kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۰۰۹
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۱
قالیباف در نطق پیش از دستور:

هدف غربی‌­ها از فرسایشی کردن مذاکرات دست نیافتن ایران به اقتصاد بدون تحریم است

در جلسه دیروز مجلس بخش‌هایی از اصلاح قانون چک مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت. همچنین قالیباف در سخنان پیش از دستور خود گفت: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، قفل‌های صنعت هسته‌ای را شکست و قدرتی برای تیم مذاکره‌کننده‌ تولید کرد تا بتواند برای تحقق رفع کامل همۀ تحریم‌ها از آن استفاده کنند.

جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور 225 نماینده آغاز شد.
احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت‌رئیسه مجلس در بیان دستور جلسه گفت: «ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد لایحه یک فوریتی الحاق یک تبصره به ماده (۱۴) قانون صدور چک مصوب ۱۳۵۵ و اصلاحات بعدی آن»
محمدباقر قالیباف در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، در نطق پیش از دستور ضمن تبریک حلولِ ماه مبارک رمضان به همه مردم ایران، ماه رمضان را ماه فرصت‌های بندگی و ماه نزدیک‌ شدن دل‌ها به یکدیگر است، گفت: مطمئنیم ملت مومن، مهربان و نوع‌دوست ایران عزیز با نقش‌آفرینی گروه‌های جهادی و مردمی در ماه رمضان امسال نیز همانند سال گذشته حرکتی کم‌نظیر و درخشان از جنس مواسات و همدلی رقم خواهند زد. زنجیره‌ محبت و گذشت، مثل همیشه یکی از عوامل جلب رضایت و نصرت الهی برای عبور کردن از مشکلاتِ پیش روی ایران عزیز است و به‌ویژه به عبور کشور از همه‌گیری کرونا مدد می‌رساند.
وی در بخش دیگری از نطق پیش از دستور خود در نشست علنی امروز مجلس، روز ارتش را به همه دلاورمردان غیور ارتش سرافراز جمهوری اسلامی ایران تبریک گفت و خاطرنشان کرد: ارتش با وقف کردن خود در راه آسایش و آرامش و امنیت مردم در همه زمان‌ها، شعارِ «ارتش فدای ملت» را به‌طور عینی محقق کرده است و تکیه‌گاهی قابل اعتماد و محبوب نزد ملت شریف ایران است.
قالیباف گفت: در پایان هفته گذشته، بار دیگر جوانان دانشمند و خداباور ایرانی، مجاهدتی کردند که مایه افتخار ایران عزیز شد. رسیدن به محصول اورانیوم با غنای 60 درصد، اتفاقی دوران‌ساز و قدرت‌آفرین از لحاظ علمی ‌و فناوری بود که پیام‌های سیاسی مهمی‌نیز به همراه داشت.
وی عنوان داشت: دشمنان مردم ایران به فعالیت‌های ‌تروریستی، علیه صنعت‌ هسته‌ای دل بسته بودند و انتظار داشتند که با اقدامات ‌تروریستی، فعالیت‌ هسته‌ای ایران متوقف و یا بسیار کُند شود. غنی‌سازی 60 درصدی اورانیوم در چارچوب ماده یک قانون اقدام راهبردی، آن هم در مدت زمانی بسیار کوتاه، نشان داد که فاصله زمانی میان تصمیم‌گیری و اقدام در صنعت هسته‌ای کشورمان با همت جوانانِ دانشمند ایرانی به کمترین میزان رسیده است.
وی با‌ اشاره به اینکه امروز ایران هر آنچه را اراده کند با لطف خداوند متعال در مدت زمانی کوتاهی به آن دست خواهد یافت، خاطرنشان کرد: این غنی‌سازی و این دستاورد مهم به دشمنان ما ثابت کرد که صنعت هسته‌ای ایران بومی‌شده است.
