kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۹۹۸
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۹
نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران خبر داد

ناتوانی آمریکا در مقابله با حملات پهپادی به پایگاه‌های نظامی این کشور در اقلیم کردستان عراق

نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران با انتقاد از عملکرد ضعیف نیروهای آمریکایی در منطقه اقلیم کردستان عراق گفته آنها علی‌رغم استفاده از




سرویس خارجی-

فناوری‌های پیشرفته نمی‌توانند از حملات به پایگاه خود جلوگیری کنند.
مدتی است پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه، آماج حملات متعددی قرار می‌گیرد و آمریکایی‌ها به رغم داشتن تجهیزات مدرن و گران قیمت، قادر به دفع این حملات نیستند. یکی از این حملات هفته گذشته و در اقلیم کردستان عراق رخ داد و گروه‌های ناشناس، به اهداف نظامیان آمریکایی حمله کردند. این حملات از دو زاویه حائز اهمیت هستند که، یکی از آنها، استفاده از پهپاد برای اولین بار بود. این یعنی گروه‌های مسلحی در عراق حضور دارند که به پهپادهای هجومی مجهز هستند و از این پس، به راحتی می‌توانند به آمریکا ضربات موثری وارد کنند.
«ناظم دباغ»، نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران اما دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم و در واکنش به افزایش حملات به مراکز و پایگاه‌های نظامیان آمریکایی در اقلیم کردستان، از ناتوانی آمریکا در جلوگیری از این حملات، به رغم داشتن تجهیزات مدرن و گران قیمت گفت.
«دباغ» در پاسخ به این سؤال که «برخی سیاستمداران کُرد معتقدند حضور نظامی آمریکا در اقلیم کردستان عراق باعث بی‌ثباتی در این اقلیم می‌شود، نظر شما در این زمینه چیست؟» اظهار داشت: «من شخصاً همین نظر را دارم. این سؤال برای من مطرح است؛ با توجه به فن‌آوری‌ای که آمریکا و سایر کشورها برای حفظ امنیت آسمان و زمین دارند، چطور آمریکایی‌ها نتوانستند خطر امنیتی را در فاصله چندکیلومتری فرودگاه اربیل تشخیص دهند و پهپاد ناشناس آمده عملیات خود را انجام داد؟! بنده تاکنون نشنیده‌ام که آمریکایی‌ها این پهپاد را سرنگون کرده باشند. اگر این پهپاد را سرنگون نکرده‌اند، خب، این پهپاد از کجا آمده و به کجا رفته و چگونه بازگشته‌ است؟! لذا، بنده معتقدم آمریکایی‌ها مسئولیت بزرگی به‌عهده‌دارند. آنان نتوانسته‌اند اطراف خودشان را کنترل کنند و نفهمیدند این موشک یا پهپاد از کجا آمد‌‌ه است یا حقیقت ماجرا را می‌دانند اما اعلام نمی‌کنند».
گفتنی است هفته گذشته پایگاه «الحریر» آمریکا در نزدیکی فرودگاه اربیل در منطقه کردستان عراق، هدف حمله پهپادهای مهاجم قرار گرفت و سامانۀ دفاعی آمریکایی‌ها نیز از مقابله با این پهپاد‌ها عاجز ماندند. برخی گزارش‌ها نیز حاکی است پایگاه نظامی «الحریر» در فرودگاه اربیل، محل استقرار افسران (سیا) است. «عباس العرداوی» تحلیلگر عراقی‌، در این باره گفته بود: «پایگاه آمریکا که در اربیل هدف قرار گرفت، یک مرکز آموزش برای نیروهای سایبری آمریکا است. این نیروها هدایت درگیری‌ها در منطقه را عهده‌دار هستند».