kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۶۰۰۹
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۹

کودتای محمود عباس علیه انتخابات ملی فلسطین



سرویس خارجی-
به دنبال تصمیم «محمود عباس»، رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین مبنی بر به تعویق‌انداختن انتخابات مهم پارلمانی فلسطین، گروه‌های مقاومت اعلام کردند او نگران پیروزی حماس در انتخابات است و علیه توافقات ملی کودتا کرده است.
انتخابات پارلمانی فلسطین قرار بود پس از ۱۵ سال وقفه، اول خرداد ماه و انتخابات ریاستی ۹ مرداد ماه در فلسطین برگزار شود. بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که حماس برنده این انتخابات خواهد بود. با این حال محمود عباس رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین که روابط پیدا و پنهانی با صهیونیست‌ها دارد، این انتخابات را به بهانه‌های واهی به تعویق‌انداخت که با واکنش تند گروه‌های مقاومت مواجه شد.
«محمود عباس» بامداد جمعه، به طور رسمی به تعویق افتادن انتخابات در فلسطین را اعلام کرد و گفت که برگزاری انتخابات منوط به امکان مشارکت قدس اشغالی در این انتخابات است. رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین اضافه کرد که ارتباط با تمامی گروه‌های فلسطینی از جمله حماس را برای اتخاذ تصمیم درباره وضعیت شهر قدس ادامه خواهد داد. پیش از این برخی رسانه‌ها اعلام کرده بودند که به خاطر عدم پذیرش برگزاری انتخابات در قدس اشغالی از سوی تل‌آویو، احتمال دارد که محمود عباس انتخابات را به تعویق بیندازد.
این اقدام محمود عباس با واکنش‌های بسیاری در داخل فلسطین مواجه شده طوری که اغلب گروه‌های فلسطینی با صدور بیانیه یا رشته توئیت‌هایی به ابراز نظر و مخالفت با این تصمیم رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین پرداخته‌اند.
کودتا بود
جنبش حماس نسبت به این تصمیم تشکیلات ابراز تأسف کرد. این جنبش با انتشار بیانیه‌ای، جنبش فتح و تشکیلات خودگردان را مسئول اصلی این تصمیم و پیامدهای آن عنوان و تأکید کرد، این اقدام، به منزله کودتایی در مسیر مشارکت و توافقات ملی است. حماس با بیان اینکه لغو انتخابات، هیچ ارتباطی به موضوع قدس ندارد، خاطرنشان کرد: «محمود عباس، باید با برگزاری انتخابات در قدس بدون اجازه قبلی از رژیم صهیونیستی، این رژیم را به چالش بکشد».
«سامی ابوزهری» سخنگوی جنبش حماس نیز در توئیتی نوشت: «ما با تصمیم جنبش فتح مبنی بر تعویق انتخابات فلسطین مخالف هستیم. ما این موضوع را به مثابه شکستی در برابر دیگر فهرست‌ها می‌دانیم. این اعلام موضع به معنای نادیده گرفتن اجماع فلسطین است و به نوعی بهره‌برداری و کمک از اسرائیلی‌ها برای سرپوش گذاشتن بر شکست احتمالی خود در انتخابات است». «جبهه خلق برای آزادی فلسطین» نیز مخالفت خود را با تعویق انتخابات فلسطین ابراز و اعلام کرد: «انتخابات یکی از مکانیسم‌های تعیین سرنوشت ملت فلسطین است. این گروه از تشکیلات خودگردان فلسطین خواست که برگزاری انتخابات فلسطین را به موافقت اشغالگران اسرائیلی با برگزاری آن در شهر قدس منوط نکنند». جنبش ابتکار ملی فلسطین نیز مخالفت خود را با تعویق برگزاری انتخابات فلسطین ابراز کرد و از تشکیلات خودگردان فلسطین خواست که این انتخابات در تاریخ مقرر برگزار شود.
نشست فوق‌العاده برگزار شود
«زیاد النخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در واکنش به تعویق انتخابات فلسطین و تصمیمی که در این رابطه از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین گرفته شده است گفت: «آنچه اکنون در حال رخ دادن است بیش از هر چیز بر اهمیت جهاد و مقاومت علیه دشمن تاکید دارد.» وی در ادامه خواستار برگزاری یک نشست فوق‌العاده ملی شد، نشستی که در آن بر سر یک برنامه ملی به منظور تقابل با رژیم صهیونیستی توافق شود.
علاوه‌بر جنبش حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی مخالف این تصمیم، حتی فهرست‌هایی که اعضای آن به جنبش فتح وابسته‌اند هم از جمله منتقدان این اقدام هستند.
«جمال الطویل» عضو فهرست «موعد ما قدس» گفته است: «این اقدام خیانت به خواست و اراده ملت فلسطین و نابودی رویاهای آن و بستن آخرین روزنه امید به پایان اختلافات است.» پس از آنکه رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین از به تعویق افتادن انتخابات خبر داد، در شمال نوار غزه و کرانه باختری تظاهراتی اعتراض‌آمیز نیز برگزار شد.
هراس از پیروزی حماس
در همین حال، یک روزنامه عبری زبان نوشت، دلیل اصلی تصمیم رهبری فلسطین برای تعویق انتخابات فلسطین این است که جنبش فتح از پیروزی حماس و از دست دادن قدرت خود هراس دارد. به گزارش ایسنا، روزنامه عبری
«یسرائیل هیوم» نوشت، روشن است که انتخابات فلسطین با تصمیم محمود عباس به تعویق می‌افتد؛ اما نه به این دلیل که رژیم صهیونیستی نمی‌خواهد این انتخابات در قدس برگزار شود، بلکه دلیل آن ترس از دست دادن حکم‌رانی فتح است... پیش‌بینی‌ها حاکی از پیروزی حماس در این انتخابات بود؛ همان‌طور که در سال ۲۰۰۶ اتفاق افتاد و این امر موجب می‌شد جنبش فتح حکم‌رانی بر تشکیلات خودگردان فلسطین را از دست بدهد.
آماده‌باش ارتش اسرائیل
به دنبال این تصمیم محمود عباس، شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ارتش اسرائیل، سرویس‌های امنیت عمومی "شاباک" و نیروهای پلیس به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. سرویس‌های امنیتی اسرائیلی گفته‌اند که در پی اعلام تعویق انتخابات پارلمانی، اوضاع در اراضی فلسطینی را به دقت تحت نظر خواهند داشت و نیروهای خود را به حالت آماده‌باش درمی‌آورند. این منبع تاکید کرد که ارتش اسرائیل شمار بیشتری از نیروها را در نوار مرزی غزه و کرانه باختری مستقر خواهد کرد و البته تمرکز اصلی نیروها در قدس خواهد بود.