وی با تأکید بر اینکه غنی‌سازی 60 درصدی، پاسخی قاطع به طراحی دشمن برای تضعیف دست برتر کشور در فرآیند مذاکرات بود، اظهار داشت: با اجرایی شدن قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، قفل‌های صنعت هسته‌ای شکسته شد و قدرتی برای تیم مذاکره‌کننده‌ هسته‌ای تولید کرد تا بتواند از این ظرفیت برای تحقق هدف رفع کامل همۀ تحریم‌ها استفاده کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در میانه این مسیر، دشمن با خرابکاری در نطنز تلاش کرد موضع مذاکراتی ایران را تضعیف و دست مردم ایران را خالی کند اما دستاوردِ غنی‌سازیِ 60‌ درصدی به طرف مقابل نشان داد که این قبیل اقدامات به جای آنکه به زعم آنها تهدیدی برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران باشد، در عمل به فرصتی کم‌نظیر برای برداشتن گام‌هایی بلندتر در جهت پیشرفت صنعت هسته‌ای تبدیل شده است.
قالیباف با‌ اشاره به لزوم بالا بردن سطح حفاظتی مراکز هسته‌ای توسط دستگاه‌های مسئول گفت: پاسخ به حمله ‌تروریستی به نطنز یک ضرورت حتمی‌است و در زمان مناسب انجام خواهد شد.
وی با یادآوری اینکه دشمن، در کنار اقدامات ‌تروریستی، راهبرد فرسایشی کردن مذاکرات را نیز طراحی کرده است تا بتواند تمام ساختار سیاسی و اقتصادی کشور را، به‌طور کامل مُعَطّلِ مذاکرات بدون هیچ نتیجه عملی کند، تصریح کرد: آنها می‌خواهند با فرسایشی کردن مذاکرات، خواسته‌های خود را با‌ترکیبی هماهنگ‌شده از فریب و فشار به ایران تحمیل کنند و مانع از دستیابی مردم ایران به اقتصاد بدون تحریم شوند.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: راهبرد مذاکرات فرسایشی با هوشمندی رهبر حکیم انقلاب افشا شد و دشمن باید بداند که مردم و مسئولان در ایران با صدایی واحد مبتنی بر قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها، فقط در صورت انجام تعهدات کامل توسط طرف مقابل به تعهدات خود در برجام عمل خواهند کرد.
وی با‌ اشاره به اینکه در صورتی که تحریم‌ها علیه ایران بطور کامل رفع شود و آثارِ اقتصادیِ ملموسِ آن راستی آزمایی شود، ایران نیز تعهدات خود را عملی خواهد کرد، اضافه کرد: از همه مجاهدان صنعت هسته‌ای ایران اسلامی که این افتخار را برای کشور آفریدند، تشکر ویژه می‌کنم و امیدوارم مذاکره‌کنندگان محترم دستگاه دیپلماسی کشور، بتوانند با حفظ اصول از منافع ملت شریف ایران صیانت کنند و در دستیابی به هدف رفع کامل و ملموس تحریم‌ها موفقیت حاصل کنند.
صدور چک تضمینی
تنها از سامانه صیاد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه 29 فروردین) مجلس شورای اسلامی و در جریان رسیدگی به جزئیات گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد لایحه یک فوریتی الحاق یک تبصره به ماده (14) قانون صدور چک، با ماده (1) این لایحه موافقت کردند.
همچنین نمایندگان با پیشنهاد حسین‌زاده بحرینی برای الحاق بندی به ماده (1) این طرح نیز موافقت شد. در این بند الحاقی آمده بود عبارت» حداکثر مدت اعتبار از زمان دریافت دسته چک، 3 سال است و چک‌هایی که تاریخ مندرج در آنها پس از مدت اعتبار باشد، مشمول این قانون نمی‌شود» از متن ماده 6 حذف شود.
