kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۵۹۷
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۴
ذوالنور:

برای بازگشت به برجام باید مجلس تصمیم بگیرد/خواسته نمایندگان لغو تحریم‌هاست نه فریب مردم

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌گوید حرف‌هایی که زده می‌شود که «اگر به برجام برگردند ما هم یک‌روزه به تعهدات برجامی برمی‌گردیم» حرفی خلاف قانون و بی‌پشتوانه است که مجلس مقابل آن خواهد ایستاد.



به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مجتبی ذوالنور در نشست تبیین گفتمان دولت جوان حزب‌اللهی با حضور دانشجویان برتر استان قم که در بسیج دانشجویی استان برگزار شد با اشاره به فیوضات ماه مبارک رمضان اظهار داشت: از فیوضات عام این ماه، ثواب نفس کشیدن و خواب است که علی‌رغم بی‌ارادی بودن، این افعال عبادت تلقی شده است.
وی در رابطه با نظارت مجلس بر مذاکرات پیشِ‌رو، به پیش‌نویس طرحی مبنی بر حضور نمایندگان مجلس در مذاکره‌ها اشاره و عنوان کرد: بنده پیش‌نویس طرحی را برای امضای نماینده‌ها و تصویب در مجلس آماده کردم که نمایندگانی از مجلس هم در مذاکره‌ها حضور داشته باشند که در این کمیسیون به آن تمایلی نشان ندادند و احساس کردیم در مجلس هم اقبالی به آن نشان داده نشود.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر استدلال مخالفان این پیشنهاد ابراز کرد: مخالفان این طرح می‌گویند به‌دلیل پروتکل‌هایی که وجود دارد و با توجه به سابقه‌های از قبل دیده‌شده، ممکن است برای حضور ما در مذاکرات ممانعت ایجاد شود و برای نمایندگان امکان حضور در همه جلسات وجود نداشته باشد. دوستان معتقدند با رفتن نماینده، نماینده صاحب‌رأی نبوده و حرفش نافذ نخواهد بود و اثری هم ندارد و بعد برای توجیه کار خود می‌گویند مجلس هم بوده است و حضور داشته است و زمینه فرافکنی برای آن‌ها ایجاد می‌شود.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بنده معتقدم که مجلس می‌تواند شرکت کند و متن مذاکرات را ملاحظه کند و متناسب با اتفاقات، هشدار و هوشیارسازی کند و این‌گونه مجلس هم در غفلت نمی‌ماند.
وی با ابراز اینکه قانون راهبردی تصویب‌شده در مجلس، خوشبختانه دست مجلس را در خیلی از امور باز گذاشته است، یادآور شد: حرف‌هایی که زده می‌شود که «اگر به برجام برگردند ما هم یک‌روزه به تعهدات برجامی برمی‌گردیم» حرفی خلاف قانون و بی‌پشتوانه است که مجلس مقابل آن خواهد ایستاد. در قانون گفته شده است اگر طرف‌های برجامی به تعهدات خود عمل کردند، دولت باید به مجلس گزارش دهد و کمیسیون امنیت ملی راستی‌آزمایی کند، سپس کمیسیون به صحن گزارش دهد و صحن مجلس تصمیم بگیرد که آیا به دولت اختیار بازگشت به برجام بدهد یا خیر. گاهی یک دولت مقید و قانون‌مدار است و خودش رعایت می‌کند، وقتی در زمان حاضر با چنین وضعیتی روبه‌رو نیستیم باید با الزام دولت را وادار به اجرای قانون نماییم.
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه مطابق با این قانون، امکان برخورد با دولت در صورت عدول از آن، برای هر نماینده و از هر کمیسیونی وجود دارد، گفت: قوه قضاییه در این خصوص، مجلس را همراهی کرد و این مسئله جرم‌انگاری شد که در صورت امتناع و ممانعت افراد از این ماده، به مجازات محکوم می‌شوند.
وی از حضور وزیر امور خارجه در جلسه هفته گذشته مجلس خبر داد و اذعان کرد: در این جلسه آقای ظریف دعوت شدند و علی‌رغم فراهم کردن مقدمات و رعایت کامل دستورالعمل‌ها، بهانه‌هایی برای عدم حضورشان قید شد که با پیگیری از معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و به ‌دستور آقای روحانی، در جلسه شرکت کردند و در این جلسه باید و نبایدهایی از سوی ما طرح شد و گفتیم از حقوق ملت، دفاع خواهیم کرد.
ذوالنور با بیان اینکه «حرف ما حرف مقام معظم رهبری است»، اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرمودند تحریم‌ها باید لغو شود و منظور رهبر انقلاب تحریم‌های ذی‌ربط این موضوع است، یعنی تحریم‌هایی که در برجام باید لغو می‌کردند و نکردند و تحریم‌هایی که به‌بهانه‌های مختلف بعد از برجام و خروج ترامپ اضافه کردند و این حداقل کف فرمایشات حضرت آقاست و ما در این خصوص راستی‌آزمایی می‌کنیم.
وی با تصریح به اینکه هیچ‌کسی در جریان انقلاب وجود ندارد که مخالف لغو تحریم‌ها باشد، ابراز کرد: این تهمتی بیش نیست که جریان انقلاب مخالف لغو تحریم‌هاست، اما خواسته این جریان لغو واقعی تحریم‌ها و نه فریب دادن مردم است. همه ابزار را از شما گرفتند و تحریمی هم لغو نشد ما می‌گوییم «ذلت و خواری برای مردم به ‌بار نیاورید.»
وی افزود: امیدواریم تحریم‌ها لغو شود، ما خوشحال می‌شویم اگر تمامی تحریم‌ها از بین برود، اصلاً تحریم‌ها لغو شود چه اشکالی دارد دور بعدی انتخابات هم بگذارید این‌ها روی کار بیایند، اما مسیری که دارند می‌روند منجر به این اتفاق نمی‌شود.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری به موقع انتخابات و عدم تأخیر در برگزاری آن، گفت: انتخابات به موقع انجام خواهد شد، این سنت و سیره همیشگی رهبری بوده و تاکنون هیچ تصمیمی مبنی بر تأخیر آن گرفته نشده است و از سمت دولت هم درخواستی مبنی بر این مسئله وجود ندارد.