kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۱۵۰
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
واکنش فیفا به اقدام عجیب باشگاه‌های بزرگ اروپایی

سوپر لیگ را به رسمیت نمی‌شناسیم/محرومیت در انتظار تیم‌ها و بازیکنان است



 سرویس ورزشی-
رئیس‌فیفا تاکید کرد این نهاد به هیچ وجه رقابت‌های سوپرلیگ را به رسمیت نخواهد شناخت.
پس لرزه‌های اقدام عجیب 12 باشگاه بزرگ اروپایی مبنی بر جدایی از یوفا و تشکیل سوپر لیگ ادامه دارد. بعد از آنکه بسیاری از شخصیت‌های ورزشی و غیرورزشی به این امر واکنش نشان دادند و برگزاری رقابت‌های سوپرلیگ بین قدرت‌های جهان را کار اشتباه برای خدشه دار کردن روح فوتبال دانستند، دیروز رئیس‌فیفا تاکید کرد این نهاد به هیچ وجه رقابت‌های سوپرلیگ را به رسمیت نخواهد شناخت.
جیانی اینفانتینو رئیس‌فدراسیون بین‌المللی فوتبال فیفا در تازه‌ترین صحبت‌هایش عنوان داشت: می‌خواهم خیلی شفاف و واضح بیان کنم که فیفا به هیچ وجه سوپر لیگ را به رسمیت نمی‌شناسد و برای تیم‌ها و بازیکنانی که در این لیگ شرکت کنند، جریمه‌هایی در نظر گرفتیم. موضع ما کاملا بر این است که از یوفا حمایت کنیم و جلوی هر گونه بحث دیگری را خواهیم گرفت. باشگاه‌های خاطی باید بدانند در صورتی که از یوفا تبعیت نکنند، انتظار هر برخوردی را داشته باشند و این موضوع خیلی شفاف از طرف فیفا و یوفا بیان شده است.
از سوی دیگر شبکه اسکای اسپورت ایتالیا اعلام کرد که اتحادیه فوتبال اروپا تا روز جمعه هفته جاری درباره 12 تیمی که در سوپرلیگ اروپا شرکت خواهند کرد تصمیم‌گیری خواهد کرد. طبق گزارش این شبکه، کمیته اجرایی یوفا روز جمعه جلسه‌ دیگری تشکیل خواهد داد و نتیجه احتمالی آن محروم کردن این تیم 12 تیم از حضور در رقابت‌های لیگ قهرمانان و لیگ اروپا خواهد بود.
از تیم‌های راه یافته به مراحل نیمه نهایی لیگ قهرمانان و لیگ اروپا، تیم‌های رئال مادرید، منچسترسیتی و چلسی و از جمع 4 تیم نیمه نهایی لیگ اروپا تیم‌های آرسنال و منچستریونایتد، تیم‌هایی هستند که برای حضور در سوپرلیگ اروپا اعلام آمادگی کرده‌اند و به این ترتیب در صورتی که یوفا آنها را از ادامه حضور در این رقابت‌ها محروم کند، شرایط عجیبی شکل خواهد گرفت چرا که در آن صورت پاری‌سن‌ژرمن باید قهرمان لیگ قهرمانان معرفی شود و در تیم‌های رم و ویارئال فینالیست خواهند شد.
روز دوشنبه یسپر مولر، رئیس‌اتحادیه فوتبال دانمارک و عضو کمیته اجرایی اتحادیه فوتبال اروپا ضمن تأکید بر اینکه تیم‌های تشکیل دهنده سوپرلیگ باید از رقابت‌های تحت نظارت یوفا حذف شوند، رخ دادن این اتفاق در جلسه روز جمعه را محتمل دانست.
بکام:ورزشی که دوست داریم در خطر است
این تمام واکنش‌های منفی به تشکیل سوپر لیگ نبود، دیروز بکام ستاره پیشین فوتبال انگلیس نیز در صفحه شخصی خود نوشت: «من کسی هستم که عاشق فوتبالم. از زمانی که یادم می‌آید فوتبال زندگی من بوده است. من از زمانی که بچه کوچکی بودم به عنوان یک هوادار عاشق فوتبال بودم و اکنون هنوز هم یک هوادار هستم. به عنوان یک بازیکن و حالا به عنوان مالک باشگاه می‌دانم که ورزش ما بدون تماشاگران هیچ است.ما نیاز داریم که فوتبال برای همه باشد. ما نیاز داریم که فوتبال منصفانه باشد و ما نیاز داریم که رقابت‌ها بر اساس شایستگی باشد. اگر از این ارزش‌ها محافظت نکنیم، ورزشی که دوست داریم در خطر است...»
