kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۱۶۳
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۳

امارات مشغول ساخت پایگاه نظامی دائم در استان «تعز» یمن



در پی تحرکات مشکوک چند روز اخیر نیروهای امارات در یکی از بنادر راهبردی واقع در ساحل غربی یمن، منابع آگاه از تلاش ابوظبی برای تبدیل کردن این بندر به یک پایگاه نظامی دایمی خبر دادند.
بندر «المخا» واقع در استان «تعز» در جنوب غرب یمن که یکی از مهم‌ترین بنادر یمنی در ساحل غربی به شمار می‌رود، طی چند روز اخیر شاهد تحرکات مشکوک نیروهای وابسته به امارات بوده است. به نوشته وبگاه «الخبر الیمنی»، اقدام مشکوک نیروهای وابسته به امارات در ایجاد استحکامات جدید در این بندر، بیانگر تلاش آنها برای تکرار سناریوی بندر «سقطری» واقع در ساحل شرقی یمن در المخا است. سقطری واقع در دهانه خلیج «عدن» طی توافقی میان امارات و دولت مستعفی «عبدربه منصور‌هادی» به مدت ۹۹ سال به ابوظبی اجاره داده شد! چندی پیش نیز رسانه‌های صهیونیستی از ایجاد پایگاه نظامی مشترک امارات و رژیم صهیونیستی در این جزیره خبر داده و مدعی شده بودند که هدف از این اقدام رصد کشتی‌ها در دریای مکران و تنگه باب المندب و شاخ آفریقاست. افراد مسلح وابسته به شورای انتقالی جنوب یمن خرداد گذشته کنترل سقطری را به دست گرفتند و پس از آن بود که امارات ساخت برخی پایگاه‌های نظامی در مکان‌های مهم و استراتژیک این جزیره را آغاز کرد. طبق گزارش فارس، منابع آگاه محلی می‌گویند که طی چند روز گذشته، ده‌ها کامیون و ماشین سنگین حامل مصالح و مواد ساختمانی وارد بندر مخا شدند و همزمان کارگران که برخی از آنها خارجی هستند، گسترش بندر المخا برای بهره‌برداری از آن را آغاز کردند.
«المخا» چرا مهم است؟
«المخا» یکی از قدیمی‌ترین بنادر نه تنها در یمن بلکه در شبه جزیره عربستان و خلیج‌فارس است. اهمیت بندر از حیث نزدیکی آن به کریدور بین‌المللی در دریای سرخ با فاصله تنها 6 کیلومتر و موقعیت استراتژیک آن حاصل شده است. تنگه باب المندب هم که برای تجارت بین‌المللی از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا این یک مسیر استراتژیک برای تجارت نفت بین منطقه عربی و کشورهای اروپایی است و امکان تماس مستقیم بین خلیج‌فارس و دریای مدیترانه را از طریق کانال سوئز فراهم می‌کند. موقعیت جغرافیایی ممتاز «المخا» در مناطق جنوبی و مرکزی در یمن و نزدیکی آن به تنگه باب المندب، کشورهای شاخ آفریقا و دریای مکران، بر اهمیت این بندر افزوده است. امارات، شریک عربستان در تجاوز به یمن، چندین سال است که علنا تلاش زیادی به کار بسته تا نقشه جغرافیایی، اداری و اقتصادی مناطق مهم و استراتژیک یمن را که به طور اداری وابسته به فرمانداری تعز در جنوب غربی یمن و استان عدن در جنوب است، تغییر دهد. کارشناسان بر این باورند که امارات درصدد جدا کردن شهر و بندر المخا، مناطق حیاتی ذباب، موزع و باب المندب و تشکیل منطقه ویژه جدیدی با نام «اقلیم المخا» است به گونه‌ای که مناطق دیگری نظیر جزیره راهبردی «میون» و راس عمران در نزدیکی تعز که از لحاظ اداری متعلق به شهر عدن هستند هم به این منطقه ملحق می‌شوند.