سه هزار و ۳۰۰ میلیاردی به حوزه کشاورزی لرستان شده است.
اسفندیار حسنی‌مقدم گفت: امسال با خشکسالی کم سابقه‌ای مواجه هستیم، بارندگی بلندمدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ در صد کاهش پیدا کرده از طرفی بارش‌ها از برف به باران تغییر پیدا کرده است. رئیس ‌سازمان جهاد کشاورزی لرستان، افزود: استان دو دوره ۴۲ روزه و ۵۰ روزه را بدون بارش باران داشته، این موضوع خسارت‌های فراوانی را به زیر بخش کشاورزی وارد کرده است.
حسنی‌مقدم با ‌اشاره به کاهش حداقل ۶۵۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در سال جاری، گفت: تاکنون سه هزار و ٣٠٠ میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت وارد شده که در صورت عدم بارش بدون شک خسارت‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. وی، افزود: در موضوع خشکسالی باید ورود جدی داشته باشیم تا خسارت‌ها را کاهش دهیم.مزارع دیم استان خسارت زیادی را متحمل شده‌اند و برای برداشت برخی دستگاه‌ها باید کمک کنند. وی با‌اشاره به خسارت ناشی از خشکسالی به زیر بخش کشاورزی لرستان گفت: بخش زراعت با ۴۱۹ هزار تن یعنی دو هزار میلیارد تومان بیشترین خسارت را از خشکسالی متحمل شده است. حسنی‌مقدم درخصوص حمله احتمالی ملخ‌های صحرایی به استان نیز، گفت: احتمال دارد که لرستان و اصفهان مورد حمله ملخ‌های صحرایی قرار بگیرد، با توجه به اینکه حمله ملخ‌ها در روز دو تن در هکتار خسارت به بار دارد تمهیدات لازم اندیشیده شده اما نیازمند کمک مالی هستیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به خسارت ناشی از سیل فروردین ماه ۹۸ به زیر بخش کشاورزی‌اشاره کرد و گفت: تاکنون ۵۷۰ میلیارد تومان در زیر بخش کشاورزی کمک شده که برای ٣٠ هزار پرونده ١٢٠ میلیارد تومان کمک بلا عوض، ۴۵۰ نقطه زیر ساخت‌های عمرانی حدود ۱۱۱ میلیارد تومان، ۲۴ هزار پرونده ۲۴۰ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره و ۴۰ هزار پرونده استمهال با ١٠٠ میلیارد تومان داشته‌ایم. حسنی مقدم، ادامه داد: درخصوص زیر ساخت‌ها نیز تنها ۱۰ درصد از خسارت‌ها جبران شده و برای جبران مابقی نیازمند اعتبار بیشتری هستیم.