kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۱۵۹
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۱
وزارت کار:

رانندگی با خودروهای سنگین شغل سخت و زیان‌آور نیست!

مدیرکل بازرسی کار وزارت کار در مورد خواسته رانندگان خودروهای سنگین برای سخت و زیان‌آور محسوب شدن شغلشان، گفت: رانندگان خویش‌فرمای خودروهای سنگین مشمول مشاغل سخت و زیان‌آور نمی‌شوند.





علی مظفری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس درباره وضعیت بیمه رانندگان خودروهای سنگین تصریح کرد: در مورد قرار گرفتن شغل رانندگان وسایل نقلیه سنگین کشور در ردیف مشاغل سخت و زیان‌آور اعلام می‌شود؛ حسب مکاتبه با سازمان تامین اجتماعی، عدم وجود کارفرمای مستقیم جهت تقبل سهم بیمه کارفرما و نیز عدم تأمین منابع لازم در این زمینه، از دلایل اصلی عدم بهره‌­مندی رانندگان از مستمری بازنشستگی بر اساس مزایای سختی کار ذکر شده است و این موضوع بدین صورت‌اشاره شده که وفق ماده 14 آیین‌نامه اجرایی مشاغل سخت و زیان‌آور، کارفرما مکلف به جبران هزینه­‌های سنوات ارفاقی ناشی از‌اشتغال بیمه شده متقاضی نسبت به سنوات‌اشتغال سخت و زیان­‌آور است که با توجه به خویش‌فرما تلقی شدن رانندگان و فقدان کارفرما در این نوع بیمه‌پردازی، افراد موصوف در شمول قوانین مربوط به مشاغل سخت و زیان­‌آور موضوع تبصره (2) ماده 76 قانون تأمین اجتماعی قرار نمی‌­گیرند.
وی ادامه داد: آن دسته از رانندگان وسایل سنگین و حمل‌ونقل عمومی شاغل در شرکت‌ها و موسسات که حقوق و دستمزد آنان از طریق کارفرمایان مشخص پرداخت می‌­شود، به تشخیص کمیته‌­های بررسی مشاغل سخت‌و زیان­‌آور در شمول تبصره 2 ماده 76 قانون تأمین اجتماعی قرار داشته و وفق قانون مذکور با آنان رفتار خواهد شد.
گفتنی است، مشمول نشدن رانندگان خویش‌فرما، میل به استخدام دولتی را افزایش داده و بار مضاعفی روی دوش دولت و رانندگان خودروهای سنگین می‌گذارد. حتی افراد غیرمتخصص هم می‌توانند تشخیص بدهند که رانندگی با خودروهای سنگین چه در جاده و چه در شهر، چقدر سخت و زیان‌آور است.