kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۰۲۷
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۶
مقام پیشین ام‌آی‌6:

ایران به مرحله نوینی از بازدارندگی رسیده است

دیپلمات و مقام پیشین ام‌آی‌6 گفت: موشک‌های ایران به طور گسترده‌ای دقیق هستند، پهپادهای انبوه تأثیرگذارند، ما شاهد پیامد آن در حمله سال گذشته به آرامکو بودیم که موشک‌ها دقیقا به اهداف برخورد کرده بودند و این مرحله متفاوتی از بازدارندگی است. این بازدارندگی نوینی است که ایران از آن برخوردار است.




آلاستر کلاک، دیپلمات و مقام پیشین ام‌آی6، در گفت‌وگویی با اشاره به موشک‌های هوشمند کروز ایران، پهپادهای انبوه، گسترش نفوذ از یمن گرفته تا عراق، سوریه و غزه، گفت: این تهدید واقعی تر است و واقعا بازدارندگی در برابر اسرائیل هستند، این موشک‌ها به‌طور گسترده‌ای دقیق هستند، پهپادهای انبوه تأثیرگذارند، ما شاهد پیامد آن در حمله سال گذشته به آرامکو بودیم که موشک‌ها دقیقا به اهداف برخورد کرده بودند و این مرحله متفاوتی از بازدارندگی است. این بازدارندگی نوینی است که ایران از آن برخوردار است.
به گزارش کاوش‌مدیا، وی گفت: موساد همیشه می‌گفت ایران در آستانه انفجار از داخل است، دارد فرو می‌پاشد، اقتصادش تقریبا ویران شده است ولی ما همه می‌دانیم که این درست نبود، مسئله این نیست و در واقع اکنون ایران به سوی دوره نوینی از همکاری‌ها، اول با چین و همچنین با روسیه حرکت می‌کند که فقط در زمینه داد و ستد نیست بلکه در حوزه آموزش (نیروی نظامی) به اشتراک گذاشتن اطلاعات، مسائل امنیتی و رزمایش‌های مشترک نیز هست.
مقام پیشین ام‌آی‌6 افزود: منظورم این است که تغییر بسیار بزرگی در حال رخ دادن است، ایران درست در هسته مرکزی برای هر دو طرف بوده، منظورم این است که از زمان ناپدید شدن آخرین جاده ابریشم در سال‌های 1500 میلادی همیشه بازرگانان ایرانی بودند که بر این راه‌های تجاری فرمانروایی می‌کردند، تا سال‌های 1500 که این جاده پا به افول گذاشت. خب به این معناست که (ایران) برای چین و روسیه نه تنها در زمینه داد و ستد بلکه در حوزه مسائل امنیتی، حیاتی است.