kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۱۵۴
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
یک مسئول:

ساخت 7 آزادراه مهم کشور 70 درصد پیشرفت داشته است

مدیرکل دفتر امور مجریان آزادراه‌ها با بیان اینکه ‌9 پروژه آزادراهی به طول 644 کیلومتر در اولویت شرکت ساخت است، گفت: هفت آزادراه با پیشرفت متوسط بالای 70 درصد امسال افتتاح می‌شود.




محمود ملازینل درباره وضعیت احداث آزادراه‌ها در کشور اظهار داشت:‌ 9 پروژه آزادراهی به طول 644 کیلومتر در اولویت شرکت ساخت است که در قالب پروژه های جهش تولید بخش آزادراهی به بهره‌برداری می‌رسد.
وی افزود: قطعات دو، سه و چهار آزادراه اراک- خرم‌آباد، باند غربی منطقه دو آزادراه تهران- شمال، آزادراه منجیل- رودبار، آزادراه مراغه- هشترود، آزادراه تبریز- صوفیان، آزادراه اصفهان-شیراز و قطعه 2 آزادراه گرمسار- سمنان به طور متوسط بالای 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسند.
مدیرکل دفتر امور مجریان آزادراه‌ها تاکید کرد: 221 کیلومتر از این پروژه‌ها در سال گذشته در قالب آزادراه شرق اصفهان و آزادراه جنوبی تهران و البرز به بهره‌برداری رسیده است و از چهار آزادراه شریانی کشور به طول 307 کیلومتر تا پایان دولت بهره‌برداری می‌شود.
ملازینل ادامه داد: طبق اولویت بندی صورت گرفته آزادراه اراک- خرم‌آباد به طول 67 کیلومتر، آزادراه اصفهان- شیراز به طول 210 کیلومتر، آزادراه منجیل- رودبار به طول هشت کیلومتر و باند غربی منطقه دو آزادراه تهران- شمال به طول 22 کیلومتر پروژه‌هایی هستند که تا تابستان سال جاری تکمیل و آماده بهره‌برداری می‌شود.
وی درخصوص اهمیت آزاد راه اصفهان- شیراز گفت:‌ این آزادراه با پیشرفت فیزیکی 86 درصد به عنوان طولانی‌ترین آزادراه در دست ساخت کشور است که مسیر فعلی را 135 کیلومتر کوتاه‌تر می‌کند و با توجه به قرار گرفتن در کریدور شمال- جنوب از نظر افزایش ظرفیت‌های ترانزیتی کشور و رونق گردشگری اهمیت بالایی دارد.
مدیرکل دفتر امور مجریان آزادراه‌ها با‌اشاره به پیشرفت فیزیکی 88 درصدی آزادراه اراک- خرم‌آباد ادامه داد: این آزادراه نیز یکی از اولویت‌های سال جاری است و با کاهش 35 کیلومتری نسبت به مسیر فعلی حدفاصل بروجرد تا خرم‌آباد و افزایش ایمنی سفر در این محور کوهستانی واقع در کریدور شمال- جنوب نقش مهمی در توسعه شبکه آزادراهی کشور دارد.
ملازینل، بهره‌برداری از باند غربی منطقه دو آزادراه تهران- شمال را یکی دیگر از اقدامات مهم در سال جاری اعلام کرد و افزود: این بخش از آزادراه با پیشرفت فیزیکی 57 درصد یکی از پیچیده ترین محورهای آزادراهی کشور است که بیش از 20 کیلومتر این منطقه از پل و تونل تشکیل شده است. در حال حاضر قسمت عمده تونل‌ها تکمیل شده است و تونل البرز به عنوان بلندترین تونل راهی کشور در این منطقه از آزادراه نیز آماده بهره‌برداری است.