kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۸۰۵
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۱

العربی الجدید: رهبری ایران آمریکا را در منطقه شکست داد(خبر ویژه)

یک روزنامه قطری تصریح کرد: ایران از عهده فشارهای آمریکا برآمده و رژیم‌های عرب بوده‌اند که در مقابل ایران شکست خورده‌اند.

العربی الجدید در یادداشتی نوشت: چندی پیش، ضاحی خلفان، معاون رئیس پلیس و امنیت عمومی دبی، با نوشتن توییت‌های جنجالی و صریح، پذیرش شکست کشورهای خلیج فارس در برابر ایران را خواستار شد.
به گفته وی، ایران از همه جنگ‌های خود در منطقه موفقیت‌‌هایی به دست آورده، در حالی که زیان‌ها و شکست‌های دشمنان عرب این کشور، بعد از هر جنگی که ضد ایران شروع می‌کنند، بیشتر از پیش افزایش می‌یابد.
شاهدیم، که چگونه آمریکا با تمام عظمت خود به منظور بازگشت ایران به میز مذاکرات دست به دامان این کشور می‌شود و می‌بینیم که حوثی‌های هم‌پیمان ایران چگونه با اعتماد به نفس دست سعودی‌ها را که برای آتش‌بس به سویشان دراز شده است را پس می‌زنند.
احساس ناامیدی در پایتخت‌های کشورهای عربی که دشمنی در مقابل ایران را به راه انداخته‌اند و در واقع جنگ‌های نیابتی را علیه ایران برافروخته‌اند، دیده می‌شود. این تهران بود که میان همه جنگ‌های پرهزینه، از جمله جنگ با آمریکا سربلند و پیروز بیرون آمد و کشورهای عربی می‌بینند؛ که این واشنگتن است که برای بازگشت به میز مذاکره با ایران تلاش می‌کند.
ایران با وجود تمامی این تلاش‌های نافرجام برای منزوی کردنش، در دوران ترامپ موقعیت خود را با چنگ و دندان حفظ کرد، کشورهای خلیج فارس و همچنین جهانیان از خواب شیرین خود بیدار شدند، و متوجه شدند که چهار سال دیپلماسی توخالی هواداران ترامپ اتلاف وقت بود و این ایران بود که از رویارویی پیروزمندانه بیرون آمد.
سیاست‌های مهار ایران توسط آمریکا در دوران جنگ خلیج فارس به نابودی صدام منجر شد؛ بزرگ‌ترین نیروی نظامی منطقه که توان محدودسازی ایران را داشت.
آمریکا اکنون تلاش می‌کند به مذاکرات با ایران بازگردد، ایرانی که امروز خود را در موقعیت مناسب‌تری می‌بیند و این‌بار ایران است که شروط خود را بر بزرگ‌ترین قدرت جهان تحمیل می‌کند.
پس از گذشت 40 سال درگیری آشکار با ایران به منظور ساختن آن به تسلیم یا فروپاشی، و چهار سال تلاش برای انزوا و محاصره اقتصادی برای فشار آوردن بر مردمش و شورش علیه نظام، به نظر می‌رسد آنکه امروز پیروز تمام این میادین می‌باشد، ایران است؛ ایرانی که ثابت کرد معادله آسانی نیست و به راحتی نمی‌توان از آن گذشت. اما بزرگ‌ترین بازندگان این میدان بی‌شک کشورهای عربی هستند، که از هیچ تلاشی دریغ نکردند تا ایران را شکست دهند و یا نظامش را تغییر دهند، و درگیری با ایران را برای بیش از چهار دهه به یک مبارزه حیاتی مبدل کردند.
ایران در طول این چهار دهه جنگ و درگیری و جنگ سرد با آمریکا، به شکل یکپارچه پیرامون رهبری، به کار خود ادامه داد، بلندپروازی‌های منطقه‌ای خود را گسترش داد، و پایبندی خود به برنامه هسته‌ای را افزایش داد.
در زمین بازی حقیقی، ایران توانست، نفوذ سیاسی خود را از شام تا جنوب شبه‌جزیره عربستان(یمن) گسترش دهد. و امروز کلید حل تمام جنگ‌های منطقه‌ای از عراق تا یمن و سوریه و جنگ‌های نیابتی در این کشورها به دست ایران است. ایرانی که امروز توان کنترل ثبات اقتصادی و سیاسی منطقه در دستان اوست. ایران، از طریق متحدان عقیدتی خود در چندین کشور عربی، حضور ملموسی دارد، و امروزه هیچ قدرتی در جهان توانایی خاتمه دادن به این حضور را ندارد، زیرا این حضور، حضوری ایدئولوژیک است، مبارزه با آن با سلاح‌های مرسوم بسیار دشوار است.
این جنگ‌های ناموفق آمریکا و متحدانش در منطقه علیه ایران است که به تداوم ایدئولوژی انقلابی ایران دامن می‌زند.
به گزارش دیپلماسی ایرانی، در پایان این تحلیل آمده است: جنگ‌های شکست‌خورده آمریکا و متحدانش در منطقه علیه ایران، باعث تداوم ایدئولوژی انقلابی ایران می‌شود، این جنگ‌ها که با هدف سرنگونی نظام ایران یا حداقل تغییر رفتار آن صورت گرفت، در پایان منجر به تقویت آن شده است.
با گذشت چهار دهه از انقلاب ایران، ثابت شده که ایران در بهره‌وری از دشمنان داخلی و خارجی‌اش استاد است. ایران امروز، با توانایی‌ها و موقعیت‌ استراتژیک خود و همچنین توانایی در زمینه کنترل امنیت نظامی، هسته‌ای، انرژی، الکترونیک و ایدئولوژیک نقش بزرگ‌ترین نماد قدرت در منطقه را بازی می‌کند. «آمریکاستیزی» و «اسرائیل‌ستیزی» ایران، یکی از مهم‌ترین دلایل برای پایداری نظام و گسترش آن در بیرون از مرزها شده است.