kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۲۶۳
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۹
معاون بنیاد مسکن:

زلزله گناوه به ۴۰۰ خانه خسارت وارد کرد



معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: ۴۰۰ واحد مسکونی در زمین لرزه ۵.۹ ریشتری روز یکشنبه ۲۹ فروردین ماه در شهرستان گناوه خسارت دیدند.
عزیزالله مهدیان دیروز چهارشنبه در حاشیه بازدید از مناطق زلزله زده گناوه به رسانه‌ها اعلام کرد: از این شمار واحد مسکونی آسیب دیده ۲۰۰ واحد نیاز به تعمیر دارند که در کوتاه‌ترین زمان تعمیر خواهند شد اما بقیه باید نوسازی شوند.
وی بیان کرد: براساس برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان نیمه نخست امسال ۲۰۰ واحد مسکونی آسیب دیده در روستاهای شهرستان گناوه ساخته و تحویل صاحبان آنها می‌شود.
معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه خسارت زلزله گناوه گسترده نیست گفت: بیشترین خسارت‌ها به خانه‌های فرسوده ۱۲ روستای این شهرستان وارد شده‌است.
مهدیان یادآور شد: با توجه به اینکه بیشتر خانه‌های آسیب دیده در گناوه از نوع خشت و گلی هستند این واحدها قابل تعمیر نیست و باید نوسازی شوند.
معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیان کرد: برای تعمیر و نوسازی هر واحد مسکونی روستایی ضمن پرداخت وام کم بهره چهار درصدی، کمک بلاعوض هم پرداخت می‌شود.
مهدیان ادامه داد: برای ساخت یک واحد مسکونی در روستا حدود ۱۶۵ میلیون تومان هزینه می‌شود که از این میزان ۱۱۵ میلیون تومان به عنوان تسهیلات از محل‌های مختلف و ۵۰ میلیون تومان نیز کمک بلاعوض پرداخت می‌شود.
وی گفت: از اوایل هفته آینده آواربرداری منازل آسیب دیده از زلزله شهرستان گناوه آغاز می‌شود.
معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: ساخت واحدهای مسکونی افرادی که کارشناسی آنها به پایان رسیده و پرونده آنها تکمیل شده‌است پس از آوار برداری آغاز می‌شود.زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر در ساعت ۱۱:۱۱ روز یکشنبه در ۲۸ کیلومتری شهرستان گناوه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داد و تخریب دیوارهای خانه‌ها، ریزش کوه، شکستن شیشه‌ها و اثاثیه منازل مردم و مصدومیت ۶ نفر شد و شدت این زلزله در استان‌های خوزستان، هگیلویه و بویراحمد و فارس نیز احساس شد.شهرستان گناوه در ۱۱۰ کیلومتری شمال استان بوشهر قرار دارد.