kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۶۲۱
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۱
سخنگوی وزارت بهداشت:

موارد واکسیناسیون خارج از نوبت به مراجع قضایی معرفی شد

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با وجود چهار برابر شدن آمار بیماران بستری در موج چهارم ویروس کرونا به خصوص یک هفته گذشته، الگوی مرگ و میر تغییری نکرده است.

سیما سادات لاری دیروز دوشنبه در گفت‌و‌گو با خبرنگاران خراسان شمالی در بجنورد اظهار داشت: براساس بررسی‌ها همچنان الگوی مرگ‌و‌میر در موج چهارم ویروس کرونا همانند سایر موج‌های دیگر در گروه سنی ۵۵ تا ۶۰ سال است.
وی قدرت سرایت بالا را از تمایز موج چهارم ویروس کرونا نسبت به سه موج قبلی در کشور اعلام کرد و اظهارداشت: در مجموع در چهار موج کرونا در ایران آمار مرگ و میر در بین مردان بیش از زنان است.
 وی خاطرنشان کرد: اگر رفتارهای پر خطر ادامه یابد و سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز روند کاهشی به خود بگیرد، آمار مرگ و‌میرها به طور معمول دو هفته پس از پیک خود را نشان می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود بعد از پیک در مرگ و میرها افزایش داشته باشیم.
 معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه به سمت نوک قله در موج چهارم ویروس کرونا رسیده‌ایم، اظهار داشت: در برخی استان‌ها همچنان آمار بستری رو به افزایش ولی در برخی از استان‌ها روند کاهشی است.
لاری با ‌اشاره به اینکه بیشترین ابتلا به ویروس کرونا در موج چهارم مربوط به دورهمی‌ها است، اظهارداشت: ایجاد فضاهای بیمارستانی برای بستری موقت بیماران در مراحل اولیه ابتلا مهم‌ترین راهکار برای کنترل این بیماری است و تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی در سطح کشور مراکز بیمارستانی برای بستری موقت (سرپایی) بیماران در مراحل اولیه بیماری راه‌اندازی کردند و این فضاهای موقت تا حدودی به کنترل بیماری کمک کرده است.
لاری در مورد نظارت بر اجرای واکسیناسیون نیز گفت: در این روند با همکاری طرح شهید سلیمانی نظارت‌ها انجام می‌شود و روند واکسیناسیون با دقت کامل انجام می‌شود و تلاش می‌کنیم تا مشکلات و حاشیه‌ها را از بین ببریم و دانشگاه‌ها هم تعداد مراکز را برای این مهم افزایش داده‌اند.
معاون وزیر بهداشت در مورد تزریق واکسن خارج از نوبت گفت: این موارد بسیار محدود بود که گزارش شد و پرونده آنها را به مراجع قضایی معرفی کردیم و بعضا با آنان در مرحله اولیه برخورد شده است.
وی بر کنترل و نظارت بیشتر در روند واکسیناسیون تاکید کرد و افزود: تمامی مراحل در سامانه‌های مربوطه ثبت خواهد شد و هدف ما این است که تمامی گروه هدف شامل کادر درمان، سالمندان و سایر گروه‌ها در مرحله اول واکسینه شوند.
وی بابیان اینکه خط قرمز ما واکسن خارج از نوبت است، اظهار داشت: به شدت با متخلفان برخورد خواهیم کرد.
لاری با بیان اینکه بعد از موج جدید مردم معمولا پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر رعایت می‌کنند، اظهار داشت: رعایت پروتکل‌ها ۵۸ درصد بود که این شاخص تا حدودی افزایش یافته است.
وی ضمن نگرانی از عادی انگاری مردم گفت: باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز تشدید شود.
لاری درخصوص واکسن ایرانی برکت و پاستور و واکسن مشترک با کوبا نیز گفت: این واکسن‌ها نیز در مراحل پیگیری هستند و پیش‌بینی می‌شود که در اواخر خرداد و اوایل تیرماه سال جاری به نتیجه برسد و به صورت انبوه واکسن تولید شده و در سطح کشور مورد استفاده قرار گیرد.
وی اظهار داشت: باید روی واکسن داخلی بیشتر کار و نیاز را از این بخش تامین کنیم.
سخنگوی وزارت بهداشت و درمان در مورد کرونا هندی گفت: در اولین مرحله بسته شدن مرزها بود که این کار از سوی دستگاه‌های مرتبط انجام شد و همچنان نیز باید این برنامه پیگیری شده و ادامه یابد.
لاری خاطرنشان کرد: به هر حال امکان حبس ویروس در یک مکان وجود ندارد و امکان سرایت آن در دیگر کشورها و حتی ایران نیز وجود دارد، ولی کارهایی که باید برای بستن مرزها و لغو پروازها انجام شود، از سوی دستگاه‌های متولی پیگیری و اجرا شده است.