kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۱۲۶
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۷

از سير تا پياز وام‌های دانشجويی



ثبت نام وام‌های دانشجویی نیم‌سال دوم تحصیلی از اواسط اسفندماه سال گذشته از سوی صندوق رفاه دانشجویان آغاز شده و دانشجویان می‌توانند برای رفع بخشی از مشکلات مالی خود از پنج نوع وام دانشجویی در نظر گرفته شده، بهره‌مند شوند.
صندوق رفاه دانشجویان در ابتدای سال تحصیلی گذشته ۲۱ نوع وام دانشجویی را در ۵ نوع وام ادغام کرد و بر این اساس دانشجویان می‌توانند وام‌های دانشجویی را در قالب وام شهریه، وام مسکن متاهلی، وام ضروری، وام ویژه دکتری و وام تحصیلی دریافت کنند.
سامانه دانشجویی (پورتال) صندوق رفاه برای ثبت تقاضای درخواست وام دانشجویان از ۱۶ بهمن فعال شده است و تا پایان نیم‌سال تحصیلی جاری فعال خواهد بود و تمامی دانشجویان متقاضی واجد شرایط می توانند نسبت به ثبت تقاضای خود در سامانه مذکور اقدام کنند.
با توجه به اینکه صرفا دانشـجویانی که اطلاعات هویتی و تحصـیلی آنها به سامانه تبادل اطلاعات آموزشی وزارت عتف ارسال شـده باشـد، می‌تواننـد نسـبت به ثبت تقاضای وام اقـدام نمایند، لذا ضـروری است دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی بـا قید فوریت درخصوص به‌روزرسانی مسـتمر اطلاعات آموزشـی دانشـجویان خود در درگاه تبادل اطلاعات وزارت متبوع اقدام کنند.
همچنین هنگام ثبت اطلاعات سند تعهـد در پرونـده دانشـجویان، ضـروری است مشـخصات ضامن یا ضامنین از طریق وب سرویس سازمان ثبت احوال استعلام و پس از تایید مراتب، تصاویر اسناد تعهد به صورت خوانا بارگزاری شود.
صندوق رفاه دانشجویان برای پرداخت وام‌های دانشجویی شرایط عمومی و اختصاصی را در نظر گرفته که دانشجویان برای ثبت درخواست وام‌های دانشجویی باید این شرایط را داشته باشند که از جمله دانشجو بودن از شرایط اولیه و عمومی ثبت نام در وام های دانشجویی است و برخی شرایط دیگر از جمله:
- دانشجویان تحت پوشش نهاد‌های حمایتی در اولویت دریافت وام دانشجویی هستند.
- عدم اشتغال در زمان دریافت وام: پرداخت وام شهریه به دانشجویان شهریه‌پرداز شاغل در صورت وجود اعتبار امکان پذیر است.
- سنوات مجاز دریافت وام: کاردانی، کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی ارشد ۴ نیم‌سال، کارشناسی پیوسته و دکترای تخصصی ناپیوسته ۸ نیم‌سال، کارشناسی ارشد پیوسته و دکترای حرفه‌ای ۱۲ نیمسال، دکترای پیوسته ۱۶ نیمسال.
- ثبت‌نام دانشجو در حداقل تعداد واحد‌های آموزشی مطابق ضوابط و مقررات آموزشی دانشگاه.
- عدم دریافت بورس یا کمک هزینه تحصیلی از سایر سازمان‌ها و عدم داشتن بدهی معوق به صندوق.
مرخصی تحصیلی بدون احتساب در سنوات مجاز دانشجو حداکثر تا دو نیم‌سال تحصیلی جز سقف مدت استفاده از وام وی محاسبه نمی‌شود. امکان دریافت وام برای دانشجویان میهمان صرفاً از طریق دانشگاه مبدا ممکن است. دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور یا سایر دستگاه‌ها و نهاد‌های حمایتی قانونی در صورت شناسایی، معرفی یا پیش‌بینی در قوانین و مقررات و مصوبات مراجع ذی‌ربط از اولویت دریافت وام نسبت به سایرین برخوردار می‌باشند.
تشخیص نیاز و اولویت دانشجوی مستعد کم‌بضاعت برای دریافت وام‌ها طبق ضوابط صندوق با معاونت دانشجویی دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی و تحت مسئولیت آنها است.
عدم دریافت بورس یا کمک هزینه‌های تحصیلی از سایر سازمان‌ها و عدم داشتن بدهی معوق در صندوق به جز وام‌ها یا کمک‌هایی که براساس تفاهم‌نامه‌هایی که فی‌مابین صندوق و سایر نهاد‌ها منعقد می‌گردد مانند وام دریافتی از بنیاد نخبگان، بنیاد علوی، کمیته امداد امام خمینی. دانشجویانی که می‌خواهند برای ثبت‌نام وام‌های دانشجویی اقدام کنند باید نحوه ورود به پورتال صندوق رفاه را بدانند و بر اساس آن نسبت به ثبت‌نام خود اقدام نمایند.