در ماده 1 آمده است: در تبصره (1) ماده (21 مکرر) قانون صدور چک مصوب 16/4/ 1355 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن پس از عبارت «در مورد چک‌هایی که» عبارت «از دسته­ چک‌های ارائه شده» اضافه شد و عبارت «چک‌هایی که تاریخ صدور آنها قبل از دوره مذکور باشد تابع قانون زمان صدور می­‌باشد.» به عبارت «چک‌های صادرشده از دسته­ چک‌هایی که تاریخ ارائه آن دسته چک‌ها قبل از زمان مذکور در این تبصره باشد، تابع قانون زمان ارائه دسته­ چک است و بانک‌ها بدون نیاز به ثبت آن چکها در سامانه صیاد نسبت به پرداخت وجه چک اقدام می‌کنند. در کلیه برگه ­های دسته­ چک‌های ارائه شده پس از تاریخ فوق‌­الذکر باید عبارت «صدور و پشت­ نویسی چک بدون درج در سامانه صیاد فاقد اعتبار است» درج شود.» اصلاح شد.
همچنین با موافقت نمایندگان با پیشنهاد حسینعلی حاجی دلیگانی، عبارت «پس از گذشت دو سال از لازم الاجرا شدن این قانون» به عبارت «از دسته چک‌های ارائه شده پس از پایان اسفندماه سال 99» تغییر کرد.
در ادامه جلسه نمایندگان با ماده (2) این لایحه نیز موافقت کردند.
در ماده 2 آمده است: ­یک ماده به شرح زیر به‌عنوان ماده (24) به قانون الحاق و شماره ماده(24) فعلی به (25) اصلاح می‌شود:
چک تضمین شده تابع احکام ذیل است: صدور و تحویل چک‌های تضمین شده توسط بانک‌ها به مشتری، صرفاً از طریق سامانه صدور یکپارچه الکترونیکی دسته چک (صیاد) امکان‌پذیر و مستلزم تکمیل برگه (فرم) درخواست توسط متقاضی در شعبه بانک در حضور متصدی بانکی، درج مشخصات هویتی و شماره حساب گیرنده روی چک تضمین شده بر اساس دستورالعمل اعلامی‌توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و نیز ثبت علت درخواست صدور چک مذکور در سامانه صیاد می‌باشد. سامانه مذکور به هر برگه چک شناسه یکتا اختصاص می‌دهد و بانک مرکزی موظف است امکان استعلام اطلاعات چک تضمین شده را برای گیرنده(ذینفع) فراهم نماید.
مذاکره در چارچوب تعیین شده از سوی رهبری
حجت‌الاسلام نصرالله پژمان فر رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی و در تذکری خطاب به دولت اظهار داشت: باید مراقبت شود که چارچوب‌های تعیین شده از سوی رهبری درباره دخالت مستقیم و غیرمستقیم آمریکا در مذاکراتی که امروز در وین در حال برگزاری است، رعایت شود.
رئیس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید این نکته رعایت شود که آمریکا حتماً باید به تعهدات خود عمل کند.
وجاهت قانونی مصوبات مذاکرات وین
 با تصویب مجلس
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی‌عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز در تذکری شفاهی اظهار داشت: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم، راستی آزمایی را در حوزه لغو تحریم‌ها به مجلس سپرده است لذا بحث‌هایی که در وین و در قالب مذاکرات مطرح است، که برخی از تحریم‌ها برداشته شود و برخی نیز برداشته نشود، خلاف قانون و خلاف سیاست‌های اعلامی‌مقام معظم رهبری است
وی افزود: کلیه تصمیماتی که در وین اتخاذ می‌شود، بر اساس اصول 77 و 125 قانون اساسی، باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد. تصمیمات هیئت ایرانی در مذاکرات وین بدون تصویب در مجلس وجاهت قانونی نخواهد داشت.
تلاش می­‌کنیم نگرانی‌­ها
 برای بورس برطرف شود
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز اظهار داشت: از آنجا که بورس موضوع مهمی‌است، با اولویت در دستور اولین جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا است.
وی افزود: به همه همکاران و مردم عزیز اطمینان می‌دهم که همه سعی و تلاش خود را به کار گیریم تا بتوانیم با اخذ تصمیماتی به این حوزه کمک کرده و نگرانی سهامداران بازار سرمایه و بورس را برطرف کنیم.