kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۰۵۱
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۷
انجمن جهانی فولاد خبر داد

رتبه دهم ایران در تولید فولاد جهان

انجمن جهانی فولاد گزارش داد: ایران با دو میلیون و 300 هزار تن تولید در فوریه 2021، در جایگاه دهم بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری فارس، انجمن جهانی فولاد اعلام کرد: تولید فولاد ایران در ماه فوریه 2021 (بهمن 1399) نسبت به مدت مشابه سال 2020 با افزایش 11 و نیم درصدی به دو میلیون و 300 هزار تن رسید. همچنین بر اساس این گزارش، تولید فولاد ایران در دو ماه نخست سال جاری میلادی به پنج میلیون تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال 2020 افزایش 10 و هشت دهم درصدی را نشان می‌دهد. بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد، ایران در فوریه 2021، در جایگاه دهم بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان قرار گرفت. چین با تولید 83 میلیون تن، هند با 9 و یک دهم میلیون و ژاپن با هفت و نیم میلیون تن در رتبه‌های نخست تا سوم تولید فولاد جهان قرار دارند.
پس از این کشورها، آمریکا با تولید شش میلیون و 300 هزار تن، روسیه با پنج میلیون و 700 هزار، کره جنوبی با 5.5 میلیون، ترکیه با سه میلیون، آلمان با سه و یک دهم میلیون، برزیل با دو میلیون و 800 هزار تن و ایران با دو میلیون و 300 هزار تن، جایگاه‌های چهارم تا دهم را به خود اختصاص داده‌اند.
این درحالی است که از دسامبر سال 2019 تاکنون، جهان با شیوع گسترده بیماری کووید 19 مواجه شده و به طور گسترده صنایع، کارخانه‌ها و تقریبا تمامی کشورها را در تعطیلی فرو برده و خسارات اقتصادی بیشماری در جهان در پی داشته است اما رشد تولید فولاد ایران مثبت باقی مانده است. به لحاظ رشد تولید، ایران با ثبت رشد 11 و نیم درصدی در فوریه 2021، بیشترین رشد تولید نسبت به فوریه 2020 را در میان 10 کشور نخست تولیدکننده فولاد به خود اختصاص داده است. پس از آن چین با رشد 10 و 9 دهم درصدی و ترکیه با رشد پنج و 9 دهم درصدی قرار دارند. آمریکا با منفی 10 و 9 دهم درصد، بیشترین کاهش تولید فولاد را به خود اختصاص داده و در کشورهای اتحادیه اروپا هم با کاهش هفت و یک دهم درصدی به 11 میلیون و 900 هزار تن رسید.
ایران در ماه مارس 2020 نیز بیشترین افزایش تولید را در میان ده کشور نخست تولیدکننده فولاد جهان به خود اختصاص داده بود. همچنین طی سال 2020 که تمامی کشورها با کرونا دست در‌گریبان بودند، تولید فولاد ایران همواره روند رو به رشد داشته است.
با وجود تولید بالا، اما قیمت فولاد در ایران گران است. رسول خلیفه ‌سلطانی؛ دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد، در مورد دلیل بالا بودن قیمت محصولات فولادی در بازار با وجود افت نرخ ارز، اظهار داشت: معمولاً افت قیمت محصولات فولادی در پی کاهش نرخ ارز با فاصله 15 روز تا یک‌ ماه اتفاق می‌افتد، به همین دلیل احتمالاً قیمت‌ها در اردیبهشت‌ماه افت می‌کند. اتفاق خاصی در بازار فولاد نیفتاده که مانع از کاهش قیمت‌ها شده باشد.