kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۷۶۶
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۷
سعودی‌ها یک هنرمند لبنانی را ربودند

احتمال تکرار سناریوی خاشقجی این بار بر سر هنرمند لبنانی

منابع لبنانی می‌گویند یکی از آهنگسازان این کشور که به دعوت یک مقام سعودی به عربستان سفر کرده در ریاض و از سوی سعودی‌ها ربوده شده و این نگرانی وجود دارد که، سرنشت خاشقجی در انتظارش باشد.



سرویس خارجی-

«جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی که مهرماه سال 97 در کنسولگری عربستان در اسلامبول سلاخی شد تبدیل به بزرگترین اهرم فشار بر «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی به عنوان عامل این قتل شده است. البته رژیم سعودی بارها در‌اندیشه تکرار این جنایت در مورد دیگر مخالفان نیز بوده است. در ادامه این جنایت‌ها این بار خبر رسیده که یک هنرمند لبنانی از سوی آل‌سعود، پس از دعوت به ریاض ربوده شده است. خبرگزاری فارس در این باره نوشته، منابع لبنانی، دیروز از دستگیری «سمیر صفیر» یکی از آهنگسازان این کشور در عربستان خبر دادند. وبگاه خبری «تیار» نیز، شامگاه (دوشنبه)، به نقل از «حسین مرتضی» خبرنگار سرشناس در این خصوص اعلام کرد که ارتباط خانواده «سمیر صفیر» آهنگساز لبنانی که به دعوت «ولید بن غازی» مدیر دفتر وزیر اطلاع‌رسانی سعودی به عربستان سفر کرده بود، چند روز با او قطع بوده است.
روزنامه «الاخبار» لبنان هم نوشته که «سمیر صفیر» چند روز پیش پس از پاسخ مثبت به دعوت یکی از مقامات سعودی، در ریاض دستگیر شده است. این روزنامه لبنانی به نقل از «منابع آگاه» نوشته که نیروهای امنیتی سعودی سمیر صفیر را دستگیر کرده‌اند و وزارت خارجه لبنان نیز برای کسب اطلاعات در این خصوص با سفارت عربستان در بیروت تماس‌هایی برقرار کرده است. طبق این گزارش، پس از تماس‌های وزارت خارجه لبنان، به همسر «سمیر صفیر» اجازه ملاقات با همسرش داده شده است؛ اما پس از رفتن او به عربستان، به همسرش اجازه دیدار داده نشده است! الاخبار همچنین خبر داده که مقامات سعودی تا شامگاه روز دوشنبه به سؤال طرف لبنانی درباره علت دستگیری «سمیر صفیر» پاسخ نداده‌اند. هنوز انگیزه سعودی‌ها از دستگیری این هنرمند لبنانی مشخص نشده است.
زندان الدلهون
وبگاه خبری «تیار» اما به نقل از «حسین مرتضی» نوشته که او اکنون در زندان سیاسی «الدلهون» در عربستان به سر می‌برد و «ولید البخاری» سفیر عربستان در بیروت از مداخله و کمک در این خصوص خودداری کرده است. برخی منابع لبنانی ابراز نگرانی کرده‌اند که شاید «سمیر صفیر» نیز به سرنوشت «جمال خاشقجی» ستون‌نویس روزنامه واشنگتن‌پُست دچار شده باشد؛ کسی که پس از ولی‌عهد شدن محمد بن سلمان عربستان را ترک کرد و به آمریکا رفت اما زمانی که برای انجام امور اداری به سفارت کشورش مراجعه کرد به او گفته شد که به کنسولگری سعودی در ترکیه مراجعه کند؛ جایی که وقتی مراجعه کرد در آنجا سلاخی و با اره تکه تکه شد!