kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۱۶۴
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۳

قتل زندانیان سیاسی در عربستان با واکسن جعلی کرونا




برخی منابع سعودی فاش کردند که مقامات عربستان با ارائه واکسن‌های جعلی کرونا، به دنبال کشتن زندانیان محبوس در زندان « الحائر» هستند و مسئولان پاسخی در این خصوص ارائه نمی‌دهند.
مقامات آل‌سعود از ویروس کرونا به عنوان ابزار شکنجه روحی و جسمی زندانیان، سوءاستفاده می‌کنند و حتی به بهانه ویروس کرونا، از تماس تلفنی زندانیان با اعضای خانواده‌ شان نیز ممانعت می‌کنند. به گزارش تسنیم، یک ژنرال بازنشسته عربستان فاش کرد که « محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی، تصمیم به کشتن زندانیان آزادی بیان در زندان « الحائر» گرفته است، به روشی که نشان دهد این بازداشت‌شدگان در اثر ابتلا به ویروس کرونا فوت کرده‌اند.
این سرلشکر بازنشسته فاش کرد که اداره زندان الحائر بازداشت‌شدگان را فریب داده تا آنها واکسن کرونا دریافت کنند و بعدها منابع داخل زندان مطلع شدند که این واکسن‌ها جعلی است. پس از آن، اداره زندان الحائر سه نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا را در بیرون از زندان بازداشت و به بند زندانیان سیاسی منتقل کرد. در پی آن، بسیاری از زندانیان آزادی بیان، از جمله
« محمد القحطانی»، « محمد العتیبی»،«عبدالحکیم الدخیل»،« عیسی النحائفی» و دیگران، به ویروس کرونا مبتلا شدند و تاکنون مبتلایان به کرونا هرگونه درمانی را که از سوی اداره زندان دریافت می‌کنند، وضعیت سلامتی شان را بهبود نمی‌دهد و باعث بدتر شدن اوضاع جسمانی آنها می‌شود. لذا، ممکن است در مدت کوتاهی خبرمرگ آنها را بشنویم.
سرلشکر سعودی فاش کرد که شاهزاده « بسمه بنت سعود» و دخترش «سهود» که توسط مقامات سعودی در سال 2019 در جده دستگیر شده‌اند‌، به ویروس کرونا مبتلا شدند و در وضعیت خوبی به سر نمی‌برند.
پیش از این، سازمان حقوق بشری القسط اعلام کرد که اسنادی از شیوع ویروس کرونا در میان زندانیان آزادی بیان در زندان الحائر دریافت شده که دلیل این امر، واکسیناسیون نشدن زندانیان و همچنین نبود بهداشت کافی در این زندان دانست. رژیم آل‌سعود با وجود خواسته‌ها و فشارهای سازمان حقوق بشری درخصوص آزادی زندانیان آزادی بیان، و همچین، شیوع بیماری کرونا در زندان‌های سعودی، هیچ‌گونه اقدامی را انجام نمی‌دهد.
ربودن مخالفان
از سوی دیگر، سازمان حقوق بشری «سَنَد» که به تازگی تأسیس شده است، در گزارشی به ربایش مخالفان از سوی دولت سعودی پرداخت و این موضوع را یک سیاست رسمی ریاض دانست. به نوشته وبگاه ویکی لیکس سعودی، در این گزارش آمده است که ربایش مخالفان، اقدامی نیست که برخی نهادها یا مقامات امنیتی به صورت خودسرانه دست به آن بزنند، بلکه یک روند سیستماتیک به شمار می‌رود. به گفته این نهاد حقوق بشری، هیچ زندانی در عربستان نیست که تجربه ربایش خشونت‌آمیز از سوی نیروهای امنیتی را نداشته باشد. بنا بر این گزارش، ربایش مخالفان در دوره «محمد بن سلمان»، به ورای مرزهای عربستان نیز کشیده شده است.
در تازه‌ترین مورد در این خصوص، معارضان عربستانی در شبکه‌های اجتماعی خواستار توضیح دولت ریاض درباره سرنوشت «احمد الحربی» شده‌اند. او که پناهنده کشور کانادا بود، فعالیت‌های گسترده‌ای علیه بن سلمان و سیاست‌های دولت سعودی داشت، تا اینکه در ماه فوریه(بهمن ماه)، به یک باره از حضور خود در عربستان خبر داد و شروع به تعریف و تمجید از بن سلمان کرد!