kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۲۳۳
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۷
نمونه جدید ازسوء مدیریت دولت در تنظیم بازار

هندوانه کیلویی 10هزار تومان!



هندوانه در روزهای اخیر قیمت های عجیبی را از خود به جای گذاشته و به هر کیلوگرم 6 تا ۱۰ هزار تومان رسیده که حاصل وجود تفکر سرمایه‌داری آنهم از نوع فله‌ای در عمل دولت است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، در ادامه افزایش قیمت برخی از کالاهای پرمصرف ماه رمضان و ناکامی دولت در تنظیم بازار این محصولات، این بار نوبت هنداونه شد که قیمت آن افزایش یابد به طوری که بر اساس مشاهدات میدانی هر کیلوگرم از این محصول در تهران 6 تا 10 هزار تومان در مغازه‌ها به فروش می‌رسد.
هندوانه در میادین میوه و تره‌بار قیمت‌های منطقی‌تری دارد به طوری که نرخ  هرکیلوگرم از این محصول 4450 تومان به فروش می‌رسد و این محصول حتی توسط وانت‌های دوره گرد سطح شهر حدود چهار تا پنج هزار تومان عرضه می‌شود که البته کیفیت پایین‌تری دارد. نرخ عمده‌فروشی هر کیلوگرم هندوانه در میدان مرکزی میوه و تره بار نیز بالا قیمت‌گذاری شده و هر کیلوگرم از این محصول چهار تا شش هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت‌گذاری 10 هزار تومانی برای هر کیلوگرم هندوانه، نشان از عدم نظارت مناسب بر اصناف عمده‌فروش و خرده‌فروشی‌های سطح شهر دارد که به حال خود رها شده‌اند تا از نیاز مردم روزه‌دار در این ایام سوء استفاده کنند.
همچنین اسدالله کارگر؛ رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر با اشاره به کاهش 40 هزار تومانی قیمت موز در میدان مرکزی میوه و تره‌بار گفت: قیمت هر کیلوگرم موز از ۲۵ تا ۲۹ هزار تومان است در حالیکه در نیمه اول اسفند ۱۳۹۹ به ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان رسیده بود و هم اکنون بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است.
وی مشکلات ایجاد شده برای صادرات و ثبت سفارش را از جمله دلایل گرانی موز در اسفندماه اعلام و اضافه کرد: هم‌اکنون این مسائل حل شده ضمن اینکه با گرم شدن هوا تقاضا برای موز هم کمتر شده و قیمت این محصول کاهش یافته است.
این فعال بخش خصوصی با اشاره به قیمت نوبرانه‌ها نیز گفت: قیمت هر کیلوگرم گوجه سبز در میدان مرکزی بسته به کیفیت آن از ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان متغیر است ضمن اینکه وقتی تولید و عرضه نوبرانه‌ها انبوه شود، قیمت آنها نیز به ثبات خواهد رسید.
گفتنی است، افزایش قیمت هندوانه که میوه پرمصرف ماه رمضان است حاصل تفکری فله‌ای است که هر کالایی را تابع بازار عرضه و تقاضا می‌داند حال آنکه کالاهای رفاهی و لوکس همچون خودرو و مبلمان باید تابع بازار عرضه و تقاضا باشد نه مرغ و هندوانه و مسکن و امثال آن. همین تفکر، میوه‌های پرمصرف عید نوروز همچون موز را به کیلویی 60 هزار تومان رساند حال آنکه این محصول عمدتا از کشورهای دوست ایران وارد می‌شود. تفکری که کالای معیشتی را به بازار آزاد (رها) می‌سپارد به اعتراف مقامات آمریکا 52 میلیون گرسنه در این کشور مدعی پیشرفت بجا گذاشته و بوسیله شیفتگان سرمایه‌داری اعم از برخی مسئولان دولت و دلالان سودجو در کشور اعمال می‌شود که حاصل آن آشفتگی و گرانی‌های کالاهای معیشتی است. بارها به مسئولان دولت گفته شده که کالای معیشتی تابع قدرت خرید اقشار کم‌درآمد است نه سیستم عرضه و تقاضا. سیستمی که چند عمده دلال وابسته به برخی جریان‌های سیاسی، آن را با مقاصد سیاسی و ضد امنیتی اداره می‌کنند.