kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۰۵۳
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۷
عضو هیئت ‌رئیسه بنکداران مواد غذایی:

بازار کالاهای اساسی در رمضان مشکلی ندارد فقط گران است!

عضو هیئت ‌رئیسه بنکداران مواد غذایی گفت: اگرچه از نظر عرضه کالا مشکلی وجود ندارد و البته قیمت‌ها گران است اما در بازار تقاضای خاصی نیست و می‌توان گفت شاهد یک رکود هستیم.

قاسمعلی حسنی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر در مورد وضعیت بازار کالاهای اساسی در ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: اگرچه از نظر عرضه کالا مشکلی وجود ندارد و البته قیمت‌ها گران است اما در بازار تقاضای خاصی نیست و می‌توان گفت شاهد یک رکود در بازار هستیم که یکی از عمده دلایل این موضوع تعطیل شدن کسبه است. درست است که مشاغل مربوط به مواد غذایی تعطیل نیستند اما تعطیلی مشاغل دیگر تأثیر مستقیم بر فروش مواد غذایی دارد.وی با بیان اینکه فقط در عرضه روغن مشکل داریم، افزود: با توجه به اینکه اولویت برای عرضه روغن با فروشگاه‌های زنجیره‌ای است، هر ۱۵ روز سهمیه ۱۰ کارتنی به بنکداران تحویل داده می‌شود که همین مسئله موجب کمبود و بعضا گرانفروشی در سطح خرده‌فروشی‌ها شده است.
عضو هیئت ‌رئیسه بنکداران مواد غذایی در مورد وضعیت قیمت کالاها ادعا کرد: قیمت هر کیلوگرم خرما رطب از ۲۳ هزار به ۲۸ هزار تومان، کبکاب ۱۵ هزار تومان، زاهدی از ۲۲ هزار به ۲۷ هزار تومان و خاصویی از ۲۲ هزار و ۵۰۰ به ۳۰ هزار تومان رسیده است اما بعضاً در بازار شاهد فروش خرما با نرخ کیلویی ۳۰ هزار تومان نیز هستیم که این موضوع به دلیل افزایش کرایه حمل‌ونقل است. البته خرمای پیارم با نرخ کیلویی ۱۰۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد که آن هم به دلیل صادراتی بودن این محصول است.
حسنی درباره قیمت برنج گفت: قیمت برنج عنبربو هر کیلوگرم ۲۴ هزار تومان، شیرودی ۲۵ هزار و ۵۰۰، صدر ۲۷ هزار و ۵۰۰، طارم فریدونکار ۳۲ هزار و ۵۰۰، هاشمی ۳۳ هزار و ۵۰۰، آستانه ‌اشرفیه ۳۴ هزار و دودی ۳۵ هزار تومان است.
وی درباره دیگر اقلام خوراکی تصریح کرد: شکر سه قیمت دارد که به ترتیب 6650 تومان برای سهمیه واحدهای صنعتی، 8700 تومان برای مصرف‌کننده و ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به عنوان نرخ عمده و آزاد تعیین شده است. لپه ایرانی هر کیلوگرم ۴۱ هزار تومان و خارجی آن ۲۵ هزار تومان به فروش می‌رسد و قیمت نخود ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان، عدس ۲۷ هزار، لوبیا ۲۸ هزار و ماش ۲۵ هزار تومان است. قیمت چای نیز کیلویی ۱۴۰ تا ۱۶۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.
گفتنی است، براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار توزیع ٢٤٠ هزار تُن برنج، شکر و روغن برای تأمین مصارف مردم در ماه مبارک رمضان در شبکه توزیع منتخب (فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین تره بار) در حال انجام است. از این ۲۴۰ هزار تن؛ ٣٠ هزار تُن برنج وارداتی، ٣٠ هزار تُن شکر و ١٨٠ هزار تُن روغن در نظر گرفته شده است.
 همچنین علی اصغر ملکی؛ رئیس‌اتحادیه گوشت گوسفندی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر درباره آخرین وضعیت بازار گوشت گوسفندی گفت: بازار گوشت گوسفندی کم رونق و درگیر رکود است چرا که مردم توان خرید ندارند و کاهش تقاضا منجر به ثبات قیمت‌ها شده است.
وی قیمت هر کیلوگرم شقه بدون دنبه گوسفندی خرید مغازه دار را ۱۲۷ تا ۱۳۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: قیمت هر کیلوگرم شقه بدون دنبه با اعمال ۱۰ درصد سود برای مصرف‌کننده نهایی حدود ۱۴۰ هزار تومان است.