kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۹۹۰
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۷

پیاز، ‌اشک کشاورزان دزفول را درآورد




بی‌بازاری و پایین بودن نرخ محصول پیاز در دزفول، کشاورزان را با مشکلات زیادی مواجه کرده به طوری که برداشت محصول صرفه اقتصادی ندارد و تولیدکنندگان مجبورند از بیم هزینه‌های برداشت زمین‌هایشان را همراه با محصول شخم بزنند.
محصول پیاز روی زمین مانده و کشاورز دستش به برداشت نمی‌رود، ماه‌ها برای کاشت و داشت زحمت کشیده ولی هنگام برداشت حساب و کتابهایش با هم نمی‌خوانند.
در حالی که نرخ خرید نهاده‌های کشاورزی چندبرابر شده هر کیلوگرم پیاز با قیمت زیر ۱۰ هزار ریال در بازار به فروش می‌رسد.
جواد کریمی یکی از کشاورزان پیازکار دزفول در این باره می‌گوید: ۱۰ هکتار پیاز محلی کاشته‌ام ولی با وجود کیفیت عالی محصول به فروش نمی‌رود.
به گفته او هزینه‌های تولید و فروش برابر است و درنهایت سودی عاید کشاورز نمی‌شود؛ مسئولان هم هیچ حمایتی از تولیدکننده نمی‌کنند، زمانی که فروش خوب است نرخ آب بهای کشاورزی را ۲ برابر می‌کنند ولی هنگامی که کشاورزان دچار ضرر و زیان می‌شوند هیچ بخشودگی شامل حال آنها نمی‌شود.
این در حالی است که به گفته کشاورزان، قیمت خرید کود شیمیایی از ۵۵۰ هزار ریال به ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار ریال رسیده‌ و در عمل هیچ حمایتی از تولیدکننده نمی‌شود.
وی با تاکید بر اینکه برداشت پیاز در دزفول صرفه اقتصادی ندارد، به عوامل این وضعیت نظیر کشت زیاد، ورود محصولات سردخانه‌ای به بازار و نبود صادرات‌اشاره می‌کند.
این کشاورز پیازکار خواستار حمایت دولت و درنظر گرفتن مبلغی به عنوان یارانه به صیفی کاران است؛ او می‌گوید: برای حفظ تولید و رفع مشکل مازاد تولید، صادرات باید تسهیل شود.
نائب رئیس‌نظام صنفی کارهای کشاورزی دزفول نیز همصدا با کشاورزان می‌گوید: متاسفانه فروش محصول پیاز هزینه جمع‌آوری آن را هم نمی‌دهد و لازم است سازمان تعاونی روستایی به این موضوع ورود کند و پیاز را حداقل با نرخ کارشناسی از کشاورزان خریداری کند.
منوچهر زارع کریمی قیمت هر کیلوگرم پیاز را در میدان بار بین هفت تا ۱۰ هزار ریال و هزینه برداشت و حمل هر کیلوگرم را ۱۰ هزار ریال اعلام و بیان کرد: قیمت تضمینی پیاز پنج هزار و ۹۰۰ ریال درنظر گرفته شده که خیلی کم است.
وی ادامه داد: یکهزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی دزفول به کشت پیاز اختصاص یافته ضمن اینکه این محصول در سطح گسترده‌ای در شمال خوزستان کشت شده است.
نائب رئیس‌نظام صنفی کارهای کشاورزی دزفول بیان کرد: قیمت سیب زمینی نیز در میدان بار بین هفت تا ۱۰ هزار ریال است و سیب زمینی کاران نیز دچار مشکل شده‌اند که درصورت باز شدن صادرات یا خرید تضمینی به نرخ کارشناسی شده شرایط بهبود می‌یابد.
معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی دزفول می‌گوید: یکهزار و ۳۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی دزفول مانند سال‌های گذشته به کشت پیاز اختصاص یافته و الگوی کشت رعایت شده است.
علی کرمی معتقد است این الگوی کشت در دیگر شهرستان‌ها رعایت نشده و همین امر باعث مازاد محصول پیاز و تولید بیش از تقاضا در بازار شده است.
وی با بیان اینکه نرخ تضمینی پیاز نیز کفاف هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت را نمی‌دهد، ادامه داد: ناهماهنگی کاشت محصولات مختلف در مناطق مختلف کشور و نبود صادرات عامل اصلی بی‌بازاری و پایین بودن پیاز در دزفول است.
انتظار می‌رود هنگام کاشت محصولات فصلی هماهنگی بین مسئولان کشاورزی استان‌های مختلف برقرار شود تا هنگام برداشت با انبوه محصول مواجه نشده و بی‌بازاری نصیب کشاورزان بخت برگشته نشود.
از طرفی انتظار می‌رود موانع صادرات نیز برداشته شوند تا بتوان با صادرات محصولات مازاد مرهمی بر زخم‌های اقتصاد کشاورزی گذاشته شود.
سالانه افزون بر ۲ و نیم میلیون تن انواع محصول کشاورزی در شهرستان دزفول تولید می‌شود.