kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۲۷۸
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۱
پایان رویاپردازی باشگاه‌های بزرگ

کودتا علیه فوتبال نافرجام ماند پروژه سوپر لیگ اروپا شکست خورد

با کناره‌گیری برخی تیم‌ها پروژه راه‌اندازی سوپر لیگ اروپا شکست خورد.




سرویس ورزشی-

درست 24 ساعت پس از تهدید فیفا مبنی بر آنکه این نهاد به هیچ وجه رقابت‌های سوپرلیگ را به رسمیت نخواهد شناخت، باشگاه‌های انگلیسی با صدور بیانیه‌های جداگانه انصراف خود را از حضور در سوپر ایگ اعلام کردند. بامداد دیروز باشگاه منچسترسیتی اولین باشگاهی بود که کناره‌گیری خود را از حضور در سوپرلیگ اروپا اعلام کرد و سپس سایر باشگاه‌های انگلیسی از جمله لیورپول، آرسنال، چلسی، منچستریونایتد و تاتنهام نیز سیتیزن‌ها را با این تصمیم همراهی کردند.
پس از این انصراف بود که کمیته برگزاری سوپر لیگ در بیانیه‌ای رسما از لغو این رقابت جنجالی خبر داد. در بیانیه‌این کمیته آمده است: ما اطمینان داریم که فوتبال کنونی اروپا نیاز به تغییر دارد. پیشنهاد برگزاری سوپر لیگ را دادیم. ویروس کرونا باعث شد تا باشگاه‌ها از نظر مالی متحمل زیان زیادی شوند و باید راهی پیدا می‌شد.
در ادامه این بیانیه آمده است: باشگاه‌های انگلیسی به خاطر فشارهای زیاد مجبور به انصراف شدند. باتوجه به شرایط به وجود آمده ما به این نتیجه رسیدیم که نیاز به بازبینی است هر چند که اطمینان داریم که این پیشنهاد ما باعث افزایش جذابیت در فوتبال می‌شد. در شرایطی که برگزاری رقابت‌های سوپرلیگ رسما منتفی شده بود، دیروز نیز باشگاه‌های اتلتیکو مادرید و اینتر ایتالیا نیز از این مسابقات کنار کشیدند. اتلتیکو و اینتر در بیانیه‌های خود تاکید کردند که نمی‌خواهند در رقابت‌های سوپر لیگ اروپا شرکت کنند.
واکنش پرز به لغو سوپرلیگ
پس از منتفی شدن برگزاری سوپر لیگ، پرز رئیس‌باشگاه رئال مادرید که به عنوان رئیس‌کمیته برگزاری سوپر لیگ اروپا انتخاب شده بود درباره این اتفاق گفت: من نگران نیستم. وضعیت خوب است و همه می‌خواهند که به راه‌حلی در این زمینه برسیم. بایرن مونیخ و پاری سن ژرمن را هم در زمان مناسب دعوت خواهیم کرد. اطمینان دارم که این دو باشگاه هم به ما خواهند پیوست.
او ادامه داد: ما به دنبال نجات فوتبال هستیم نه علیه آن. کرونا در صورت تداوم همگی را نابود خواهد کرد. وقتی پول داشته باشی می‌توانی با همه هم‌دردی کرد. یوفا به دنبال احتکار این پول است و به همین خاطر هرگونه تغییری را برنمی‌تابد. فوتبال به تدریج خواهد مرد و باید راه نجاتی پیدا کرد.
جریانی که هواداران چلسی راه ‌انداختند
اتفاق بزرگ امروز(کناره‌گیری تیم‌ها از سوپر لیگ) از بازی چلسی و برایتون در لیگ برتر انگلیس آغاز شد. جایی که حوالی ساعت 22 سه شنبه شب در لندن طرفداران چلسی بدون توجه به کرونا به استمفورد آمدند و به شدت علیه سران باشگاه اعتراض کردند. جنجال در لندن به موج اعتراضات مردمی شدت بخشید و باعث شد تا با فشار نخست‌وزیر بریتانیا زمزمه‌های کناره‌گیری تیم‌های انگلیسی مطرح شود.حوالی ساعت یک بامداد، بازیکنان لیورپول در پستی مشترک در فضای مجازی «سوپرلیگ» را تحریم کردند و دیری نگذشت که به صورت رسمی 6 باشگاه انگلیسی از این رقابت کنار کشیدند.
بسیاری ماجرای سه شنبه شب و بامداد چهارشنبه را «روز پیروزی فوتبال» می‌نامند. پیروزی اعتراضات مردمی علیه یاغیانی که به زعم آنها حریص بودند و زیاده خواه شده بودند.جدا از درگیری‌های این 12 مدیر با یوفا و موضوعاتی از قبیل مسائل اقتصادی، اتفاقات این 72 ساعت گذشته به شدت مورد توجه مطبوعات اروپا قرار گرفت.
مطبوعات اروپا در چاپ دیروز خود به نابودی سوپرلیگ اروپا اشاره کردند و از اعتراضات مردمی نوشتند. از اینکه فوتبال با قدرت طرفداران توانست دوباره زنده شود و به حالت سابق خود بازگردد.
روزنامه اکیپ فرانسه نیز در شماره دیروز خود با اشاره به لغو سوپرلیگ نوشت: لیگ برتر انگلیس، سوپرلیگ را زمین گیر کرد. اکیپ در تیتر اصلی خودش نیز نوشت: «این همون فوتباله!» روزنامه گازتا دلو اسپورت چاپ ایتالیا، یکبار دیگر به آنیلی و پرز حمله کرد. این روزنامه که تحت مالکیت اوربانو کایرو، رئیس‌تورینو ست، با تیتر «فرار بزرگ» نوشته است که: 6 تیم انگلیسی عقب می‌کشند، نقشه 12 تایی به هم خورد.
واکنش‌ها تنها محدود به نشریات نبود، دیروز بسیاری از چهره‌های سرشناس نیز در فضای مجازی خوشحالی خود را نسبت به لغو سوپر لیگ نشان دادند. جرارد پیکه مدافع بارسلونا در صفحه اش نوشت: «فوتبال متعلق به هواداران است. امروز بیش از هر زمان دیگری.»
گری لینه کر بازیکن سابق تیم ملی انگلستان و مجری برنامه‌های تلویزیونی در صفحه خود نوشت: صبح همه به‌خیر. اتحاد طرفداران میراث‌دار فوتبال در سراسر جهان پیروزمندانه‌ترین شب تاریخ برابر مقامات فوتبال را رقم زد. روز خوبی داشته باشید. مسوت اوزیل بازیکن سابق آرسنال و رئال مادرید که اکنون در فنرباغچه حضور دارد، نسبت به سوپرلیگ واکنش نشان داد. او نیز در صفحه خود نوشت: فقط یک سوپرلیگ وجود دارد و آن سوپرلیگ ترکیه است! (اشاره به نام لیگ این کشور).
مالک لیورپول هم دیروز با انتشار ویدیویی در صفحه رسمی این باشگاه، از هواداران این تیم بابت مشارکت در طرح سوپرلیگ عذرخواهی کرد.