پرس: تشکیل سوپرلیگ برای نجات فوتبال است
در واکنش به این انتقادات پرس رئیس‌باشگاه رئال مادرید و رئیس‌سوپرلیگ اروپا دلایل شکل‌گیری سوپرلیگ اروپا را تشریح کرد و مدعی شد تشکیل این لیگ برای نجات فوتبال است. فلورنتینو پرس در گفت‌وگو با برنامه تلویزیونی «ال‌چیرینگیتو» اسپانیا در تشریح دلایل شکل‌گیری سوپرلیگ اروپا گفت: ما (12 باشگاه موسس سوپرلیگ اروپا) مجموعاً 5 میلیارد یورو ضرر کرده‌ایم که باشگاه رئال مادرید به تنهایی 400 میلیون یورو ضرر کرده است. بسیاری از باشگاه‌های مهم در اسپانیا، ایتالیا و انگلیس باید راه‌حلی برای این وضعیت مالی وحشتناک پیدا کنند. وقتی جدا از حق پخش تلویزیونی درآمد دیگری ندارید، راه‌حل این است که بازی‌های جذاب‌تری را با حضور هواداران انجام دهید که قابل تماشا در سراسر جهان است.
وی افزود: ما به این نتیجه رسیدیم که اگر به جای لیگ قهرمانان در سوپرلیگ بازی کنیم، می‌توانیم آنچه را که از دست داده‌ایم را به حداقل برسانیم. فوتبال نیاز به تغییر دارد و باید از جذابیت بیشتری در سطح جهانی برخوردار شود. لیگ قهرمانان جذابیتی که در دهه 1950 داشت را از دست داده بود. سپس با وجود مخالفت‌های فیفا و یوفا تغییراتی اتفاق افتاد و فوتبال تغییر کرد. در حال حاضر بازی‌های بی‌کیفیتی وجود دارد. تقابل بارسلونا و منچستریونایتد از رویارویی منچستریونایتد با یک تیم متوسط در لیگ قهرمانان جذاب‌تر است.
رئیس‌باشگاه رئال مادرید تصریح کرد: ما در همه جای دنیا طرفدار داریم. اینجایی است که پول از آنجا تأمین می‌شود. پول برای همه است. این یک هرم است. اگر باشگاه‌های برتر پول داشته باشند، می‌توانند برای همه درآمدزایی کنند. یکی از دلایلی که ما این کار را (شکل دادن سوپرلیگ) انجام می‌دهیم، نجات فوتبال است، نجات آن به طور کلی. ما می‌خواهیم در اسرع وقت این تورنمنت را شروع کنیم، می‌خواهیم با یوفا و فیفا صحبت کنیم اما آنها نباید عصبانی شوند.
پرس صحبت‌های خود را اینطور ادامه داد: یوفا در حال کار بر روی مسابقات با فرمت‌های دیگری بود که اول از همه، من آن را درک نمی‌کردم و درآمد لازم برای نجات فوتبال را نیز تولید نمی‌کرد. قالب جدید لیگ قهرمانان برای سال 2024 امری پوچ است. من علاقه شخصی به ساخت این سوپرلیگ ندارم. من صاحب رئال نیستم، بلکه فقط رئیس‌هستم، چون اعضای این باشگاه صاحب آن هستند. من فقط می‌خواهم فوتبال را نجات دهم و وقتی از «نجات فوتبال» صحبت می‌کنم، منظورم نجات همه است.
پیامدهای تشکیل سوپر لیگ چیست؟
ظواهر امر نشان می‌دهد آسیب اقتصادی باشگاه‌های بزرگ در اثر کرونا و انفعال یوفا و فیفا باعث شد که در نهایت خود باشگاه‌ها دست به تأسیس سوپر لیگ بزنند. فیفا و یوفا چون با این کار باشگاه‌های بزرگ مخالف هستند در واکنش به اقدام آنها تهدید کرده بازیکنان شرکت‌کننده در سوپر لیگ از حضور در جام جهانی، جام قهرمانان و سایر رویدادهای مشابه محروم خواهد کرد. اما اگر تهدید فیفا و یوفا عملیاتی شود جام قهرمانان و جام جهانی از حضور چهره‌های شماره یک فوتبال جهان محروم شده و این رویدادها به سرعت به رویدادهای درجه ۲ و کم کیفیت‌تر نسبت به سوپر لیگ تبدیل می‌شود.