kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۰۹
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۲

سومین جلسه دادگاه مهدی هاشمی پایان یافت

سومین جلسه رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی پس از 3 ساعت و نیم، ظهر دیروز پایان یافت.


این جلسه صبح دوشنبه در شعبه 28 دادگاه عمومی و انقلاب اسلامی برگزار شد و ریاست آن را قاضی مقیسه برعهده داشت.
صبح دیروز مهدی هاشمی با همراهی فاطمه هاشمی و وکلا به دادگاه رفتند اما به فاطمه هاشمی اجازه حضور در دادگاه داده نشد.
فاطمه هاشمی پیش از ورود به دادگاه انقلاب در جمع خبرنگاران و در خصوص علت محاکمه برادرش گفت: فقط می‌توانم بگویم که انتقام پدر را از پسر می‌گیرند!
وی افزود: خطاکاران و ظالمان مورد حمایت هستند و منتقدین و معترضین و آنهایی که می‌خواهند از حق خود دفاع کنند راهی دادگاه و مجلس می‌شوند. مثل فرجی دانا که برخی از حقایق را بیان کرد!
فاطمه هاشمی تصریح کرد: خانواده هاشمی در صف دادگاه هستند. وی درباره دادگاه تجدید نظر خودش نیز گفت: این دادگاه هفته آینده برگزار می‌شود.
خواهر متهم پرونده درباره اینکه چرا اجازه ندادند در دادگاه حاضر شود گفت: دادگاه غیرعلنی است و به همین دلیل اجازه ندادند ما حتی تا پشت در نیز مهدی هاشمی را همراهی کنیم.
دو جلسه رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی پیشتر 11 و 12 مرداد سال جاری برگزار شد که در دو نوبت صبح و عصر روز اول و نوبت صبح روز دوم، کیفرخواست 138 صفحه‌ای مهدی هاشمی قرائت شد.
برگزاری اولین جلسه دادگاه مهدی هاشمی، موضع‌گیری‌های متفاوتی را به همراه داشت. یکی از وکلای این متهم اقتصادی امنیتی گفته است که هیچ کدام از اتهامات مهدی هاشمی را قبول ندارد!
نمایندگان مجلس شورای اسلامی که پیشتر خواهان علنی شدن دادگاه رسیدگی به اتهامات مهدی هاشمی شده بودند، همزمان با سومین جلسه دادگاه وی، اظهارات گوناگونی را داشته‌اند.
یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاخیر بیست ساله در برگزاری دادگاه مهدی هاشمی گفت: بنا بر گفته‌های صریح مهدی هاشمی، قطعا جرائم او بیش از امیرمنصور آریا است.
حمید رسایی تصریح کرد: اولین جرائمی که مهدی هاشمی مرتکب شده و در کیفرخواستش وجود دارد منوط به بیش از 20 سال قبل است یعنی بیش از 20 سال در برگزاری دادگاه مهدی هاشمی تاخیر شده است و این حکایت از وجود فشار و رانت برای رها ساختن مهدی هاشمی از دادگاه است.
رسایی اظهار داشت: دستگاه قضایی باید بداند دادگاهی که بیش از 20 سال در برگزاری‌اش تاخیر افتاده نمی‌شود با هر رایی افکار عمومی را قانع کرد. بنابراین قوه قضائیه همانطور که تا الان توجهی به فشارها نکرده است از این به بعد هم همان‌گونه باشد و با توجه به جرائم مهدی هاشمی که در این 20 سال افزایش و تکثر پیدا کرده است شجاعانه در مورد آن حکم دهد.
نماینده مردم تهران در مجلس بیان کرد: بنا بر گفته‌های صریح مهدی هاشمی، قطعا جرائم او بیش از امیرمنصور آریا است. دستگاه قضایی که حکم به اعدام امیرمنصور آریا داد، نمی‌تواند افکار عمومی را با یک حکم سبک یا چند سال زندان برای مهدی هاشمی قانع کند.
رسایی در خصوص علنی برگزار شدن دادگاه مهدی هاشمی گفت: آقای هاشمی باید بیش از ما اصرار به علنی برگزار شدن دادگاهش باشد زیرا او و همراهانش معتقدند که مهدی هاشمی جرمی مرتکب نشده است، بنابراین اگر جرمی مرتکب نشده باید دادگاه را علنی برگزار کنند.  نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز در این خصوص گفت: مردم باید بدانند حتی از شخصیت‌های طراز اول مملکت هم شکایت شده و آنها در محکمه قضایی پاسخگوی سوالات قاضی بوده‌ا‌ند و هیچ‌گاه اتفاق خاصی رخ نداده است و این بار هم قطعا عدالت باید برقرار باشد.
محسن کوهکن اضافه کرد: در صورتی که قوه قضائیه یک سَر سوزن در مورد پرونده افراد منتسب به شخصیت‌های سیاسی تفاوت قائل شود شاخک‌های اصحاب رسانه حساس خواهد شد و واکنش نشان می‌دهند و باید به این مسئله نیز توجه خاصی شود.
مهدی کوچک‌زاده نیز در رابطه با دادگاه مهدی هاشمی گفته است: اگر دادگاه مهدی هاشمی علنی برگزار می‌شد فواید آن از معایبش بیشتر بود.‌وی به اتهامات وارده به مهدی هاشمی اشاره کرد و اظهار کرد: به ایشان اتهامات جدی‌ای وارد است که برخی از آنها به وسیله مجمع‌های مردمی لمس شده و برای مردم احراز شده است مانند فعالیتش در زمان فتنه یا صحبت‌ها و رفتارهایش در زمان اقامتش در انگلیس.
کوچک‌زاده ادامه داد: همچنین اسناد و مدارکی که از طریق وزارت اطلاعات در اختیار نمایندگان قرار گرفته این اتهامات را احراز می‌کند.
نماینده مردم تهران درباره انتظار مردم از دستگاه قضا گفت: مردم انتظار دارند تا برخورد قاطع قوه ‌قضائیه را با یکی از اشخاصی که وابسته به کانون‌های قدرت و ثروت است ببینند.
وی با استناد به صحبت محسنی اژه‌ای مبنی بر وجود کانون‌های قدرت و ثروت برای اختلال در روند رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی گفت: دستگاه قضایی نباید تحت اینگونه فشارها قرار گیرد و باید با استقلال کامل به این پرونده رسیدگی کند.