kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۵۳۶
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۰
یک عضو اتاق بازرگانی خبر داد

کره‌ای‌های عهدشکن بازهم بدقولی کردند

رئیس ‌اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی از عهدشکنی جدید کره‌ای‌های بدقول در قبال کشورمان خبر داد.





حسین تنهایی در گفت‌وگو با فارس گفت: اگرچه در پی مذاکرات بین ایران و کره جنوبی امیدواری برای آزاد سازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی ایجاد شد، اما تاکنون اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده و فقط درصد بسیار اندکی از پول‌های بلوکه شده ایران به خرید واکسن و اقلام دارویی اختصاص یافته است.
رئیس ‌اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی افزود: توقع ما این بود که حدود 200 الی 300 میلیون دلار از پول‌های بلوکه شده ایران به خرید واکسن و اقلام بهداشتی و دارویی اختصاص می‌یافت که در اجرا و عمل بخش اندکی از این پول‌ها یعنی حدود 30 میلیون دلار به خرید واکسن کرونا از این کشور اختصاص یافته است.  تنهایی با بیان اینکه تحریم‌ها به بهانه‌ای برای عدم آزادسازی پول‌های بلوکه شده تبدیل شده است، گفت: اگرچه در مذاکرات قول همکاری داده می‌شود، اما در عمل اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد.
وی با ‌اشاره به اینکه شرکت‌های کره‌ای تمایل به بازگشت به بازار ایران را دارند، گفت: البته بازگشت این شرکت‌ها بستگی به وضعیت لغو تحریم‌ها دارد، اما ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که در صورت برقراری روابط تجاری با شرکت‌های کره‌ای نباید اجازه واردات کالای ساخته شده را بدهیم.
رئیس ‌اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی بیان داشت: لذا برقراری روابط تجاری با شرکت‌های کره‌ای باید درحد تامین قطعات در راستای توسعه تولید داخلی باشد.
گفتنی است شرکتهای کره جنوبی (سامسونگ، ال‌جی، کیا و...)طی 8 سال اخیر در موارد متعدد زیر عهد و پیمانشان با ایران زدند و به بهانه تحریمهای آمریکا بازار ما را رها کردند که همین مسئله سبب التهابات قیمتی در بازار لوازم خانگی ایران شد. البته این بدعهدی کره ای‌ها باعث تقویت تولید داخلی شد. در عین حال کره جنوبی که در نوکری آمریکا حد و مرزی ندارد هفت ‌میلیارد ‌دلار طلب جمهوری اسلامی ایران را به‌خاطر اطاعت کورکورانه از آمریکا، بلوکه کرده و عملاً هیچ اقدامی برای آزادی آنها انجام نمی‌دهد.