kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۱۶۵
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۳

18 هزار کودک پناهجو طی 2 سال در اروپا ناپدید شده‌اند!


 
 آمار منتشر شده جدید در اروپا، از مفقود شدن هزاران کودک پناهجوی آفریقایی در قاره اروپا و سرنوشت نامشخص آنها حکایت دارد.
 بحران پناهجویان طی سال‌های اخیر به پاشنه آشیل ادعاهای حقوق بشری سران اروپا تبدیل شده است. طی سال‌های گذشته بر اساس گزارش‌ها، هزاران پناهجو هنگام عبور از دریای مدیترانه و حرکت به سوی مرزهای اروپا، غرق شده و جان خود را از دست داده‌اند.
در درون قاره اروپا نیز، وضعیت پناهجویان به قدری وخیم است که روزنامه «گاردین» در همین رابطه نوشت:« از دید سران اروپا، پناهجویان و مهاجران، انسان نیستند، آمارند، خوراکی‌اند برای کارزارهای نفرت‌انگیز سیاسی».
از سوی دیگر، پناهجویانی که به اروپا نیز می‌رسند، سرنوشت بسیار مبهمی در انتظار آنهاست. طی دو سال گذشته، گزارش‌ها از مفقود شدن هزاران کودک پناهجو در کشورهای اروپایی حکایت دارد. بسیاری از این کودکان گرفتار باندهای قاچاق انسان شده‌اند. در جدیدترین مورد، روزنامه «دیلی صباح»، چاپ ترکیه، به نقل از مقامات آلمانی گزارش داد:« آمار رسمی منتشر شده در اروپا نشان می‌دهد ۱۸ هزار و 292 کودک متقاضی پناهندگی در این قاره طی سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ مفقود شده‌اند». به نوشته این روزنامه، آمار منتشر شده رسمی در آلمان نشان می‌دهد که بیشتر این کودکان گم شده  مراکشی، الجزایری، اریتره‌ای و یا گینه‌ای هستند.
این گزارش حاکی است، ۵۷۷۵ کودک مهاجر در ایتالیا، ۲۶۴۲ کودک در بلژیک، ۲۱۱۸ کودک در اسپانیا و ۹۴۴ کودک نیز در سوئیس گم شده‌اند. طبق آمارهای اداره پلیس فدرال آلمان، آمار کودکان مفقود شده در این کشور، ۷۸۰۶ نفر است. بر اساس این گزارش، ۷۰۸۲ کودک مفقود شده پیدا شدند، اما هنوز حدود ۷۲۴ کودک همچنان مفقود هستند.
 بر اساس گزارش دیلی صباح در این بین، یونان نیز از جمله کشورهای بدنام در برخورد با پناهجویان است، به طوری که «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه، یونان را به  نقض حقوق مهاجران و پناهجویان و آتش زدن برخی از آنها متهم کرده است.
وزیر کشور ترکیه  طی توئیتی در این باره نوشت:
« نیروهای گارد ساحلی یونان به دنبال سوزاندن مردم  و ریختن بنزین بر روی آنها هستند و این نشان دهنده یک کشتار تحت نظارت اروپا است».
فرماندهی گارد ساحلی ترکیه شنبه اعلام کرد‌، ۴۱ پناهجو را در دریای اژه که به داخل آب‌های سرزمینی ترکیه رانده شده بودند، نجات داده است  و گارد ساحلی یونان  نیز یک پناهجو را آتش زده است.
گفتنی است، کشورهای جنوب اروپا با سواحل گسترده، همواره  مقصد نخست مهاجرانی هستند که در آرزوی رسیدن  به  اروپا هستند. بیشتر این مهاجران با قایق و در مسیرهای خطرناک‌، خود را به یونان، اسپانیا، ایتالیا و قبرس
می‌رسانند.