kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۴۶۰
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۴
یک فعال دامپروری مطرح کرد

هشدار نسبت به کاهش تولید گوشت قرمز در کشور

مدیرعامل اتحادیه سراسری صنعت دامپروران نسبت به کاهش تولید گوشت قرمز در کشور هشدار داد.

جواد آزاد، در گفت‌وگو با تسنیم با ‌اشاره به عوامل تاثیرگذار بر کاهش تولید گوشت قرمز در کشور اظهار کرد: از سال گذشته قیمت نهاده‌های دامی در دنیا به طور فزاینده‌ای افزایش پیدا کرده و این موضوع صنعت پروتئین حیوانی در بسیاری از نقاط دنیا را تحت تاثیر قرار داده است. بسیاری از کشورها از سال گذشته اقدام به خرید به موقع نهاده‌ها نموده‌اند که چین در این امر پیشرو است.
آزاد افزود: بدلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه سیستم بانکی کشور، امکان خرید به موقع و استفاده از سیستم حمل اقتصادی برای واردکنندگان در کشور مهیا نیست و این شرکتها با مشقت زیادی این نهاده‌ها را به کشور وارد می‌کنند که برخی از این محموله‌ها، در سایه کاغذبازی‌های اداری وزارت جهاد، گمرک و بانک مرکزی ماه‌ها در گمرک در صف ترخیص می‌ماند که از کیفیت آنها کاسته می‌شود.
مدیرعامل اتحادیه سراسری صنعت دامپروران همگام کشور اضافه کرد: مسئله دیگری که بسیار صنعت دامپروری کشور را تحت تاثیر قرار داده خشکسالی بوده که خسارت‌های جبران ناپذیری را به صنعت وارد نموده است.
آزاد افزود: بالارفتن قیمت جهانی نهاده‌ها و خشکسالی از یکسو و افزایش دستمزد و هزینه‌های تمام شده تولید از سوی دیگر، باعث افزایش هزینه تولید گوشت در کشور شده است، از طرفی با توجه به اینکه هم‌اکنون در فصل عرضه دام هستیم و طبیعتا قیمت دام کاهش می‌یابد، این موضوع باعث شده دامدار علیرغم افزایش هزینه‌های تولید نتواند دام خود را به قیمت مناسب به فروش برساند و پرورش دام برای وی مقرون به صرفه نباشد. وی تصریح کرد: دامدار برای تامین هزینه‌های جاری خود مجبور به فروش دام مولد خود می‌شود که این موضوع تولید گوشت برای فصل بعدی را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.
وی گفت: برای حل این مشکل شرکت پشتیبانی امور دام با خرید تضمینی می‌تواند از دامدار حمایت نموده و با تعیین قیمت به همراه سود متعارف برای دامدار، از فروش دام مولد آنان به نوعی جلوگیری کند.
وی عدم توجه دولت به این مسئله را مخاطره‌آفرین برشمرد و گفت: اگر دولت به این مسئله توجه ویژه‌ای نکند در فصل آینده ،عرضه گوشت قرمز هم به بحران امروزی مرغ تبدیل خواهد شد و علیرغم پتانسیل‌های بالای تولید در کشور مجبور به واردات حجم بیشتری از گوشت قرمز خواهیم شد.