علاوه بر نحوه ثبت‌نام در پورتال صندوق رفاه دانشجویان، دانشجویان باید برای دریافت وام‌های خود به‌ویژه وام‌های مسکن متاهلی ضمانت‌هایی را ارائه دهند.
برای دریافت وام‌های دانشجویی تا سقف مبلغ 150 ميليون ریال، معرفی یک نفر ضامن قراردادی از بین ضامنین واجد شرایط مندرج در ماده ۱۱ آیین نامه پرداخت و بازپرداخت وام‌های دانشجویی صندوق الزامی است.
دانشجویان ورودی سال‌های تحصیلی گذشته دانشگاه‌های آزاد اسلامی، علمی و کاربردی و مؤسسات غیردولتی – غیرانتفاعی بهره‌مند از وام شهریه بانک طرف تعهد، در صورت تمایل از سال تحصیلی جدید پس از ارائه سند تعهد جدید و مدارک و مستندات به اداره رفاه دانشگاه می‌توانند از وام شهریه صندوق رفاه استفاده کنند.
همچنین دانشجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی در اولویت دریافت وام دانشجویی هستند. دانشجویان ورودی سال‌های تحصیلی گذشته دانشگاه‌های آزاد اسلامی، علمی و کاربردی و مؤسسات غیردولتی - غیرانتفاعی بهره مند از وام شهریه بانک طرف تعهد، در صورت تمایل از سال تحصیلی جدید پس از ارائه سند تعهد جدید و مدارک و مستندات به اداره رفاه دانشگاه می‌توانند از وام شهریه صندوق رفاه استفاده کنند.
در بخشنامه صندوق رفاه دانشجویان به دانشگاه‌ها تاکید شده است؛ به منظور تسریع در پرداخت وام‌ها به دانشجویان واجد شرایط ترتیبی اتخاذ کنند نسبت به ثبت اطلاعات داشجویان متقاضی و ارسال لیست های وام در بازه‌های زمانی تعیین‌شده اقدام لازم انجام شود. مبلغ وام‌های دانشجویی نمیسال دوم تحصیلی که با شرایط کرونایی در نظر گرفته شده به دانشجویان پرداخت می‌شود و بر اساس اعلام صندوق رفاه دانشجویان مهلت ثبت‌نام وام‌های دانشجویی تا اواخر اردیبهشت‌ماه سال جاری است.
مبلغ وام تحصیلی دانشجویان بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون ریال در نظر گرفته شده است. همچنین مبلغ وام ضروری برای رویدادهای موارد خاص نظیر تولد فرزند دانشجوی متأهل ۳۰ میلیون ریال، فوت پدر، مادر، همسر یا فرزند دانشجو ۳۰ میلیون ریال دانشجویان حادثه‌دیده در سوانح و تصادفات تا ۵۰ میلیون ریال، دانشجویان مبتلا به بیماری‌های خاص و پرهزینه تا ۵۰ میلیون ریال، بیماری خاص و پر هزینه یکی از اعضای خانواده تحت تکفل دانشجو تا ۴۰ میلیون ریال، سایر موارد مشابه به تشخیص رئیس صندوق تا سقف ۵۰ میلیون ریال، تعیین شده است.
دانشجویان دکتری روزانه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی نیز هر ماه مبلغ ۷۰۰ هزار تومان وام در قالب وام ویژه دکتری دریافت خواهند کرد که این مبلغ هر سه ماه یک‌بار پرداخت می‌شود.
ضمن اینکه مبلغ وام مسکن برای دانشجویان بنا بر شهر محل اسکان مبلغ ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. میزان وام شهریه نیز بنابر مقطع تحصیلی بین یک تا ۵ میلیون تومان متغییر است.
بر این اساس، «وام مسکن متاهلی» در نیمسال دوم تحصیلی نیز از طریق صندوق رفاه پرداخت خواهد شد. همچنین افزایش یک رویداد به مجموع سقف رویدادهای وام ضروری در هر مقطع در نیم‌سال جاری به منظور حمایت بیشتر از دانشجویان در وضعیت شیوع بیماری کرونا صورت گرفته است.
به نقل از خبرگزاري دانشجو؛ همچنین «وام شهریه» به تمام دانشجویان واجد شرایط از سال تحصیلی جدید، فقط از طریق صندوق رفاه دانشجویان پرداخت می‌شود. همچنین دانشجویانی که قبلاً از خدمات بانک طرف تعهد استفاده نموده‌اند و درخواست مجدد جهت بهره‌مندی از خدمات آن بانک را دارند، دانشگاه‌ها می‌بایست درخواست این قبیل دانشجویان را طی لیستی جداگانه به صندوق ارسال کنند. همچنین دانشجویان دانشگاه‌های آزاد، علمی کاربردی، غیرانتفاعی می‌توانند به جای وام بانک از وام شهریه صندوق بهره‌مند شوند.