آماري از اشتغال فارغالتحصيلان دانشگاهي در سال 1399
مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: توسعه کشور نیازمند حضور و مشارکت مراکز پژوهشی و فناوری در تمامی عرصههای اقتصادی، اجتماعی، صنعتی و فرهنگی مورد نیاز است.
وي افزود: در چند دهه اخیر رشد کمی و کیفی بسیار خوبی در تمامی حوزههای علمی کشور صورت گرفته و زیرساخت دانشی خوبی فراهم شده است. از سوی دیگر به لحاظ شرایط خاص کشور مسائل و مشکلات اقتصادی، زیستمحیطی و اجتماعی، نیازهای گستردهای برای مشارکت دانشگاهها و پژوهشگاههای کشور ایجاد شده است.
نامبرده تصریح کرد: بر این اساس لازم است طی یک برنامه جامع با لحاظ شرایط کشور، برنامهها و اقدامات مناسبی برای حضور و مشارکت موثر و مفید دانشگاهها، پژوهشگاهها و مراکز فناوری برای توسعه و بهبود شرایط کشور فراهم آید.
او ادامه داد: فعالیتهای ارتباط با جامعه و صنعت در حوزه دانشگاه و موسسات آموزش عالی تاکنون برنامهای منسجم نداشته و در قالب یک برنامه یکپارچه، با رویکردی همافزا، موجود نبوده است. طرح تحول همکاریهای دانشگاه و موسسات پژوهشی و فناوری با جامعه و صنعت شامل ۶ هدف کلی، ۸ راهبرد اصلی و ۴۴ اقدام اجرایی است که ضمن انسجام بخشیدن به اقدامات، برنامهای جامع برای ارتقاء و توسعه ارتباط دانشگاهها با صنعت و جامعه است.
وي درباره وضعیت اشتغال دانشآموختگان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور گفت: طرح رصداشتغال فارغالتحصیلان دانشگاهی با اهداف فرهنگسازی رصد وضعیت دانشآموختگان در دانشگاهها و موسسات آموزشی، ایجاد نظام مناسب اطلاعرسانی به ذینفعان در رابطه با وضعیت اشتغال هر یک از رشتههای دانشگاهی، رصد مستمر ظرفیتهای محیطی و شرایط بازار کار منطقهای و شناسایی شکاف دانشی و مهارتی دانشآموختگان خود و اخذ اطلاعات از سامانههای اطلاعاتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت گرفته است.
نامبرده اضافه کرد: کتاب طرح رصد اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاهی با دریافت اطلاعات وضعیت اشتغال فارغالتحصیلان حدود ۸۵ دانشگاه کشور تدوین شد. بر اساس نتایج به دست آمده، دانشآموختگان دکتری در سال ۹۹، ۵۳/۸۳ درصد، کارشناسی ارشد ۲۱/۶۵ درصد، کارشناسی ۲۵/۴۹ و کاردانی ۹۴/۴۵ درصد اشتغال دارند.
مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم بیان کرد: توسعه فعالیتهای دانشگاهها و مراکزآموزش عالی خوشبختانه باعث افزایش تحصیل کردههای دانشگاهی شده و ضروری است برای هماهنگی و اثربخشی این دانشآموختگان در جامعه برنامههای مناسبی تدوین شود. این درحالی است که آمارها، اطلاعات و پژوهشهای انجام شده درخصوص وضعیتاشتغال کشور، حاکی از نامناسب بودناشتغال دانشآموختگان دانشگاهی در سالهای اخیر است.
به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ وي افزود: با توجه به رشد تعداد فارغالتحصیلان دانشگاهی، تخصصیتر شدن کار و حرکت به سمت کسب و کارها بر پایه فناوری و لزوم توسعه و بهرهوری صنایع کشور، ایجاد این مراکز و اجرای برنامههای مختلف برای هدایت شغلی و کاریابی تخصصی ضروری به نظر میرسد. بر این اساس ستاد اقتصاد مقاومتی راهاندازی و توسعه اینگونه مراکز را از تکالیف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نظر گرفته است.
او تصریح کرد: بدین منظور، برنامهریزیهای مناسبی توسط دفتر ارتباط با صنعت صورت پذیرفت. در سالهای ۹۸ و ۹۹ چهل مرکز هدایت شغلی و کاریابی در دانشگاهها ایجاد شد و حمایتهای مالی اولیه از آنها صورت گرفته است. همچنین از طرحهای مرتبط با مهارتافزایی و اشتغالپذیری این مراکز حمایت مالی صورت گرفته است.