kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۹۹۹
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۹

هجمه گسترده اروپا به روسیه / جمهوری چک 18 دیپلمات روس را اخراج کرد

همزمان با افزایش تنش‌ها بین روسیه و غرب حملات سران اروپا به مسکو نیز تشدید شده و جمهوری چک هم از اخراج 18 دیپلمات روسیه خبر داده است. در نقطه مقابل روسیه نیز اعلام کرده رزمایش بزرگ هوایی را بر فراز دریای سیاه برگزار می‌کند.


سرویس خارجی-

تنش‌ها در روابط روسیه و غرب روز به روز در حال تشدید است. آمریکا روسیه را به اشغالگری، دخالت در انتخابات و حمله سایبری متهم می‌کند و کشورهای اروپایی هم می‌گویند نگران رفتارهای تهاجمی روسیه در نزدیکی مرزهای خود هستند. استقرار هزاران نظامی روس در نزدیکی مرزهای اوکراین نیز مزید بر علت شده تا این تنش‌ها به اوج خود برسد. در جدیدترین مورد از نشانه‌های تنش در روابط دو طرف وزیر دفاع آلمان اعلام کرده: «روسیه تهدیدی مستقیم و مشخص علیه امنیت اروپا است». «آنگرت کارنباوئر»، وزیر دفاع آلمان در سخنرانی در محل بنیاد محافظه‌کار «کونراد-آدناوئر» در جنوب آلمان تاکید کرد که: «روند تقویت مواضع نظامی روسیه و جنگ افزارهای آن در وسط اروپا تهدیدات واقعی به وجود آورده است».
 همزمان رئیس‌جمهور فرانسه نیز اظهار داشته که، رویکرد مربوط به روابط با روسیه باید بر پایه دو ستون «گفت‌وگو» و «تحریم» استوار باشد! ایسنا در این باره به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک نوشته، امانوئل ماکرون، در مصاحبه‌ای که با یک برنامه شبکه سی.بی.اس داشت گفت: «من فکر می‌کنم تحریم‌ها به نوبه خود کافی نیستند اما تحریم‌ها بخشی از یک بسته‌اند. من قطعا گفت وگوی سازنده را ترجیح می‌دهم اما شما برای داشتن یک گفت وگوی سازنده و کافی باید اعتبار داشته باشید».
اخراج 18 دیپلمات روس
جمهوری چک نیز در بحبوحه این تنش‌ها اعلام کرد 18 دیپلمات روس را به اتهام جاسوسی اخراج می‌کند! سفارت روسیه در پراگ می‌گوید از وزارت خارجه چک اعلام اخراج 18 دیپلمات روس را دریافت کرده است. «آندری بابیش» نخست‌وزیر چک و «یان‌هاماتشیک» وزیر خارجه چک روز شنبه اعلام کردند که دولت این کشور تصمیم گرفته تا 18 دیپلمات سفارت روسیه را به دلیل دخالت سازمان اطلاعات روسیه در انفجار انبار تسلیحات در سال 2014 اخراج کند. دولت آمریکا روز پنجشنبه تحریم‌های جدیدی را علیه ۳۲ فرد و نهاد روسی اعمال کرد. کاخ سفید در بیانیه‌ای علاوه‌بر اعلام تحریم‌های جدید که به بهانه دخالت روسیه در انتخابات آمریکا و حمله سایبری علیه این کشور وضع شده‌اند، 10دیپلمات روس را به جاسوسی متهم کرده و از آنها درخواست کرد آمریکا را ترک کنند.
واکنش روسیه
در واکنش به این اقدام آمریکا نیز، مسکو از اخراج 10 دیپلمات آمریکایی از روسیه خبر داد و 8 مقام آمریکایی را در لیست تحریم‌های خود قرار‌داد.مسکو روز شنبه نیز‌، 5 دیپلمات لهستانی را اخراج کرد. وزارت خارجه لهستان پیشتر،‌ سه کارمند سفارت روسیه در لهستان را به عنوان عنصر نامطلوب توصیف کرده و اخراج کرده بود. بلومبرگ نیز به نقل از منابع مطلع گزارش داده، اگر روسیه دست از «فعالیت‌های شرورانه» بر ندارد، کاخ سفید نیز تحریم‌ها و محدودیت‌های بیشتری علیه این کشور اعمال می‌کند.
اوکراین به دنبال سلاح هسته‌ای
تشدید تنش‌ها بین روسیه و اوکراین نیز دولت «کیف» را به فکر تهیه سلاح هسته‌ای‌انداخته است. در همین رابطه سفیر اوکراین در آلمان گفت که در صورت عدم عضویت این کشور در ناتو، کیف ممکن است به سلاح هسته‌ای تجهیز شود. به نوشته وبگاه «دیفنس ورلد» «دری ملنیک» سفیر اوکراین در آلمان در مصاحبه با «رادیو آلمان» گفت: «یا ما بخشی از یک اتحاد مانند ناتو هستیم و به تقویت اروپا کمک می‌کنیم تا اروپا اعتماد به نفس بیشتری پیدا کند یا فقط یک گزینه داریم که خود را مسلح کنیم، شاید دوباره به وضعیت هسته‌ای بیندیشیم. باید دید که چطور می‌توانیم امنیت خود را تضمین کنیم».
در جدید‌ترین تحولات نیز بین مسکو و کیف، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، دیپلمات کنسولگری اوکراین در سنت پترزبورگ که توسط سرویس امنیت فدرال این کشور به اتهام جاسوسی بازداشت شده بود از خاک روسیه اخراج شده است. وزارت خارجه روسیه همچنین کاردار موقت اوکراین در مسکو را نیز احضار کرده است و درباره اقدامات غیرقانونی این دیپلمات اوکراینی به کیف هشدار داده است.
برگزاری رزمایش
در بحبوهه افزایش تنش‌ها بین روسیه و اوکراین از یک سو و روسیه و کشورهای غربی از سوی دیگر مسکو دسترسی کشتی‌های خارجی به اطراف شبه‌جزیره کریمه را به دلیل برگزاری مانور محدود کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از دویچه وله، انتقال دو ناو بزرگ و ۱۵ کشتی کوچک به دریای سیاه تکمیل شده است.این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که اوکراین، کرملین را به بسیج گسترده نیرو در مرزهایش متهم می‌کند؛ رویدادی که مسکو آن را یک مانور دفاعی موقت دانسته است.
نیروی دریای روسیه به خبرگزاری اینترفاکس گفت، این کشتی‌ها از تنگه کرچ واقع در شبه‌جزیره کریمه عبور کردند.دو کشتی روسی دیگر از ناوگان شمالی روسیه قادر به حمل‌تانک و انتقال نیرو و تجهیزات در جریان حملات ساحلی، روز شنبه از تنگه بسفر عبور کرد. وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد که به خاطر این مانور برخی از مناطق دریایی در شبه‌جزیره کریمه به صورت موقت به روی ناوهای خارجی بسته می‌شوند. اما حمل‌ونقل دریایی در این تنگه تحت تاثیر این امر نیست. برخی رسانه‌ها نیز از استقرار شماری از انواع جنگنده‌های روسیه در «استاوروپول» نزدیک شبه جزیره کریمه برای انجام یک رزمایش بزرگ هوایی بر فراز دریای سیاه و در نمایش قدرت به آمریکا و اوکراین خبر دادند.