kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۱۰۶
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۷
همزمان با تأکید عراقچی مبنی بر شکل‌گیری تفاهم جدید

سالیوان: آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را بر نخواهد داشت مگر ایران به تعهدات کامل بازگردد

مقامات آمریکایی در اظهاراتی گستاخانه صراحتا اعلام کرده‌اند که تحریم‌های ضدایرانی را لغو نخواهند کرد و برداشتن تحریم‌ها را نیز به اقدامات ایران مشروط کرده‌اند.



سرویس سیاسی-  

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری «فاکس‌نیوز» با‌ اشاره به اینکه گفت‌وگوها در وین سازنده بوده و تلاش‌های واقعی با چهار عضو دائم دیگر شورای امنیت سازمان ملل و آلمان از یک‌سو و ایران از سوی دیگر در حال انجام است، در اظهارنظری گستاخانه تأکید کرد: آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را بر نخواهد داشت، مگر آنکه اطمینان پیدا کند که ایران ابتدا به تعهدات هسته‌ای خود پایبند خواهد شد.
در روزهای گذشته نیز جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در اظهارنظری خصمانه گفته بود: هنوز زود است که معلوم شود مذاکرات برای احیای توافق موفق خواهد شد یا نه. ما برای بازگشت به توافق، امتیازات عمده نخواهیم داد.
با اینکه مقامات آمریکایی صراحتا اعلام کرده‌اند که تحریم‌های ضدایرانی را لغو نخواهند کرد و برداشتن تحریم‌ها را نیز به اقدامات ایران مشروط کرده‌اند، در سوی مقابل، عراقچی در اظهارنظری تأمل‌برانگیز و عجیب از شکل‌گیری تفاهم جدید و نگارش متن توافق سخن گفته است!
در حقیقت آمریکا علنا شروط ایران را زیر پا گذاشته و بر همین اساس اظهارنظر مقامات وزارت خارجه مبنی بر تفاهم جدید و نگارش متن توافق، خلاف شرط رسمی ‌جمهوری اسلامی ایران است.
مقامات کشورمان صراحتا اعلام کرده‌اند که شرط بازگشت ایران به تعهدات کامل برجامی این است که آمریکا ابتدا تمامی تحریم‌های ضدایرانی را به‌صورت کامل و یک‌ باره و دائمی ‌لغو کرده و این اقدام توسط ایران راستی‌آزمایی و مورد تایید قرار گیرد.
متأسفانه اظهارات اخیر برخی دولتمردان درباره برجام در کنار نحوه عملکرد وزارت خارجه در مذاکرات وین، شائبه انتخاباتی بودن این اقدامات را تقویت کرده است.
اروپا: شاهد حرکت رو به جلو هستیم
سخنگوی دولت آلمان دوشنبه بعدازظهر به وقت تهران از پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای در «وین»، پایتخت اتریش خبر داد.
 به گزارش منابع خبری، سخنگوی دولت آلمان در این زمینه گفت: در مذاکرات هسته‌ای ایران، ما شاهد تحرک، تغییر و میل به پیشرفت هستیم.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز درباره ارزیابی خود از وضعیت مذاکرات جاری در وین گفت: این گفت‌وگوها طی هفته گذشته از مرحله کلی وارد مراحل جزئی‌تر نظیر گفت‌وگو بر سر چگونگی رفع تحریم‌ها و پایبندی به توافق هسته‌ای شدند.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: بارقه‌هایی از پیشرفت مشاهده شده است. او در ادامه گفت بازگشت آمریکا به برجام، دنیا را به مکانی امن‌تر تبدیل خواهد کرد.
بورل در ادامه تأکید کرد: فکر می‌کنم از هر دو طرف حسن نیت واقعی برای رسیدن به توافق وجود دارد و این خبر خوبی است.
پیش‌تر نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفته بود گفت‌وگوهای احیای برجام در وین وارد مرحله تهیه پیش‌نویس شده است.
رایزنی‌ دوجانبه روسیه و آمریکا
 در وین
نمایندگان روسیه و آمریکا در مذاکرات احیای برجام در نشستی دوجانبه، رفع تحریم‌ها و بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای را به بحث گذاشتند.
میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در پیامی‌توئیتری نوشت: نمایندگان روسیه و ایالات متحده در مذاکرات وین، درخصوص برداشتن تحریم‌های ایالات متحده و بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای ذیل برجام، رایزنی‌های دوجانبه مفیدی داشتند.
برجام را مذاکره نمی‌کنیم
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات عراقچی معاون وزیر خارجه مبنی بر این‌که تفاهم جدیدی در حال شکل‌گیری است به چه معناست و این‌که آیا قرار است توافق جدیدی صورت بگیرد؟ تصریح کرد: پیشرفت‌های خوبی درخصوص چگونگی بازگشت آمریکا به تعهدات برجامی خودش حاصل شده است. برجام گفت‌وگو نمی‌شود.
خطیب‌زاده افزود: آن‌چه به‌عنوان مذاکرات گفته‌ می‌‌شود، مذاکرات درخصوص چگونگی اجرای تعهدات آمریکا ذیل برجام است. ما برجام را مذاکره نمی‌کنیم و برجام گفت‌وگو نمی‌شود. آن‌چه انجام می‌شود گفت‌وگوهای تکنیکی است که بسیار پیچیده است و باید مطمئن شویم که آمریکا این‌بار قابل راستی‌آزمایی است و هم با اعضای ۱+۴ و هم با دوستان و متحدان خود به‌صورت نزدیک کار می‌کنیم که این مسیر، مسیری باشد که در تمامی ابعادش قابل راستی‌آزمایی باشد.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که آیا شما نشانه‌هایی مبنی بر آمادگی ایران برای برداشتن تحریم‌ها به‌عنوان پیش شرط را مشاهده کرده‌اید؟ عنوان کرد: قرار نیست هیچ توافقنامه جدیدی را کنار برجام داشته باشیم. کمیسیون فصلی و کمیسیون مشترک برجام تشکیل جلسه داده است برای این‌که درباره مسیر برگشت ناقض اصلی برجام به تعهداتش گفت‌وگو و جزییاتش را پیدا کند.
ارزیابی نشست امنیتی رژیم صهیونیستی
 از مذاکرات وین
مقامات اطلاعاتی و نظامی ارشد رژیم صهیونیستی که روز یک‌شنبه در نشست کابینه امنیتی این رژیم حضور داشتند معتقدند که مذاکرات در وین میان ایران و دیگر قدرت‌های جهانی به بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای 2015 منجر خواهد شد.
دو مقام رژیم صهیونیستی که در این نشست حضور داشته‌اند به پایگاه خبری آکسیوس گفته‌اند که مقامات اطلاعاتی موساد و نظامی اسرائیل این ارزیابی را در این نشست امنیتی ارائه کرده‌اند.
 عاموس یادلین، ژنرال بازنشسته ارتش رژیم صهیونیستی گفت فعالیت‌های هسته‌ای ایران بر خلاف عراق و سوریه در یک نقطه متمرکز نیست و علاوه بر آن به شدت استحکام‌سازی شده است.
به گزارش تسنیم، امیلیو لوزادا گارسیا، مدیر امور بین‌الملل وزارت خارجه کوبا در صفحه توئیتر خود نوشت: ایالات متحده باید بدون قید و شرط همه تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران را لغو کند و تعهد واقعی خود را نسبت به برنامه جامع اقدام مشترک نشان دهد.