kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۵۳۴
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۹
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

تأخیر دولت در اجرای قانون پتروپالایشگاه‌ها مصداق تضییع منافع ملی است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تأخیر دولت در اجرای قانون پتروپالایشگاه‌ها را مصداق عینی تضییع منافع ملی دانست.




مجتبی توانگر، در گفت‌وگو با مهر درباره پایان زمان اولتیماتوم مجلس شورای اسلامی به دولت برای مصوب کردن قانون پتروپالایشگاه‌ها در هیئت امنای صندوق توسعه ملی، گفت: مطالعات گسترده و بررسی‌های دقیقی پیرامون قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی (طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام) انجام شد و اقتصادی بودن آن مورد تأیید کارشناسان و متخصصین این حوزه قرار گرفت. ضمن اینکه پرهیز از خام فروشی به ویژه در بخش منابع هیدروکربوری همواره مورد تاکید رهبری معظم انقلاب نیز بوده است.
وی با ‌اشاره به اینکه هیچ متخصصی مخالف کاهش برداشت و تولید نفت و گاز نیست، ادامه داد: بخشی از مسئله افزایش توان تولید مربوط به بخش داخلی است و بخشی دیگر سهم بازارهای بین‌المللی را شامل می‌شود که طبیعتاً سهم بیشتر در بازارهای بین‌المللی، قدرت چانه زنی ایران را در بازار نفت افزایش می‌دهد و نقش بازیگری بازار نفت ایران را تقویت می‌کند. آنچه مخالفان زیادی دارد، تناسب نداشتن صادرات خام نفت و فرآورده‌های نفتی، گازی، پتروشیمیایی با کیفیت و کم نظیر است. از طرفی محرز است که درآمدهای نفتی نباید در بخش هزینه‌های جاری استفاده شود؛ بلکه محل مصرف آن در بخش زیرساختی، توسعه‌ای و تولیدی است.
رئیس‌کمیته اقتصاد انرژی مجلس افزود: سبد صادراتی نفت ایران عمدتاً خام فروشی است که مصداقی از تضییع منافع ملی به شمار می‌رود؛ چرا که وقتی می‌توان در ازای صادرات خام یک بشکه نفت حدوداً ۶۰ دلاری، هزاران و میلیون‌ها دلار درآمد از محل صادرات فرآورده به ویژه فرآورده‌های با ارزش افزوده بالاتر داشت، چنین نکرد؟ آیا اگر بتوانیم همین امروز اقدام به چنین کاری کنیم، اما در اجرا تعلل کرده و زمان از دست برود، آسیب به منافع اقتصادی یک ملت وارد نشده است؟
توانگر اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران بالغ بر ۴۰ سال است که با تحریم‌های متفاوتی دست و پنجه نرم می‌کند؛ همین حالا هم زمان زیادی برای تحقق هدف افزایش حداکثری ارزش افزوده فرآورده‌های هیدروکربوری از دست داده‌ایم؛ باید هر چه سریع‌تر در راستای گام دوم انقلاب این هدف را اجرایی کنیم لذا حتی یک روز تأخیر دولت، که بارها این قانون را از جوانب مختلف واکاوی کرده است، مصداق عینی تضییع منافع ملی از نظر زمانی و اقتصادی است.
رئیس ‌کمیته اقتصاد انرژی مجلس با‌اشاره به تبصره یک ماده ۲۳۴ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، گفت: مجلس این اختیار را دارد که در صورت اجرایی نشدن یا اجرای ناقص قوانین مصوب توسط قوه مجریه، از مجری قانون، نزد قوه قضائیه شکایت کند. بنابراین در صورتی که دولت قانون پتروپالایشگاه‌ها را که تنها یک مرحله نهایی آن باقی مانده است اجرا نکند، می‌توان از او شکایت کرد.